Ach jo, nevím, proč se skoro každá debata o kvalitách Linuxu zvrhne v diskusi o jeho použití na desktopu. Na tom jeho úspěšnost nestojí a nejspíš nikdy stát nebude. A je to vlastně úplně jedno, protože to ani nepotřebuje.
Pánové, zastánci a uživatelé Linuxu. Čtete po sobě to co napíšete? Pro většinu uživatelů pc/notebooků je pc prostě bedna co po zmáčknutí power blikala a nebo po zmáčknutí svítí tlačítko s antenkou a pak jde internet u notebooku.A je jasné, že těmto lidem je nutné dát předinstalovaný OS, kam narvou uživatelské jméno a heslo a pak už od toho nebudou čekat nic jiného. Nebaví je si s tím krámem hrát, ladit a studovat fóra o jeho nastavení.A to, že je linux mimo pc hodně v kurzu? To opět není zásluha nějakého zázračného osvícení v rámci technického myšlení. Zase je to jen hotová věc, kam si narvou tel. čísla, ty "vzdělanější" stáhnou aplikace a to je vše co o Androidu, iOS chtějí vědět. S linuxem bych to porovnal asi tak, že romky na mobilech mění vzhledem k celkovému počtu uživatlů zase podobná nepatrná skupina.A jak je patrno z agonie mobilních Win, není to název co rozhoduje o přežití. Je to o komplexním a jednoduchém řešení potřeb klienta a to bohužel desktopový Linux za ty roky nenabídl. A je to jasné. Musel by mít za sebou hromadu peněz, uplatit výrobce hardwaru, OEM montážníky, výrobce her, výrobce všech možných i nemožných periferií.Většině lidí opravdu na nějakém počítači nebo OS nezáleží a nikdy nepochopí, proč by si třeba na běhání neměli koupit hodinky Suunto jen proto, že ten jejich blbej systém neumí synchronizaci.
Názor byl 1× upraven, naposled 24. 8. 2016 23:54
Tam kde jsem narval Lubuntu LTS namisto XP/Vista ve starych kramech tak to funguje prave tka jak jsi popsal - ja to za par minutek nainstaluju (ta rychlost je v porovnani s widlema neporovnatelna). A lidi jsou s tim spokojeni. Asi to nejsou BFU protoze nepotrebuji PhotoShop ani AutoCAD. Bohate jim staci, ze to proste funguje - net, hudba, video, fotky...
Souhlas, ale o tom to právě je. Linux pro desktop prostě nemá prachy Microsoftu nebo Applu, aby zajistil komplet celé řešení od prvotní přípravené předinstalace na prodávaném PC/notebooku až po podporu hardwaru, tedy hlavně toho připojovaného zvenku. A zároveň Linux komunita těžko bude běhat po všech bytech, domech, prostě po všech PC/noteboocích v okolí a instalovat a udržovat zdarma tento OS všem lidem co mají snahu se dostat na net, jako ty svým přátelům. Vnitřní hardware většina lidí nemění. Takový člověk se odhodlá a koupí nějakou levnou tiskárnu, multifunkci, synovi volant atd a vůbec nechce řešit, jestli to bude po připojení šlapat. Počítá, že by mělo, když se to přeci prodává k připojení do počítače. Jak jsem psal u hodinek, nepochopí to, že Linux není vhodný na hry nebo nejsou nějaké ovladače.
btw. Photoshop a AutoCAD je většinou hloupé tvrzení proti Linuxu stejně, jako že Win 7+ neustále padají jako švestky. Ta hloupost není v tom, že by to někdy nebyla pravda, ale to padání je stejně časté, jako počet lidí v celé skupině uživatelů PC/notebooků, kteří uvedený software opravdu potřebují. Mám na mysli ty modré obrazovky smrti. Musíme brát také v úvahu, že za touto obrazovkou často může stát chyba hardwaru, umírající disk, ram atd. A nebo mám já a moje okolí prostě štěstí.
Už na linux existuje alternativa pro Garmin Express, tj. kompletní správu zařízení Garmin? Synchronizace, aktualizace a tak dále? Asi zatím ne, že?MS Office, už jsou? Asi zatím ne, že? Alternativy už fungují bez rozházení formátování? Ne, bohužel, nefungují... A tak dále a dále...
Who cares?To co potřebuješ ty, potřebuje asi 1% lidí.. Garmin tam jde.MS Office jedou taky ve Wine.Co máš za problém, idiote? Proč furt meleš o něčem, čemu ale vůbec nerozumíš? Děláš ze sebe idiota záměrně?
Problém je, že když se najde 100 věcí, co potřebuje asi 1% lidí, tak se alespoň něco týká většiny.
Od té doby co jsem dědovi nainstaloval Mint, jsem od něj neslyšel jedinou stížnost nebo otázku ohledně počítače. Takže asi tak.
To samé mám s W10 u rodičů, no a co?
Však jasně, jak jsi odešel, sehnal si někoho jiného, kdo mu tam dal Windows, a od tebe už nic nechce.
Nebo druhá možnost - přestal počítač používat.
Já s linuxem začal cca 1999. A na vývoj, servery apod. ho hodně používám dodnes. Ale na desktopu jsem s ním nikdy nevydržel... Teď mám OS X, a je to pro mne důkaz, že jde udělat Unix-like user friendly operační systém. Takže mám command line na ssh, tmux, vi a vůbec práci s textovými soubory (trace fajly, zdrojáky, git, ...), a přitom i velmi funkční GUI. Na Windows je command line strašná3-[
No me zas na OS X vadi to co z nej dela OS X 😀GUI je hezke, ciste a funkcni... ale hrozne tupe/strohe prakticky se neda skoro nic nastavit, temer zadne moznosti... na praci se soubory nepouzitelne...Hodne to zachranuje Terminal s bashem, jen mi hrozne vadi absence oficialnich repozitaru a tim padem i zpusob instalace SW pod OS X ...Aby se dal OS X pouzivat tak jako linux tak z nej clovek musi udelat skoro GNU/Linux, tzn nainstalovat tuny GNU tools a aplikaci... no a pak mu zbyde mutant na kterem dela to same co na linuxu, jen s bonusem toho ze muze spoustet aplikace pro OS X a nemuze se zbavit toho BFU DE... a to nemluvim o predrazenem shit HW ktery je sice kvalitni, ale pomaly a stary. Jo a pak jeste ty prahistoricke knihovny co si sebou ten OS taha... Ja radsi ten PS a ID ozelim a zustanu u Archlinuxu 😀No a pak jeste podpora HW je u OS X hrozna... tim hw myslim pripojitelna zarizeni pres univerzalni rozhrani napr USB etc
Sice nejde kompletně měnit UI, ale možností je hromada. Sice ne přímo v OS, ale existuje hromada různých extensions a utilitek, které se parádně integrují do OS.Naopak v Linuxu je tohle problém, protože existuje hromada DE, File Managerů atd a aplikace podporují integraci jen do některých z nich, takže téměř nikdy nejde zkloubit všechno, co by si člověk přál používat.
ale prdky... historicky mas uz docela dlouho mainstream postaveny kolem KDE/qt a gnome. jestli je to mate, cinnamon nebo unity je to porad jen nejaky qt ci gnome. Ted treba v Ubuntu 16.04 neumi Nautilus dva panely. Zmena na Nemo je naprosto jednoducha a v pohode.
Už jen rozdělení na qt a Gnome je problém.
evidentne o tom fakt hodne vis... tenhle "problem" neexistuje. normalne pouzivam treba digiKam v Ubuntu, drive Krusader atd
Jo, to si taky pamatuju, jak jsem na starý G4 už tehdy s 10.3 byl překvapenej, co tam můžu s linuxem všechno dělat, aniž bych si ničil hlavní OS. Pro mě OSX nejlíp udělanej OS, protože jsem si změřil, že se u něj např. naklikám o 50 % míň než na windows, A TO PROTO, ŽE MĚ OSX NENUTÍ KUTIT SI JEJ JAKO WINDOWS, PROTOŽE JE JEHO GUI LOGICKÝ A HOTOVÝ UŽ Z VÝROBY. A co jsem se vrátil k Windows 7, okamžitě jsem uvítal podobné možnosti práce se soubory jako ve FINDERu, okamžitě jsem si dal start lištu nahoru. OSX HANÍ JENOM KUTIL DOMÁCÍ, KTERÝ NECHÁPE ANI SMYSL TOHO, ŽE SI NĚKDO CHCE POČÍTAČ KOUPIT, ZAPNOUT, NAHRÁT (NE NAINSTALOVAT, ALE NAHRÁT) POTŘEBNÝ SOFTWARE A OKAMŽITĚ ZAČÍT PRACOVAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KDO HANÍ OSX MUSÍ BÝT ASI JEN UŽIVATEL GIMPU A CORELU, TUDÍŽ POSTIŽENEJ 😀😀😀
Když jsem makal na Apple, 10 let mi stačilo "blbý" PowerPC na 800 MHz s 1 GB RAM bez potřeby upgrade, z práce jsem vždy odcházel nenasranej a neuklikanej a systém jsem se naučil ovládat za 3 dny. No proč asi? Protože to tak v Apple vymysleli, prostě pro blbý američany, který prostě nemaj čas kutit registry. Už v roce 2001 jsem měl ve Finderu možnost např. FTP složek, nepotřeboval jsem na něm nikdy demenci v podobě Total Commanderu, indexace fungovala okamžitě bez bugů, scheduler pro vypínání a zapínání počítače tam nevypadal jako správce událostí a našlo by se toho víc...
Vyzkoušel jsem nejdříve Mandrivu a teď již dlouho používámDebian.Instalace dnes již bez problémů,ale chtělo by to nějakou blbovzdornou kuchařku na některé činnosti - prostě sekvenci příkazů.Občas se někam nemůžu dostat,neudělá mi to to,co si přeju,a je to čistě jen neznalostí.Poraďte někdo,kde lze získat třeba stručnou učebnici.Občasněkdo tvrdí,že na základní a střední škole používají LINUX.Ale to používajísprávci - co studenti?Museli by se elemetární kroky naučit,a klidně bych se k nim přidal.
Mandriva to je děs. 😀 Co mi to jednou spadlo a já jsem byl v ... jsem přešel na Slackware. Trochu šílená distribuce, ale já jsem byl max. spokojený. Učení mi problém nikdy nedělalo. Pochopitelně, že Ubuntu je už jinde, ale za ty Unity bych vraždil. 😀 Stručnou učebnici? Tímto jsem tuším začínal: ftp://ftp.pslib.cz/pub/linux/redhat-cz/6.2/i... ... 😀😀😀
Slackwarem jsem začínal a když se teď občas zkouším vrátit k Linuxu aspoň ve virtuálu, tak musím říct, že Slackwaru je podobnější nějaké PCBSD než dnešní moderní distra. Teda zkusil jsem (k,x)Ubuntu 14 a 16, poslední Fedoru (během 10ti minut mě mírně naštvalo 10 věcí) a OpenMandrivu (lepší instalátor a stabilita KDE). Nakonec mi nejvíc sedlo asi xubuntu14.Jinak ke kontinuitě:tail -n 5 /var/log/messages ... file not found ... cože? google ... aha dnes journalctl | tail -n 5gdb a.out core ... hmm? co? ulimit ... hmm? wtf? google .. aha coredumpctl gdb [pid] , protože se coredump ukládá bůhví kam přes bůhví co a ještě komprimovaný LZWčkem, protože gzip je málo obskurní.To jsem ještě nezkoušel najít crontab a zkusit nastavit login přes SSH jako root.Hádám kniha LDP vydaná kolem roku 2000 bude dnes úplně k ničemu, do Linuxu se dostaly věci jako PAM moduly, SELinux, systemd ...
Pokud máš problém se systemd, tak stále jsou ještě distra (nebo nově vznikají forky), které se systemd brání. Třeba nový fork debianu -> Devuan https://devuan.org/... , Manjaro s OpenRC, PCLinuxOs a další na: http://without-systemd.org...
systemctl, journalctl - je to tak těžký? Taky nejsem příznivcem systemd, ale dneska se už dostal do fáze, kdy to konečně funguje a přínosy spíš převažují.
Těžký to asi není (ještě nemám názor), ale znamená to, že znalosti co jsem získal použitím Linuxu na desktopu kolem roku 2000 a při správě serveru kolem roku 2007 můžu zahodit a učit se vše od začátku. Resp. mám volbu jestli se tomu bránit nebo to přijmout.Nakolik je to dobrý nebo špatný z hlediska, že to boří nějakou 40 let starou filozofii unixů je mi jedno a tiše doufám, že věci dávají nějaký smysl a mají rozumnou motivaci ... když už to většina distribucí přijala.
Děkuji velmi velice za typ,už jsem si to stáhnul a jdu do toho.Je mi jasné,že to není poslední verze,ale když se zamyslíme nad funkčností všechsystémů,tak třeba W7 mohou obhospodařovat spoustu použitelnéhosoftware.Mám pocit,že nové verze všeho vznikají tak rychle,že nikdo nedokáže tu aktuální využít do krajnosti.Ne že by to nedokázali,ale směřujístále dál a dál,a utíkají tak rychle a dlouho,že zapomínají,proč vlastně běží.Ještě jednou díky.
Super článek!
Málokdo zmiňuje nezanedbatelný přínos Linuxu v podpoře vzdělávání, studia programování, operačních systémů a kybernetiky obecně, hlavně v dnešní době, kdy jsou za pár Kč k dispozici různé vývojové kity v podobě Raspberry Pi atd. S velmi malou vstupní investicí to umožňuje vybudovat rozsáhlé znalosti, které po škole firmy velmi dobře platí.
Naprostý souhlas. Třeba když programujete ARMy (já např. ST) tak máte IDE s plugin-y zadarmo. A kdo nevěří tak ať se mrkne kolik stojí Keil. A to nemluvím o vývoji v Javě kde máte vše zadarmo od IDE až po servery (web container-y). Co musíte? Učit se. Nic víc. A pak si někde sehnat železo. Ale to je dnes pomalu za hubičku. A budoucnost? O tu bych se nebál. Chytrých lidí je stále nedostatek. Vidím to kolem sebe.
Já mám z Linuxu rozporuplné pocity. Jako jednoduchý počítač na surfování po internetu je ideální. Ale když chce člověk podporu pro pokročilejší periferie, nebo si zahrát hry, tak se věci začnou komplikovat. Není to chyba jen Linuxu, ale i aplikací pro něj. Například v linuxovém VLC co jsem měl nebylo možné vypnout změnu hlasitosti podle klávesnice, takže klávesnice snižovala hlasitost jak ve VLC, tak systémovou, což dělá neplechu.Zvuková karta a 5.1 také nefungoval úplně korektně.A ovladače grafické karty jsou kapitola sama pro sebe. A i když se mi po týdnu listování návody podařilo na 64bit Linuxu hrát 64bitové hry, boj o spuštění 32bitových jsem vzdal:/Jinak mám i spoustu pozitivních zkušeností, a říkám si, proč to na Windows nemůže být tak jednoduché, ale pak přijde několik neřešitelných problémů a i když jde částečně o mou neznalost systému, tak vyřešit problém ve Windows pro mě většinou byla otázka pár minut, na webu je plno fór, které vše vysvětlí krok po kroku. U Linuxu je situace horší, spousta věcí moc popsána není nebo vůbec, situace je možná lepší u Ubuntu, exotičtější distribuce jsou na tom ale špatně.
Názor byl 1× upraven, naposled 24. 8. 2016 08:52
Co to máš za grafiku? O těchhle poblémech s drivery jsem slyšel naposled tak před pěti lety.
Spis pred ~11 byl problem s AMD/ATI ... Ja jsem furt na nVidia takze me to nikdy nejak netrapilo...
Překvapivě GTX 670. Jinak šlo o openSUSE, a nešlo jen o problém driverů, ale i KDE, po přihlášení jsem měl problém s blackscreenem.To mi připomíná, že další komplikací bylo správné nastavení dvou monitorů:)V zásadě s Linuxem imho není problém na "obyčejném" počítači. Ale podpora Linuxu u exotičtější hardware je minimální. neříkám, že to nefunguje vždy, spíš je problém najít kloudný návod nebo podporu jako obyčejný/pokročilý uživatel. Já mám rád určité pohodlí na počítači, práci s několika záložkami v internetu najednou, případně nějaká hudba nebo video k tomu. Občas pustím hru nebo zedituji soubor... A můj problém s Linuxem je ten, že občas narazím na problém, který musím řešit na fóru a když mám štěstí, tak třeba po týdnu ho vyřeším. U Windows najdu desítky návodů pro lidi, kteří už podobný problém řešili a vyřešili. A zatímco ve Windows udělám 98% toho, co chci, na Linuxu mi funguje tak 80%. Uznávám, že většina problémů není chyba Linuxu (nízká rozšířenost), ale autorů programů pro něj a výrobců hardware, kteří se soustředí na odladění ovladačů pro Windows... A pořád je takové nepříjemné mezidobí, kdy moderní aplikace jsou 64bit, ale spousta starších je jen 32bit a ne vždy se daří staré aplikace zprovoznit.
S exotickým HW je problém, to nebudu popírat. Ale problém s GTX670 mě překvapuje. Je možné, že má problém s Nouveau, ale ještě nikdy jsem neviděl, že by nefungovaly proprietární drivery, které není probém během pěti minut nainstalovat v recovery módu. Sám jsem si s tímhle užil, když jsem kdysi začínal s Linuxem na počítači s GT240, kterou Nouveau drivery vůbec nepodporovali a bez nomodesetu jsem se nedostal ani k instalaci. Ale jinak mám mnohem lepší zkušenosti s troubleshootingem na Linuxu, protože řešení je všude fúra (minimálně pro Ubuntu a Arch, Suse jsem nikdy ani nezkoušel). Naopak na Windows jsem obvykle skončil na řešení typu "zkus tohle, tohle a tohle a když to nepůjde, tak máš smůlu" a většinou jsem byl ten, kdo měl tu smůlu. Ale vždycky záleží na tom, na jaké problémy člověk narazí, Linux i Windows (pravděpodobně i OS X, ale tam jsem zatím naštěstí na žádný nenarazil, ale předpokládám, že jednoho dne narazím) má každý svojí řadu "neřešitelných" problémů různých úrovní závažnosti.
Exotictejsi distribuce taky nejsou pro mainstream.Ja mam velky problem s widlousima a posledni dobou uz i s linuxovyma navodama na netu - "vysvetli krok za krokem" to me fakt desi. Zrovna ted jsem potreboval neco nastavit v unity a byl k tomu OBRAZKOVY NAVOD! WTF? Koho to jako zajima? Komu se chce resit jak nekdo prelozil nejakou polozku? Tohle byla vzdycky super vyhoda linuxu - zadej tyhle prikazy, pripadne restartuj a hotovo za par sekund.
To znám. Na mou profesionální zvukovou kartu neexistují ovladače, hudební programy mají tak nízkou úroveň GUI a výbavy odpovídající nízké úrovni SW typu Audacity či Gimpu. A jak jste psal s tou fatalitou s VLC, tak to je standardem. Hry nehraju, k tomu nemám co napsat. Ovšem specializované zpracovávání multimédií přece není cílem Linuxu a nedá se to nikomu vyčítat... Linux má sílu v tom, jak je to napsané v článku a tím podle mě subjektivně vede nad všemi OS!
Ale tohle neni chyba linuxu. tohle je chyba VYROBCE te zvukove karty.
Linux není systém pro BFU i když pokrok tu je. Ale někde jsem četl, že srovnávat Linux a Windows trochu pokulhává, protože v případě Linuxu máte od kola až po raketoplán totálně vše. Stačí se podívat na routery, na čem je postavený kernel Dalvik-u (Android), do toho různé distra pro ARMy a takto můžu pokračovat. A když hovoříme o zvuku. Tak v Linuxu existuje podpora UAC2 a ve Widlích? Škoda slov. A grafika? Hry a Linux a z toho plynoucí podpora driverů byl vždycky problém. I to se lepší, ale např. ATI, to byla co si pamatuji kapitola sama pro sebe. Prostě pokud chcete od systému trochu více a nebojíte se učit se tak Linux, pokud chcete system "pro pokračování klikněte další..." tak Widle. A pokud chcete systém, který je uzavřený a vázaný na železo, ale docela stabilní tak MAC OS.
Jelikož jsem měl před lety spoustu času, zajímal jsem se přes tři roky o všemožné odnože linuxu. Počítač si se mnou fakt užil. Tolik přeinstalací OS málokterý PC zažil. Je mi jasné, že pokrok nezastavíš a dnešní distra jsou zase o kus dál a rozhodně i velmi použitelná. Asi už nejsou věčné problémy s wifinou, tiskárnami a pod. Nicméně, dnes již čas nemám, potřebuji mít na PC účetnictví, MSO, které z důvodu čisté kompatibility nemohu nahradit, a další speciální SW, který na linuxu nerozchodím. PC mám sestavené, W8.1, resp. W10 a MSO+2016 jsem zakoupil na aukru za celkem 1499,- Kč, což je celkem rozumná částka a nikoho nezruinuje. Vše mi slušně funguje a nemám důvod (a hlavně čas) opět experimentovat. Každopádně jsem však zastánce toho, že pro běžné domácí použití se může jednat pro velkou spoustu lidí o mnohem lepší alternativu, než jsou okna (bezpečnost, uživatelská přívětivost a v neposlední řadě i blbuvzdornost...
Tak si do linuxového distra nainstaluješ virtualbox do kterého nainstaluješ win a účetnictví budeš spouštět pod virtualboxem.
A proč, když to jde přímo?
Napsal jsi odpověď i za mne 😉
Tím je myšleno to , které nelze spustit pod wine.Ono není zas tak jednoduché přejít z jednoho účetního programu na jiný.
Chtělo to více pečlivosti k tomu kulatému vyročí. „Pracuji na bezplatném operačním systému. Není to nic profesionálního, jen koníček.“"I'm doing a (free) operating system (just a hobby, won't be big and professional like gnu) for 386(486) AT clones" "won't be big and professional like gnu for 386(486) AT clones" přeložil autor "Není to nic profesionálního""Celý operační systém se skládal z pouhých 12 000 řádků" Verze co byla dodávaná s knihou byla zkrácena na 12 000 řádků kódu. A to "pouhých" si autor dodal protože nemá ponětí o rozdílu tvorby,návrhu ( aplikace x jádro )"přepsal .. textové programy" Program je zapsán formou textu v nějakém prog. jazyce.Linux byl napsán v C, přeložen GNU compilerem a to vše na MINIXu."MINIX .. textový OS"- OS má uživatelské rozhraní - řádkové, textové, grafické. A samozřejmě jde na MINIXu spustit i grafické prostředí, takže proč "textový""GNU však tou dobou neměla žádné vlastní svobodné jádro " - není pravdaHURD 1990 - avšak nebylo možné nasaditLINUX 1991 "GNU Hurd je i po desetiletích stále ve vývoji, to linuxové se začalo obalovat dalšími a dalšími aplikacemi" Tak vyvíjí se i LINUX nejen obaluje, ten má za sebou narozdíl od HURDu několik stable verzí.
Názor byl 1× upraven, naposled 24. 8. 2016 00:47
Máte samozřejmě pravdu. články o operačních systémech by měli psát odborníci a ne zdejší novinářští diletanti bez novinářské fakulty a bez jakéhokoliv počítačového vzdělání. Prostě hnus velebnosti. Jdu se vyblejt ven.
Jistě, ale pak je otázka co by z toho obyčejný čtenář měl. Toto asi není ROOT. Tedy pokud se nemýlím. 😀 Chyby v překladu to už je větší ISSUE, ale nevím jak vy, ale já vím své a to mi stačí. Kdo chce, čte, kdo chce diskutuje a votom to je. A hledat nějaké podrobné informace v článku co má "pár" A4? Když něco studuji tak se pod litr (1000 pages) nedostanu. B-]
Jenom poznámka: Linus neprogramoval OS, protože by ho nutně potřeboval. V tý době měl už koupenej Minix. Důvodem bylo rozhořčení, že chtěj autoři za Minix potažmo celej Unix tolik peněz.
Ani ne autor jako nenažraný vydavatel.
Linux je prostě všude. Super OS, super customizace, super odezva a bezkonkurenční modifikace v podobě různých distribucí.. Kam se hrabou Windows, vážení.
Univerzalny linuxovy prispevok?. Este si zabudol o tom, aka je tvoja babicka spokojna.
S Linuxem je spokojený každý, však to vidíme, tablety, mobily, miliardy zařízení...Zatímco Windows 10 šmejd je kde? Na pár PC a 1% mobilů. B-😈B-😈
Zatím jsem s desítkami spokojený,ale vidím jakým směrem se MS ubírá a zas tak moc se mi to nelíbí. V dohledný době neplánuju přehodit daily driver OS,ale za pár let.. Uvidíme. Linux musí prorazit ale zatím ho drží na deskopech v mainstreamu akorát Canonical.
Ciste z meho uhlu pohledu.Microsoft vytvoril prostredi, ktere v minule dekade uzivala vetsina BFU. No a naucil je s tim pracovat,naucil je to mit rad (a nechte jim vytvoril odpor k jinym "podobnym" vecem). Windows neni vubec spatny system,ale to aby se tehdy masivne rozsirili alternativy proste imho nebylo mozne prave kvuli pohodli BFU ("nechci se ucit znovu..").Dnes je ale situace jina. Mrknete se na WinXP/Win7 vs Android (ted nechci srovnavat platformy, ale hodnehrube zakladni principy) - vic intuitivity, snazsi navigace, vice konzumni obsah, zadne slozitosti.Proste meni se doba, meni se smysleni, meni se pristup k ovladani.No a tu si myslim ze se projevuje sila Linuxu (resp. firem a komunity) - jsou proste vice dynamicti.Microsoft se snazi drzet modelu - naucime lidi jak se nase nove prostredi ovlada tim, ze jim ho vnutime a oni si zvyknou.Akorat to dnes uz uplne neplati...Sam mam na stole lumii a ty widle co na tom bezi jsou super (nepadaji, nezerou baterku, proste optimalni OS pro phone, kdyzz nej chcete mit phone+kalendar+email+facebook klient, nic vic na tom nepotrebuji). Ale uplne naho*no pokud potrebuji neco troskuadvanced, protoze system nepodporuje (resp. cilene brani).Z pohledu BFU - pokud by cilovka moje mamina pro tyto hracky, tak pred 5ti lety ok, dnes smolik - mamina bude chtit milion dalsich veci,ktere maji jeji zname... A pak by ji asi stvalo, kdyby v 1/2 prehravani hudby vytuhla appka, protoze battery-power-save mod potichu uspavaappky o kterych si mysli ze muze (pri nizsim nabiit baterie).
Je neuvěřitelný, kam se Linux za 25 let dostal. Škoda jen, že desktopy tak zamrzly. Před pár lety udával směr Canonical a nyní těžce stagnuje. A zrovna právě nyní by linux i na desktopy mohl zaútočit, když Microsoft to tak těžce podělává. Uplně by stačilo rozjet nějakou kampaň výhody Linuxu oproti šmírovacím Windows.
To se v dohledné době asi nestane, protože je příliš mnoho distribucí, kdy každá má úplně jiný desktop a jiné ovládání a jinou konfigurační sadu aplikací. To běžného uživatele nenaučíš... viz rozdíl mezi superblbuvzdorným dneska až idiotsky triviálním Gnome a naopak překombinovaným KDE. (například já používám už pár let OpenSuse, ale dřív jsem jel Slackware a na multibootu mám pár další systémů pro údržbu (Puppy, Mint, GParted a TinyCore)). A samozřejmě pro servery je ideální Debian a pro krabičky zase třeba OpenWrt. Prostě desktop vyžaduje jeden hit, jednu píseň a tohle Linux nedá. Jedině snad Ubuntu se o to snažilo, ale nějak to ustrnulo...
Hlavní problém je, že spousta uživatelů ani o Linuxu neví. Když si koupí nový PC, tak tam je buď Windows nebo parodie na linux typu Linpus, který spíš uživatele odradí a pak si myslí, že ty linuxy stojí za prd. Kdyby se místo Linpusu dával třeba Mint, Ubuntu Mate nebo jiné plnohodnotné distro, tak může být situace trochu jiná.
Souhlasím, ale musela by za tím stát nějaká třeba i nezisková korporace, která by tohle dokázala s distributory vyjednat. Pár vývojářů bez markeťáků na trhu kde se točí miliardy nic nezmůže. Mohlo zafungovat třeba Ubuntu, ale někde se to zadrhlo.
Dnes si mužeš objednat už i nový notebook s předinstalovaným Ubuntem.Rozbalíš krabici pustíš NB a jedeš ,nemusíš strácet čas instalací systému. Třeba dnes využít i tyhle pohodlné možnosti.zde se jedná o velice pekny a vykony NB : https://www.youtube.com/watch
Jak je na tom XPS13 s výdrží na baterii?BTW dnes se prodává s Linuxem daleko méně laptopů než před lety.
Jedna vlaštovka jaro nedělá...
Překvapuje mne, že takto hloupý argument použil uživatel Linuxu. Vždyť většina Linuxů pro desktop je Ubuntu a liší se jen tím, jaký mají nainstalovaný desktop manažer. Pod kapotou jede stejný skorodebian.Vždyť i rozšíření Windows nijak nebránilo to, zda jedna warez grupa distribuovala Windows čisté, jiné včetně MS Office a třetí vám k tomu zdarma ještě přibalila další sadu oblíbených programů.
Pokud chceš aby se rozjela nějaká kampaň zdůrazňující výhody Linuxu,musíš ji rozjet ty sám.A možná, MOŽNÁ, se někdo k tobě časem přidá.Já tě jen za svoji osobu prosím,vyber si jednu distribuci, kterou si lidé dle tebe mají sehnat při koupi nového počítače nebo na stávající počítač a bude jim zaručeně na libovolném aktuálně zakoupeném hardwaru fungovata jejím jménem rozjeď tu kampaň, v čem je lepší než Windows, proč zrovna na ní mají lidé přejít, co na ní mohou dělat, co nabízí atd.Linux je označení samotného jádra operačního systému.Všechny distribuce mají jádro stejné (jen různě staré verze).Je to jako, kdybych někomu řekl, že doma používám jádro NT, to jsem dobrej co?Nic moc ti to neřekne. Můžeš si vyhledat, která verze co umožňuje a to je vše.Samotné jádro je, běžným lidem, kteří si chtějí doma spustit počítač, k ničemu.To co zajímá ty běžné lidi jsou právě ty okolní/podpůrné/doplňující/... programy/nadstavby okolo Linux jádra.To je zároveň i tím na čem se nedokáže komunita okolo Linuxu shodnout,nějaký jednotný výchozí stav, vzhled/programy/balíčkovací systém/nastavení/...Je skvělé mít operační systém, který lze později upravit,ale je potřeba aby fungoval ihned po instalaci, umožňoval ihned práci a nedostal jsem se do situace, kdy chci nějakou funkci, ale jako naschvál ji zrovna tato distribuce neumožňuje.
Lidi jsou různí a tak se prostě někdy neshodnou. Kdyby Windows umožňoval dělat forky a vydávat je pod volnou licencí, tak těch verzí je taky spousta. Pokud je systém volně upravitelný a šiřitelný, tak jednotný vzhled, aplikace a balíčkový systém imho nemá šanci. Můžou existovat "velká" distra s majoritním počtem uživatelů, ale nikdy to nepůjde sjednotit do jednoho "správného" distra pro všechny. Myslím si, že je to i dobře... A pokud nějaké distro neobsahuje zrovna tu funkci co potřebuješ, tak si ji tam můžeš přidat (pokud tomu rozumíš) a klidně si to upravené distro vydat pod svým jménem. 🙂
Ale jo, z globalniho pohledu to tak v podstate funguje. Kdyz vyvijis nejakou komercni appku a chces ji mit na linux tak to proste vydavas jako .deb a .rpm a hotovo. Kdo nepouziva ani jednu z moznosti tak je natolik geek, ze si s tim poradi.
Správa aplikací je právě oblast, kde je Linux o desítky let Windows. Sice existují několik balíčkovacích systémů ale prakticky se používají jen dva a stále platí, že na Linuxu se aplikace spravují centrálně, kdežto ve Windows si téměř každá aplikace spravuje své aktualizace sólo a tudíž paměť zamořují neustále prográmky, které hlídají pro téměř každý sw extra dostupnost nové verze nebo si pět každý sw na vlastní pěst toto zjišťují při každém spuštění.
No vidíš, a nebo tohle vypneš a jednou za čas se sám mrkneš, co je v daném softwaru nového... Vše je jen o vkusu.Takhle si třeba do počítače nezanesu neotestovanou aktualizaci programu, protože se prvně mrknu, jestli to stojí za to. U důležitého softu to dělám.
Ubuntu Linux jsem zkoušel na desktopu minulý týden. Normálně jedu na OS X. Používat Spyware 10 od MS k pracovním účelům je nemožné, ten šmírovací operační systém je vhodný už jen na hry a nic jiného.Nainstaloval jsem si light distro Xubuntu a postupně do něj doplňoval ostatní prostředí, Unity desktop, Kde desktop, Gnome a LDXE. LXDE je opravdu superrychlé. XFCE má podobný GUI, obojí dělá dojem lepších Windows98. Pro switchery ze Spyware10 je nejvhodnější asi Kubuntu, které se mi zdá nejvíce intuitivní a hezky graficky povedené. Mně osobně se líbí i Gnome. Unity je opravdu hnus, nechápu, co v Canocialu šňupou, v okamžiku, kdy ho podle návodu z NoobsLab přeskinujete na OS X se stane z Unity použitelný desktop s rychlou odezvou.
Unity je peckovni prostredi u ktereho nekdo konecne premyslel. Stacilo dva dny si navyknout a veci jako integrovane menu v liste, launcher vlevo, ctrl + strednik... Na praci pro me neprekonatelne prostredi co se tyce efektivity a ergonomie.Nicmene jak pravil klasik: podle vkusu kazdeho soudruha.
Na mě Unity od začátku dělalo dojem, že se snaží napodobit OS X. Musím říct že ve výchozím stavu se mi sice nelíbí, ale po přeskinování na OS X Like je to použitelnější. Ten výchozí launcher není špatnej.OThttp://goo.gl/mhQneJ...
Do Os X vzhledu jde nastavit i Gnome.http://www.deviantart.com/art/GTK3-Gnome-Shell-Faie... ... http://dzadze.deviantart.com/art/Mountain-Shell-327685371... http://golan77.deviantart.com/art/Gela-300578573... http://golan77.deviantart.com/art/elementary-gnome-shel... ...
Ten Ježko je ma-gor? Urobiť čisto čiste haterský článok len preto, lebo J. Čížek napísal článok s 21 otázkami o W10 je choré. Nemá čo písať, tak paraduje Čížka? A ešte rovnaké otázky, ktoré vyznievajú tak de-bilne až mi je zle ("Mám Windows 7, ale Microsoft mi stále nezobrazuje upoutávku na Ubuntu 15.10"). Trápny! Ak už chcel niečo napodobniť, tak s normálnymi otázkami týkajúcimi sa Ubuntu ako je náročnosť na HW a hlavne prostredie vs. CPU a RAM (svižnosť) a pod. info, ktoré sa nehľadajú spešl rýchlo (mohol dať xy info dokopy), rozdiely medzi prostrediami a pod.
Linux je právě ta svoboda, že si zvolíš vzhled dle toho co ti vyhovuje.Na jednom PC mám lubuntu, na druhém Mint . Čekám až se Tomáš Matějíček rozhoupe ve slaxu, který mám rád , ale bohužel stagnuje. Pár věcí , které v linuxu nerozběhnu řeším přes wine a co nerozběhnu ve wine, tak spustím ve virtuálboxu. WIN 7 budu používat dokud to pujde, ale od WIN 8 jde win špatnou cestou po které se mi nechce jít.
Jakmile lidi dostanou v něčem svobodu, vždy ji zneužijí a zničí i nezničitelné. Tzv. svobodné systémy proto raději nechci používat.
Však Tě nikdo nenutí. Užívej si desítek,tam svoboda končí.
ja nepotrebujem 20 nepouzitelnych aplikacii. ja potrebujem jednu funkcnu. a preto nedokazem pouzivat linux na desktope
no vidis a ja ho prave proto pouzivam.
ale nie kazdy je masochista, vies
Ano, prave protoze nejsem masochista tak pouzivam linux na praci. V me praci bohudik widlous proste nelze pouzivat efektivne.
To já mám zas Ubuntu rád a před tím, než jsem přešel na Mac jsem ho používal jak na desktopu, tak na notebooku (i dnes ho používám jako primární OS na desktopu). Je trochu složitější si na něj zvyknout, když člověk přechází z Windows, ale jinak je to IMHO rozumné prostředí. Naopak se ani nemůžu dotknout Gnome Shellu.Ale to je zrovna výhoda Linuxu (jedna z mála). Můžu si vybrat přesně to, co mi vyhovuje. Ale stále je tu ten problém, že ač mám na výběr mezi přibližně 42472347 distribucemi a 522332 desktop environmenty, už ten systém nemůžu zaplnit aplikacemi, protože jich je zoufale málo a mnohé z nich jsou jen dlouho nevyvíjené studentské projekty. A kvůli mentalitě hardcore linuxáků se to nezmění, protože ti se naštvou, jakmile vidí placenou proprietární aplikaci. ("Jak si může někdo dovolit chtít za svou práci peníze?")
Názor byl 1× upraven, naposled 24. 8. 2016 11:08
Linux je fajn. Samo vše má své klady a zápory. Ale bohužel předsudky a i plně chápu nedostatek času brání zkusit něco jiného. Po cca. 10 letech s ním nemám kritické problémy. Používám ho na klasické prohlížení netu (jako většina uživatelů), editaci fotek, úpravu hudby, skenuji, tisknu ... Když se člověk naučí určité zásaditosti tak jako u všeho tak není problém.
Mně trvalo jeden týden, než jsem na Ubuntu přestal používat i přednastavené funkce a polovinu věcí začal spravovat přes terminál. Kdo zakrní u Windows jeho chyba, přiznám, že mám asi výhodu, když při nákupu mého prvního PC bylo možné vybírat dokonce z možností OS/2, Windows a čistý MS-DOS a programy s vlastním GUI. Linux jsem začal registrovat až s první dual Celeron mašinou na 500MHz po upgrade (1998).
u linuxu nieje problem terminal. je problem ze tam nefunguje kopa beznych zakladnych veci ktore na windows niesu problem uz 15 rokov
To je vzajemne.
Ano, například BSOD, nucená změna prostředí každých pár let, ignorace existence desítek různých FS, vendor lock ... to vše mi na Linuxu už řadu let chybí.
Nucená výměna prostředí? Chachaha.... To v linuxu nikdy není, nikdy žádné distro nepřešlo na jiné prostředí, samozřejmě. Žvanile.
Nevím jaký máš distro, ale na Lubuntu jede vše při starém už nějakej pátek a jsem za to sakra rád.
Asi mluví o přechodu Ubuntu na Unity. Myslím, že to bylo svýho času opravdu překvápko.
No, a jaká je dnes realita? Ubuntu lze používat s gnome 2, gnome 3 i unity a přitom s plnou podporou, včetně nových funkcí. U Windows je to to jinak - komu se nelíbí vzhled windows 10/11, ten má ohledně podpory smůlu.
nejake konkretni priklady?
Photoshop, AutoCAD a bulanci😀
2 monitory. je to uz sice.. mozno 3-4 roky. ale principialne dobry priklad. na windows nainstalujem system so zapojenymi 2 monitormi a vsetko funguje automaticky hned. na linuxe samozrejme fungoval iba jeden a druhy ani neslo klikanim zapnut.. musel som podla navodov z netu hackovat xwindows a ani tak to nefungovalo dobre(druhy monitor mal nizku obnovovaciu frekvenciu). a po par dnoch prestalo fungovat z nejakeho dovodu aj to.toto uz mozno vychytali, ale vzdy ked skusam linux natrafilm na nejaky problem
co je to za bullshit? 2 monitory mám už dobrých 7 let (ubuntu, linux mint, fedora, archlinux... všude fungují tak, jak mají)
Zajímavé, mě se vždy připojily oba dva monitory a s výchozí obnovovací frekvencím, dokud jsem jeden manuálně nevypnul, přičemž systém (manjaro) si pak tuto volbu i zapamatoval.
Další krmení. Po Windows Mobile tu máme nejslavnější flame téma.Asi potřebujou zkontrolovat kolik lidí sem chodí po tom když zive nefunguje při zapnutých blokovačích reklamy(alespoň u mě).Zatím jedu přes m.zive.cz, ale dokázal bych si představit, že budu chodit na root. Není to tam vůbec špatné.Blokovač pro žive nevypnu. Nikdy.
V tom případě nejsi moc dobrý uživatel (když tě dostane i zoufale zastaralý strýček Dolph). Já zde nechávám často reklamy zapnuté, ale nemáš pravdu, že ŽivěCZ nejde při zapnutém blokování reklam. Nyní jsem kvůli tobě otestoval uBIock a s jednou malou úpravou není problém.😉
Máš pravdu. Máš mě. Nicméně tento web není tak dobrý abych se s tím nějako crcal. Ale byl bys hodný kdybys si svoje bádání zveřejnil. uBlock mám taktéž.
člověče nekrm trola...
na win jsem chvíli nebyl, 1blocker ok vč. videí
ok, reinstal uBlocku a už to jede. Dík za nakopnutí
Linux komentovat nepotřebuje, klidný, pohodový OS, který za mě vykoná práci a já mohu žvanit zde. Co jsem postřehl je, že láska k pivu (bříško) Linuse dodnes nepustila, věc kterou umím pochopit velice dobře.> No, a teď jsem si rozkopl prázdné lahve kruciš ... bych ... se ... na ... to ... 🙂
No lepší rozkopnout prázdné než plné😉
Což je s podivem, při chuti finských piv 😀 Teď se tam na rok chystám, takže to budu asi absťák - nedobré pivo za nedobré ceny 😀 Holt budu muset na nákup do Talinnu :)
jedinou slabinou tohoto OS je, že se nemůže vymotat z bludného kruhu:malé rozšíření -> málo programů -> malé rozšířenítřeba takový Photoshop prostě GIMP nenahradí
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 8. 2016 19:29
No koukám na wine a nový Photoshop na něm je označen jako Gold tudíž by měl být plně funkční i pro Linux
ano jede:https://www.youtube.com/watch
Wau, pouzivat emulator na software, to sa fakt oplati ...
Wine Is Not Emulator. Stejne jako ubuntu uvnitr Win neni emulace.
Wau, ukazovat světu že hejtuju něco, čemu ale vůbec nerozumím...
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 8. 2016 21:46
Paradoxně některé aplikace spuštěné pod wine jsou svižnější než spušteně ve windows.
Jo, před nějakou dobou jsem narazil na indie hru, která mi pod Winem jela plynuleji než na Windows. A mám pocit, že měla i Linuxovou verzi, která jela ještě hůř. Už si nemůžu vzpomenout, co to bylo. Nicméně od té doby jsem na žádný takový případ nenarazil a SW buď vůbec nefungoval nebo fungoval pomalu a s problémy.
Hm, kdyby tak pod ním běžel MS Access... 🙁
Já v něm normálně dělám.. Copak nefunguje?
A jaká verze, pokud se nemýlím, tak minimálně 2013 a výš pod Winem nejede.
Linux má pořád šanci, pokud teda MS bude kazit Windows tak, jak to zatím dělá viz kdy i do sedmiček a osmiček začne cpát kumulativní aktualizace, takže už nebude možné si vybrat, jaké aktualizace si chce člověk nainstalovat...Ale asi nejsou moc velké snahy, Linux nějak více rozšířit, nevěřím, že by to někdo za takovou dobu, co Linux existuje, nikdo nedokázal udělat. Takový Google by to mohl udělat, stejně jako dokázal prosadit Google Chrome či Androida. Místo toho radši prosazuje ChromeOS.
Nie, nema sancu, ale hlavne nema ani ambicie stat sa No.1 v desktopovom svete. Jeho zameranie je inde
jeho zameranie je shitny desktop system? tak to mu ide velmi dobre.
není
To je možná jeho slabina na trhu s desktopovými OS, nikde jinde. Počítače dnes nejsou jen desktopy a laptopy, ale mobily, tablety, servery, síťové prvky, IoT věci,... a tam dnes jasně vládne Linux.
V profesionální sféře nenahradí, ale na doma gimp, nebo krita uplně v poho nahradí.
No u krity si zrovna myslím, že je to profi aplikace.
V práci jim přišlo, že PS nepotřebuji, takže jsem s každou prkotinou musel prosit grafika, aby mi to přeexportoval, protože z Gimpu jsem šílel... Krita musím říct, že Gimpu natrhává zadnici na plné čáře.
linux nefunguje ani doma.
To je jasné ak si blbý a nevieš to nainštalovať tak to ani nemôže fungovať.
nainstalovat, desiatky krat v pribehu poslednych 15 rokov. a vzdy to co na windows funguje automaticky, na linuxe treba hackovat. a ked sa updatne system, casto znova a znova. na desktope nechcem nic riesit. chcem to nainstalovat a fungovat
3 dny zpátky jsem instaloval linux mint 18 na desktop. Nainstaloval během pár minut, funguje integrovaná WiFi, ethernet a všechny další součásti desktopu.
Presne tak, tiež používam Linux Mint 18 a všetko funguje ako má a to nie som žiadny Geek, skôr sa radím k BFU. Na beznú kancelársku prácu a multimediálnu zábavu ho používa aj môj 74 ročný otec a absolútne žiadny problém. Pochvaľuje (stabilita a svižnosť) si ho viac ako Windows, ktoré mal na notebooku prv.
Podobně u našich. Moji rodiče mají Ubuntu na "ty internety" a bez problémů. I na prohlížení PPT(x) prezentací z pošty například s obrázky koček. 😀 Dál Skype, skenování, tisk, úprava natočeného videa (otec se naučil v OpenShotu) - všechno funguje od dob Ubuntu 12.04.
No tak hoď príklad. Lebo mám pocit že je to skôr tvojimi rukami ako jadrom systému.
Předpokládám, že nemůže najít disk c: a nechce spustit cracknutá instalačka Photoshopu.
dpcstb Ty jsi prostě typický diskuzní troll, který v životě s Linuxem na PC neměl co dočinění. Nebo jsi natolik neschopný, že se prostě nedokážeš proklikat grafickou instalaci, prakticky stejně jednoduchou, jako na Windows (ne, pokud jsi to nedokázal do teď, tak to radši nezkoušej nebo tady zas budeš vypisovat každou hovadinu, abys mohl hatit, na to opravdu nemám náladu). Jestli je to pravda, potom nechápu, co děláš na Živě a už vůbec ne, že ti není blbé k tomu něco psát do diskuze. Ale pichovat na fóru, to tě baví, co? To samé i Dustter a částečně Chiefc (jenom s tím Wine), ale stejně hlavně ty.
picovina, linux som pouzival na servery. keby si ty nebol typicky diskusny povrchny trt, tak by si videl ze sa stazujem na linux na desktope. a keby si siel este viac do hlbky, zistil by si, ze ho kritizujem pre to, ze ho chcem pouzivat, ale nemozem. MS pre mna s win10 windows zabil. takze dalsi system musi byt bud macos alebo linux. radsej by som linux. ale musi byt pouzitelny bez akychkovek problemov.
Ještě si zapomněl zmínit AutoCAD. Photoshop a AutoCAD, to je přesně to, co každý potřebuje na domácím PC. 😉
presne všetci máme kúpený AutoCad. Ináč zrovna AutoCad má vynikajúcu aleternatívu aj v linuxe.
Toz to ja hovorim to iste o svojej Lumii. Pozicia Windows na mobiloch a Lunixu na desktopoch je podobna.
To je právě ono... hrůzostrašné ovládání. To je věc, která GIMP každému běžnému člověku spolehlivě znechutí. Taky jsem ho chvíli měl, ale bylo to za trest.
Zrovna video editory jsou pořád ještě tragedie. Nejlíp vypadá asi OpenShot, ale verze 2 zatím padá jako zralý hrušky a v podstatě neni možný v tom nějakej projekt dokončit. KDEnlive se ovládá poměrně nešikovně a plno věcí tam pořád udělat nejde. PiTiVi umí jenom ty nejzákladnější věci a o ostatních už vůbec nemá smysl se bavit.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.