Před pěti lety se zrodila síť Google+. Nikdy se nestala Facebookem, ale není to ani mrtvola

  • Před pěti lety chtěl pozvánku na Google+ naprosto každý
  • Dnes je síť plná mrtvých duší
  • G+ žije, ale úplně jinak než masový Facebook

Dnes je tomu přesně pět let od chvíle, kdy se na scéně objevila nová sociální síť Google+. Její počátky vypadaly velmi slibně a Plusko první dny, týdny a měsíce nabíralo ohromným tempem nové uživatele. Síť byla zpočátku na pozvánky a tu chtěl naprosto každý.

Takhle to tehdy začínalo

Měsíc po ostrém startu měla síť podle neoficiálních odhadů 18 milionů členů, na podzim 40 milionů a na sklonku roku 2011 bezmála 100 milionů. Do roku 2013 se komunita nafoukla na více než půl miliardy duší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Takto vypadal Google+ na samotném začátku

Stovky milionů profilů, ale žádná aktivita

Problém byl ale s čísly, mnozí analytici totiž začali silně pochybovat o tom, že se jedná opravdu o aktivní uživatele. Ostatně i samotný Google později upravil statistiku jako počet těch, kteří nějak interagují s Google+. To však byl svého času téměř každý uživatel Googlu, firma totiž začala tlačit Google+ i na titulní stranu vyhledávače a do YouTube. Mnohasetmilionový počet měl tedy jen malou vypovídací hodnotu a skutečně aktivních uživatelů byl jen zlomek.

Klepněte pro větší obrázek
Nástup Google+ byl úžasný – síť pokořila hranici deseti milionů účtu mnohem rychleji než Facebook a Twitter. Jenže to byl propagovaný umělý růst a nikoliv přirozený, což se Googlu brzy vymstilo.

Brzy jsem získal pár desítek tisíc followerů, jenže to byly mrtvé duše

Ostatně krásným příkladem jsou i naše redakční profily, lokální pobočky Googlu totiž na daných trzích propagovaly určitá jména. Když si chtěl někdo založit účet, Google jej chytře přinutil, aby si vytvořil i profil na Plus a začal sledovat některé tváře. Jelikož jsem se mezi doporučovanými účty ke sledování svého času objevoval i já, postupně jsem nabral 38 tisíc followerů.

Klepněte pro větší obrázek
Během prvních dvou let jsem nabral skoro 40 tisíc odběratelů, zobrazoval jsem se totiž v seznamu doporučených profilů při registraci nového účtu. Sociální bonita takových followerů je však už z principu velmi nízká – často se jednalo o uživatele, kteří se od té doby na G+ vůbec nepodívali. Jakmile jsem z doporučených profilů zmizel, růst se prakticky okamžitě zastavil.

Jenže to byly mrtvé duše. Ve skutečnosti si mé příspěvky čte pouhý zlomek tohoto množství a ještě menší zlomek se nějakým způsobem zapojí – ať už vlastním komentářem, nebo hodnocením příspěvku a jeho sdílením.

Onen velký počet followerů jednoduše tvoří lidé, kteří si chtěli jen založit účet na Googlu a mě sledují jen proto, že jim to nabídl Google. Podstatná část z nich nejspíše ani netuší, že nějaký profil na G+ vůbec má.

Není to Facebook, ale není to ani mrtvola

Trošku hmatatelnější metrikou aktivity na G+ mohou být obrázky, Google totiž po překonání určité hranice (okolo 100) nabízí u snímku počet zobrazení. V případě obrázků, které mají potenciál způsobit určitý sociální šum, se může i dnes počet zobrazení vyšplhat na desítky tisíc. Jedná se však o jakékoliv zobrazení, počet reálných čtenářů tedy může být stále mnohonásobně nižší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Město duchů Google+ není, ale pro běžného smrtelníka bez hromady čtenářů na Živě.cz je to především komunita, kde zpravidla nenajde své vlastní známé, spolužáky a rodinu. Není to univerzální Facebook.

Mrtvý pro sociální marketing, živý pro specifické komunity

Suma sumárum, Google+ i po pěti letech stále žije, dnes už je však naprosto každému jasné, že nemá ambice pokořit svoji nejsilnější konkurenci Facebook. Aktivita obou sítí je nesrovnatelná a Facebook se dnes může pochlubit několikanásobně větším počtem denních i měsíčních návštěvníků.

Na stranu druhou, Google+ představuje zajímavou opozici obří sociální sítě Marka Zuckerberga, čili láká ty, kterým Facebook z nejrůznějších důvodů nevyhovuje. I proto se zde nedaří brandům – značkám, a mnozí sociální marketéři tak považují Google+ za mrtvou sociální síť. Ano, z tohoto úhlu pohledu tomu tak nesporně je, protože nemalá část uživatelské základny G+ přesně před těmito značkami a jejich reklamou utekla z Facebooku. Představa, že zde budou fungovat stejné marketingové kampaně jako tam, je tedy krajně bláhová. Ze stejného důvodu se zde nelajkuje každá pitomost. +1 si musíte zasloužit a vlastní selfie z koupaliště také nikoho neohromíte. Jenže přesně proto zůstává G+ i přes svoji složitou pozici a nejistou budoucnost srdeční záležitostí nejednoho z nás.

Diskuze (37) Další článek: Uber integruje platformu Pandora, cestující i řidiči si budou moci užít hudbu dle přání

Témata článku: Web, Sociální sítě, Google+, Podstatná část, Srdeční aktivita, Nesta, Nejrůznější důvod, Marketér, Pitomost, Krásný měsíc, Let, Mrtvola, Srdeční záležitost, Bonita, Red Pro, Zobrazená data, Pouhý zlomek, Spolužák, Nést, Nemalá část, Selfie


Určitě si přečtěte

Tajuplná čínská raketa by mohla ohrozit vzdušnou sílu amerického letectva

Tajuplná čínská raketa by mohla ohrozit vzdušnou sílu amerického letectva

** Čínské letectvo vyvíjí záhadnou raketu typu vzduch-vzduch ** Mysteriózní zbraň nese označení PL-XX ** Jde o raketu vzduch-vzduch s velmi dalekým doletem

Stanislav Mihulka | 12

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

** Portál občana už funguje, vyřídíte na něm první požadavky ** Funkce se budou postupně rozšiřovat ** Web je docela moderní a přehledný

David Polesný | 66

Mírumilovná Pilsneria čelila největšímu kybernetickému útoku v dějinách

Mírumilovná Pilsneria čelila největšímu kybernetickému útoku v dějinách

** Počítačové systémy Pilsnerie kolabují! ** Nejprve zaútočil hurikán Mozkyto, pak Sauronia ** Naštěstí jen během cvičení Cyber Czech 2018

Jakub Čížek | 6

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

** EP nařídil automobilkám snížit o 40 % emise CO2 ** EU chce zvýšit podíl elektromobilů ** Výrobci hrozí ztrátou pracovních míst

Karel Kilián | 231


Aktuální číslo časopisu Computer

Odhalte skryté funkce Windows 10

Test levných Androidů do 4 000 Kč

Srovnání úsporných minipočítačů

Změřili jsme rychlost 10Gb/s ethernetu