Pomerne zevrubny rozbor toho, "co by kdyby" se NASA pokusila o nejakou zachranou misi:https://arstechnica.com/science/2023/02/the-audac... ...
Až se vám něco nebude zdát, ale dle odborníka (který bude určitě menší odborník, než lidi v NASA) to bude v pořádku....tak si vzpomeňte na tento případ....
že se stala havárie není nic překvapivého, to se dá prostě očekávat. Každý z nás kdo jde do práce a přechází jeden přechod pro chodce tak taky riskuje že tam nedojde. Nebo stačí jít po chodníku a spadne mu na kebuli kus ledu tak je to také jasné.Nicméně co je spíše k zamyšlení je to kolik za toto riziko astronauti berou.A je to, na náš způsob myšlení, docela málo.Zde jsou sice starší, ale porovnatelné, mzdyhttps://planetariodevitoria.org/cs/espaco/sua-pergunta-qu... ... Četl jsem třeba i o US vojácích, kteří dostávají příplatek za vysazení v Afgánistánu ve výši cca. 230 USD / měsíčně. A naši "borci" co tam rozdávali propisky dostávali sto tisíc Kč. Prostě u nás naprosto nesmyslně někoho vyvažujeme zlatem a nůžky jsou rozevřeny úplně extrémně, a pak přijdu do firmy kdy chtějí přidat výplatu pouze za to, že vůbec přijdou do práce.
Ta posádka byla od začátku prokletá.
Porad je lepsi mit moznost vymyslet reseni nez nemit moznost vymyslet reseni. Tihle tu moznost nedostali. Verim tomu ze pokud by ta moznost byla tak se alokuje tolik zdroju a kapacit ze by reseni jak je zachranit mozna vzniklo. Ted proste jenom se nekdo zamysli bez nejakeho stresu, tlaku atd. a rekne no o no by to stejne neslo.
V jednom dokumente čo som pozeral, tak jeden pán z nasa povedal, že ich smrť bola cena za pokrok. Aj keď to znie ako kolvek hnusne..tak je to v podstate pravda... všetko čo ľudstvo robí od svojho počiatku, má nejakú cenu za ktorú prekračujú akúsi hranicu čo môžu a nemôžu.. každá vojna vo svojej histórii ukázala, že ak je človek zúfalí urobí aj nemožné aby ju zvrátil na svoju stranu.
Space shuttle bola zastaralá koncepcia zo 60-tych rokov, aby mohli prevážať vojenské satelity. Bolo to neefektívne, nemotorné a aj nebezpečné. Z nejakého dôvodu sa ten projekt nezrušil. Skôr než pokrok by som to nazval preskúmávanie slepých uličiek.Tak trochu som počúval o tom podcast, ono sa to vyvynulo z nejakého bombardéra, ktorým nemci chceli bombarovať za 2.svv new york ak si sobre pamätám.
Zde jedno z vysvětlení. https://www.youtube.com/watch...
Tehdy se říkalo, že by je stejně nešlo zachránit, i kdyby někdo o tom problému věděl. Nebylo nic jiného, co by pro ně mohlo v dohledné době doletět.Snad jedině nějak přerušit let a přistát dřív, než vyletí mimo atmosféru (takže by nedošlo k tomu zahřátí jako při přistání z orbity), ale to nevím, jestli vůbec šlo a stejně nikdo nevěděl, že se poškodila izolace.
Řešení nebylo.On o tom problému někdo věděl. Pokud si vzpomínám, všimla si toho nějaká novinářka a NASA to předala. Dokonce se ta informace o poškození dostala až k astronautům, ale jako neautorizovaná, a ti ji tedy jako neautorizovanou ignorovali.Je to hezky rozepsáno na kosmonautix.cz .
Aha, to už si nepamatuji. Možná to pro ně nakonec bylo lepší - otázka je, co by dělali v NASA, kdyby o tom věděli a stejně jim nemohli pomoci (třeba věděli?). Být týden někde na orbitě a celou dobu vědět, že cestu zpátky nejspíš nepřežijí by bylo asi ještě horší než ta samotná smrt.
Tak tak, byla by z toho světová kauza, a přes všechnu snahu by je nešlo zachránit.Připravit další raketoplán nešlo stihnout, na dolet k ISS nebylo palivo, jiná loď schopná je zachránit nebyla.Takže by celý svět v přímém přenosu několik týdnů sledoval postupnou a nezvratnou smrt kosmonautů. Horší reklamu by si americká kosmonautika nemohla přát, mohlo by to způsobit i třeba konec ISS.Existuje hypotéza, že kdyby to kosmonauti věděli, měli by šanci alespoň to křídlo třeba "obmotat izolačkou", a třeba by měli štěstí. To je asi tak jediné, co se dalo dělat, ale důsledky (vizte výše) by byly brutální.
Názor byl 1× upraven, naposled 26. 1. 2023 15:47
>> kdyby to kosmonauti věděli, měli by šanci alespoň to křídlo třeba "obmotat izolačkou", a třeba by měli štěstí.To je asi stejně nereálné, ty teploty jdou snad i přes tisíc stupňů, izolační materiál to při návratu vydržel tím, že se odpařoval. Pokud by tam nalepili nějaký normální materiál, tak by jim to shořelo hned. Navíc si nejsem jistý, jestli vůbec měli vybavení na výstup.
Jde o to, že v americké astronautice byl velitelem mise vždy člověk tam nahoře. Zásadní rozdíl oproti sovětské kosmonautice, kde se z kosmonautů mohly stát pouhé figuríny, protože ovládání se dalo přepnout na dálkové, a informace pro kosmonauty byly těžce filtrované.V tomto případě nebyl velitel mise informován o problému, a hoši tak neměli možnost alespoň se pokusit se zachránit.Na druhou stranu díky tomu nevypuknul ten mediální doom.
Jednoducho, ak by o tom vedeli, coz predpokladam, ze he,j ale odignorovalito, tak by stacilo poslat druhy raketoplan, aby si preliezli, a snad mi nikto nebude tvrdi, ze EVA nemaju zvladnute. Je to len americke a kapitalisticke slendrijanstvo, aby sa usetrilo na dolaroch.Kazdy raketoplan po dosiahnuti orbity prechadza vonkajsou kontrolou, maju aj nahradne keramicke dosticky na drobne opravy. a taku paseku aku mali na kridle museli vidiet na prvy pohlad. Len Pan nejaky manageris rozhodol, ze je to ok a ze to zvladnu. Na stacionarke mohli ostat este relativne dlho co sa tyka zasob.
Názor byl 1× upraven, naposled 26. 1. 2023 17:11
>> tak by stacilo poslat druhy raketoplanTo jo, stačilo by mít nějaký připravený ke startu, což nebylo. Nějaký další nápad?To poškození asi tak moc vidět nebylo, na tohle asi stačila prasklina a tou se pak dostanou žhavé plyny dovnitř.
Raketoplán měl tři drobné problémy:1. Připravit ho k misi trvá minimálně 30 dní, a žádný takový nebyl, na to kosmonauti neměli čas.2. Mohlo by dojít ke shodné nehodě, a měl byste na orbitě dva takové raketoplány.3. Mohlo by dojít ke shodné nehodě, a měl byste na orbitě dva takové raketoplány.Můžete si všimnout, že důvody 2 a 3 jsou shodné. To abych zdůraznil jejich závažnost.Píšete "Je to len americke a kapitalisticke slendrijanstvo" a sám byste poslal lidi na záchrannou misi, aby nejen nikoho nezachránili, ale ještě dost možná dopadli podobně!
A co se týká viditelnosti poškození, existuje k tomu rozsáhlá vyšetřovací zpráva. Nebojte se ji příště nejdřív otevřít, než si budete vymýšlet.
ISS tu bola od roku 1998. Ale hrdí Američania by predsa neprosili Rusov, aby priviezli ich posádku na Zem. To ich radšej obetovali.
V tom by asi problém nebyl, ale ISS byla někde jinde a muselo by pro ně něco doletět (nejspíš ani neměli výbavu pro výstup ven). Raketoplán neměl žádné palivo pro let, AFAIK akorát nějaké manévrovací na stlačený plyn. A to co je zaparkované u ISS taky nevím, jestli je vybavené na to někam dál doletět a pak ještě přistát, k tomu je potřeba zase další palivo (a jestli se tam dá nastoupit někde venku).
Jediná další loď, které v té době byla alespoň teoreticky dostupná, je Sojuz; do toho se vejdou 3 lidé, ti lidé musí absolvovat přípravu (a v Sojuzu musí mít vložky sedadel vyrobené na míru). Takže by se do něj všichni z raketoplánu ani nevešli...
Na ISS je možnosť evakuovať všetkých členov na Zem. Aj keď nie naraz, tak postupne. Taktiež ISS bola konštruovaná aj na pripojenie raketoplánu. Sojuz už v tej dobe dokázal lietať a pristávať autonómne, bez posádky. Takže na tri krát by ich dokázali evakuovať.
No ale vy byste musel propojit Sojuz (nebo co u ISS parkovalo) a raketoplán, který byl někde jinde.
A kde byste ty Sojuzy vzal? Kosmonauti měli zásoby na několik týdnů.
A jak by ses s tím raketoplánem chtěl k ISS dostat? To není StarTrek.
ISS byla na jine inklinaci, aby se na ni dostali, potrebovali asi 30krat vic energie, nez kolik meli v palivu dostupne.
Snad by šlo v této souvislosti aspoň parafrázovat jedno staré přísloví o Mohamedovi a hoře: "Nemůže-li raketoplán k ISS, musí ISS k raketoplánu. " 😉
Pokud se nepletu, tak na palubě raketoplánů se vozily náhradní díly tepelné izolace a minimálně někteří členové posádky jsou vyškoleni pro opravu na orbitě. Dokonce i byly případ kdy posádka tepelnou izolaci musela opravovat. Samozřejmě výstup do volného prostoru nese jistá rizika a každý krok musí být kalkulovaný z hlediska rizik.Edit. Je možné že tyhle postupy byly zavedeny ale až v návaznosti na daný incident, v tom případě omluvte moji nevědomost.
Názor byl 1× upraven, naposled 1. 2. 2023 16:26
Řekl bych, že tahle opatření se zavedla až po Columbii. Do té doby takový incident nebyl (nebo alespoň s takovými následky), tak s tím možná ani nikdo až tak nekalkuloval. Ten další let byl dost hlídaný a tam myslím měli už i nějakou možnost, jak to opravit.
Ze zacatku space shuttle programu dokonce musel byt pripraveny druhy raketoplan kvuli pripadne zachranne misy. Od toho se take z financnich duvodu upustilo. Proste to byla souhra vsech moznych snizovani nakladu, az nekdo kvuli tomu umrel.
Názor byl 1× upraven, naposled 2. 2. 2023 14:56
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.