Meta loni v EU zavedla nové volitelné předplatné, pomocí něhož se za 240 Kč měsíčně zbavíte reklam na Facebooku a Instagramu. Evropským spotřebitelským organizacím sdruženým v BEUC se ale metoda „Zaplať, nebo souhlas“ nelíbí a na Metu podaly již druhou stížnost. První na podzim kvůli údajnému porušení spotřebitelského práva, tu dnešní pak kvůli možnému rozporu s GDPR.
Proti Metě vystoupilo osm členů BEUC, mezi nimi i český dTest, slovenský S.O.S Poprad a obdobné spotřebitelské organizace z Dánska, Francie, Nizozemska, Norska, Řecka, Slovinska a Španělska. dTest podal stížnost u tuzemského ÚOOÚ a stejně jako jeho evropští partneři vypíchnul několik bodů, které prý porušují Obecné nařízení o ochraně osobních údajů:
- Společnost Meta nemůže vysvětlit zákonnost svého zpracování osobních údajů pro personalizaci zobrazovaného obsahu, protože není jasné (neexistuje způsob, jak to ověřit), že veškeré profilování spotřebitelů prováděné společností Meta pro tento účel je a) nezbytné pro plnění příslušné smlouvy a b) v souladu se zásadou minimalizace údajů.
- Některá zpracování osobních údajů spotřebitelů prováděná společností Meta pro reklamní účely se zřejmě neplatně opírají o smlouvu.
- Zpracování osobních údajů prováděné společností Meta obecně není v souladu se zásadami transparentnosti a účelového omezení.
- Nedostatečná transparentnost, neočekávané zpracování, využívání dominantního postavení společnosti Meta k vynucení souhlasu a změna právních důvodů zpracování způsobem, který znemožňuje výkon práv subjektu údajů, nejsou v souladu se zásadou korektnosti.
„Různá soudní rozhodnutí a rozhodnutí úřadů pro ochranu osobních údajů přiměla společnost Meta ke změně právního základu pro shromažďování a zpracování údajů spotřebitelů. Společnost Meta usoudila, že tímto právním základem má být souhlas uživatelů. Jenže vynucený souhlas, který Meta od většiny uživatelů získala, nemůže být v souladu s GDPR, protože volba, kterou uživatelům ukládá, nemůže vést k jejich svobodnému a informovanému souhlasu,“ uvádí BEUC.
Již v listopadu 2023 si 19 členů BEUC v souvislosti s předplatným stěžovalo na nekalé obchodní praktiky. Tehdy dTestu a spol. vadilo, že:
- Uživatelé nemají možnost volby. Facebook a Instagram mají dominantní postavení a odchod z těchto sítí znamená přerušení vazeb s ostatními, protože neexistuje vhodná stejně velká alternativa.
- Meta naléhavě tlačí na uživatele, aby se rozhodli o něčem, čemu doopravdy ani nerozumí. Možnost používat sítě Mety bezplatně je prý navíc zavádějící, protože uživatelé neplatí přímo, ale svými osobními údaji.
- A ani pokud uživatelé přistoupí na předplatné, nemají jistotu, že Meta nebude s s jejich osobními údaji nakládat jiným nevhodným způsobem. Firma slibuje jen to, že data nepoužije k reklamnímu byznysu.