Před pěti lety se zrodila síť Google+. Nikdy se nestala Facebookem, ale není to ani mrtvola

  • Před pěti lety chtěl pozvánku na Google+ naprosto každý
  • Dnes je síť plná mrtvých duší
  • G+ žije, ale úplně jinak než masový Facebook

Dnes je tomu přesně pět let od chvíle, kdy se na scéně objevila nová sociální síť Google+. Její počátky vypadaly velmi slibně a Plusko první dny, týdny a měsíce nabíralo ohromným tempem nové uživatele. Síť byla zpočátku na pozvánky a tu chtěl naprosto každý.

Takhle to tehdy začínalo

Měsíc po ostrém startu měla síť podle neoficiálních odhadů 18 milionů členů, na podzim 40 milionů a na sklonku roku 2011 bezmála 100 milionů. Do roku 2013 se komunita nafoukla na více než půl miliardy duší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Takto vypadal Google+ na samotném začátku

Stovky milionů profilů, ale žádná aktivita

Problém byl ale s čísly, mnozí analytici totiž začali silně pochybovat o tom, že se jedná opravdu o aktivní uživatele. Ostatně i samotný Google později upravil statistiku jako počet těch, kteří nějak interagují s Google+. To však byl svého času téměř každý uživatel Googlu, firma totiž začala tlačit Google+ i na titulní stranu vyhledávače a do YouTube. Mnohasetmilionový počet měl tedy jen malou vypovídací hodnotu a skutečně aktivních uživatelů byl jen zlomek.

Klepněte pro větší obrázek
Nástup Google+ byl úžasný – síť pokořila hranici deseti milionů účtu mnohem rychleji než Facebook a Twitter. Jenže to byl propagovaný umělý růst a nikoliv přirozený, což se Googlu brzy vymstilo.

Brzy jsem získal pár desítek tisíc followerů, jenže to byly mrtvé duše

Ostatně krásným příkladem jsou i naše redakční profily, lokální pobočky Googlu totiž na daných trzích propagovaly určitá jména. Když si chtěl někdo založit účet, Google jej chytře přinutil, aby si vytvořil i profil na Plus a začal sledovat některé tváře. Jelikož jsem se mezi doporučovanými účty ke sledování svého času objevoval i já, postupně jsem nabral 38 tisíc followerů.

Klepněte pro větší obrázek
Během prvních dvou let jsem nabral skoro 40 tisíc odběratelů, zobrazoval jsem se totiž v seznamu doporučených profilů při registraci nového účtu. Sociální bonita takových followerů je však už z principu velmi nízká – často se jednalo o uživatele, kteří se od té doby na G+ vůbec nepodívali. Jakmile jsem z doporučených profilů zmizel, růst se prakticky okamžitě zastavil.

Jenže to byly mrtvé duše. Ve skutečnosti si mé příspěvky čte pouhý zlomek tohoto množství a ještě menší zlomek se nějakým způsobem zapojí – ať už vlastním komentářem, nebo hodnocením příspěvku a jeho sdílením.

Onen velký počet followerů jednoduše tvoří lidé, kteří si chtěli jen založit účet na Googlu a mě sledují jen proto, že jim to nabídl Google. Podstatná část z nich nejspíše ani netuší, že nějaký profil na G+ vůbec má.

Není to Facebook, ale není to ani mrtvola

Trošku hmatatelnější metrikou aktivity na G+ mohou být obrázky, Google totiž po překonání určité hranice (okolo 100) nabízí u snímku počet zobrazení. V případě obrázků, které mají potenciál způsobit určitý sociální šum, se může i dnes počet zobrazení vyšplhat na desítky tisíc. Jedná se však o jakékoliv zobrazení, počet reálných čtenářů tedy může být stále mnohonásobně nižší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Město duchů Google+ není, ale pro běžného smrtelníka bez hromady čtenářů na Živě.cz je to především komunita, kde zpravidla nenajde své vlastní známé, spolužáky a rodinu. Není to univerzální Facebook.

Mrtvý pro sociální marketing, živý pro specifické komunity

Suma sumárum, Google+ i po pěti letech stále žije, dnes už je však naprosto každému jasné, že nemá ambice pokořit svoji nejsilnější konkurenci Facebook. Aktivita obou sítí je nesrovnatelná a Facebook se dnes může pochlubit několikanásobně větším počtem denních i měsíčních návštěvníků.

Na stranu druhou, Google+ představuje zajímavou opozici obří sociální sítě Marka Zuckerberga, čili láká ty, kterým Facebook z nejrůznějších důvodů nevyhovuje. I proto se zde nedaří brandům – značkám, a mnozí sociální marketéři tak považují Google+ za mrtvou sociální síť. Ano, z tohoto úhlu pohledu tomu tak nesporně je, protože nemalá část uživatelské základny G+ přesně před těmito značkami a jejich reklamou utekla z Facebooku. Představa, že zde budou fungovat stejné marketingové kampaně jako tam, je tedy krajně bláhová. Ze stejného důvodu se zde nelajkuje každá pitomost. +1 si musíte zasloužit a vlastní selfie z koupaliště také nikoho neohromíte. Jenže přesně proto zůstává G+ i přes svoji složitou pozici a nejistou budoucnost srdeční záležitostí nejednoho z nás.

Diskuze (37) Další článek: Uber integruje platformu Pandora, cestující i řidiči si budou moci užít hudbu dle přání

Témata článku: Sociální sítě, Web, Síť, Google+, Plusko, Zrod, Bonita, Selfie, Nést, Nejrůznější důvod, Pitomost, Mrtvola, Nemalá část, Krásný měsíc, Marketér, Srdeční záležitost, Red Pro, Nesta, Spolužák, Srdeční aktivita, Pouhý zlomek, Podstatná část, Let, Nen, Zobrazená data



Ode dneška se vydávají nové občanky včetně NFC a otisků prstů
Lukáš Václavík
eObčankaČeskoeGovernment
40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Vyzývavá krása, rafinovanost, nevinnost i perverzní voyeurské fantazie. Filmaři už se sexu ve filmu nebáli, a tak dala 80. léta vzniknout řadě kultovních ženských erotických symbolů.

Marek Čech
Filmy a seriály
Bezpečnostní díra ohrožuje routery 17 výrobců. Na stupnici závažnosti má 9,9 bodů, útočníci už ji zneužívají

Bezpečnostní díra ohrožuje routery 17 výrobců. Na stupnici závažnosti má 9,9 bodů, útočníci už ji zneužívají

** Experti odhalili chybu, ohrožující routery nejméně 17 výrobců ** Útočníci tuto chybu začali aktivně využívat k instalaci botnetu ** Bezpečnostní nedostatek CVE-2021-20090 je velmi vážný

Karel Kilián
RouterHackingBezpečnost