Vylepšené sledování objektů (dokáže sledovat např. až 16 lidí ve skupině)

Vylepšené sledování objektů (dokáže sledovat např. až 16 lidí ve skupině)

maximální rychlost 68,4 km/h, doba letu 21 minut

maximální rychlost 68,4 km/h, doba letu 21 minut

Nový dron je evolucí modelu Mavic, ale přibližuje se trochu i menšímu Sparku. A to nejen rozměry, ale i cenou 799 dolarů.

Nový dron je evolucí modelu Mavic, ale přibližuje se trochu i menšímu Sparku. A to nejen rozměry, ale i cenou 799 dolarů.

Vylepšen byl i ovladač

Vylepšen byl i ovladač

Nový Mavic Air se bude nabízet ve třech barvách: bílá, černá a červená.

Nový Mavic Air se bude nabízet ve třech barvách: bílá, černá a červená.

Vylepšena byla také stabilizace a možnosti řízení. Mavic Air se sám vyhne překážkám, pokud bude v módu sledování či letu po předepsaných bodech, porozumí také ovládání gesty rukou.

Vylepšena byla také stabilizace a možnosti řízení. Mavic Air se sám vyhne překážkám, pokud bude v módu sledování či letu po předepsaných bodech, porozumí také ovládání gesty rukou.

DJI Mavic Air je nový dron. Téměř stejně vybavený jako model Mavic, ale malý skoro jako malý model Spark.

DJI Mavic Air je nový dron. Téměř stejně vybavený jako model Mavic, ale malý skoro jako malý model Spark.

Menší model DJI Spark

Menší model DJI Spark

Skydio má velmi pokročilého autopilota

Skydio má velmi pokročilého autopilota

Skydio R1 je první komerční dron se skutečným autopilotem a plnohodnotným počítačovým viděním

Skydio R1 je první komerční dron se skutečným autopilotem a plnohodnotným počítačovým viděním

Skydio R1 je první komerční dron se skutečným autopilotem a plnohodnotným počítačovým viděním

Skydio R1 je první komerční dron se skutečným autopilotem a plnohodnotným počítačovým viděním

Skydio R1 se bude líbit i holkám

Skydio R1 se bude líbit i holkám

Skydio R1 je první komerční dron se skutečným autopilotem a plnohodnotným počítačovým viděním

Skydio R1 je první komerční dron se skutečným autopilotem a plnohodnotným počítačovým viděním

maximální rychlost 68,4 km/h, doba letu 21 minut
Nový dron je evolucí modelu Mavic, ale přibližuje se trochu i menšímu Sparku. A to nejen rozměry, ale i cenou 799 dolarů.
Vylepšen byl i ovladač
Nový Mavic Air se bude nabízet ve třech barvách: bílá, černá a červená.
22
Fotogalerie

Přečetli jsme předpisy pro rekreační drony. Toto musíte splnit, když chcete létat třeba s Mavicem

  • První teplé dny vyženou z domu i rekreační piloty dronů
  • Ale pozor, i s hračkou musíte dodržovat pravidla
  • Ty nejdůležitější jsme přečetli za vás

Máme tu jaro, a tak opět začíná sezóna pro všechny rekreační piloty dronů, kteří vytáhnou ze skříně DJI Mavic, Spark, anebo některý další lehký dron od celého zástupu výrobců včetně laciných čínských kvadrokoptér za pár stovek.

Slovíčko lehký jsem v úvodu ztučnil schválně, i naprostý amatér s tím nejjednodušším dronem totiž musí při pilotáži dodržovat hromadu podmínek, přičemž pro rekreační použití poblíž Prahy nebo Brna je hmotnost naprosto klíčová.

Základní pravidla letového provozu na území Česka upravuje především zákon č. 49/1997 Sb. o civilním letectví a letecký předpis – pravidla létání – L2. Bezpilotních letadel, leteckých modelů a dronů všeho druhu se pak vysloveně týká Doplněk X – Bezpilotní systémy. Právě v něm jsou popsané klíčové podmínky létání od primitivní hračky, se kterou budete blbnout na zahradě, až po profesionální dron a komerční provoz, ke kterému je třeba licence.

Pojďme si tedy projít několik základních pravidel, které musíte dodržet při létání pro vlastní zábavu.

1. Můj Mavic má dolet až několik kilometrů, tak s ním oblétnu celou naši vesnici!

Ačkoliv je základní autonomie pomocí GPS součástí většiny lepších amatérských dronů, je tu jeden háček. Bod 4 Doplňku X totiž zní docela jasně: S výjimkou, kdy ÚCL povolí jinak, musí být bezpilotní letadlo provozováno v přímém dohledu pilota.

Pokud vám tedy Úřad pro civilní letectví neudělí speciální svolení, musíte udržovat trvalý vizuální kontakt s dronem. A pozor, bez vizuálních pomůcek (vyjma brýlí a čoček), takže s argumentací, že má dron kameru a vy na obrazovce mobilu vidíte, kde přesně je, byste neuspěli.

08304951-941b-4461-bf22-52ceb972679f
Předpisy vyžadují trvalý vizuální kontakt s bezpilotním letadlem

Přestože byl Doplněk X naposledy revidován na sklonku loňského roku, jak vidno, vůbec nereflektuje některé vymoženosti současných rekreačních dronů na trhu. Každý lepší dnes totiž nabízí alespoň nějakou míru autonomie – třeba režim sledování, kdy dron krouží okolo sportující osoby a natáčí ji. Pokud se však na něj po celou dobu nebudete zpříma dívat, de jure tento bod porušujete.

A to se raději ani nebavme o rekreačních dronech s plnou autonomií, kam lze zařadit například Skydio R1. Podobné hračky budou na trhu neustále přibývat, jejich cena bude klesat a napíšu to na rovinu: lidé s nimi budou létat nehledě na současná pravidla, která jsou stále principiálně psaná spíše pro staré letecké RC modely.

Pokračování 2 / 6

2. Jsem z Prahy, Brna nebo dalšího města, kde je velké letiště

Nejbližší oblast okolo letišť je jakýmkoliv hrátkám s drony bez dalšího povolení naprosto zapovězená. Pokud bydlíte hned vedle přistávací plochy, máte nejspíše smůlu. Tyto oblasti najdete na mapě Řízení letového provozu

af17b4f9-344a-4ff1-88ee-31ac95c3b37c
Mapa Prahy s vyznačenými omezenými zónami. Pokud máte dron s hmotností nejvýše 0,91 kg, můžete až na vysloveně zakázaná místa rekreačně létat i v omezených oblastech a to do výše 100 metrů nad zemí.

Jenže vedle tohoto zakázaného prostoru máme okolo letišť ještě zóny CTR (řízený okrsek letiště) a ATZ (letištní provozní zóna neřízeného letiště), které pokrývají v podstatě celou Prahu i Brno. Létání v těchto zónách je bez dalšího povolení možné až 5,5 kilometrů od letiště (mimo červené oblasti na mapě) a jen do 100 metrů nad zemí.

Cože? Takže pokud je 5,5 kilometrů od mého bydliště letiště, nesmím bez povolení vypustit ani kvadrokoptéru za pár stovek? To nemohu vzlétnout ani na louce za domem?

Můžete! Konečně se totiž dostáváme k číslu, které by si měl při výběru dronu zapamatovat každý amatér. To číslo zní 0,91 kg. Pokud má váš dron nejvýše tuto hmotnost, můžete s ním létat i uvnitř 5,5km omezené zóny okolo letiště bez jakékoliv ohlašovací povinnosti, a to do výše 100 metrů nad zemí. V bezprostřední blízkosti přistávací plochy a přistávacích/vzletových koridorů však zákaz nadále zůstává.

f39687cc-85ae-4be9-ac0b-34e34306e9da abd3b231-c434-40e0-926e-abb5e7000a5c
Vertikální schéma zón CTR a ATZ a 5,5km ochranného pásma. Pokud hmotnost vašeho dronu nepřekročí 0,91 kg, můžete s ním létat i v těchto zónách, nejvýše však do 100 metrů nad zemí (viz č. 1 ve schématech).

Ostatně právě proto má mnoho současných dronů přednastavený výškový limit okolo 90 metrů, protože se předpokládá, že si jej koupí amatéři, kteří s ním budou létat v obydlené oblasti, a tedy nejspíše v některém z těchto ochranných pásem.

Ačkoliv se 0,91 kg může jevit jako příliš málo, opak je pravdou. Například zmíněné a velmi populární amatérské kvadrokoptéry od DJI tento limit bohatě splňují. Vzletová hmotnost DJI Spark je pouhých 300 gramů, u Mavic Air to je 430 gramů a u nejtěžšího Mavic Pro 743 gramů i s volitelným průhledným krytem gimbalu s kamerou.

a723870a-5000-4900-ab05-38cebae50952
Takže ještě jednou rekapitulace na příkladu Brna. Šedou barvou je vyznačen celý řízený okrsek (CTR) brněnského letiště. Nesmím v něm bez dalšího povolení vystoupat do výšky nad 100 metrů. Červeně je pak vyznačena zakázaná oblast 5,5 km od letiště, kde mohu bez svolení létat jen s rekreačními drony do hmotnosti 0,91 kg. Na mapě je na severozápadě města vyznačena ještě zóna ATZ zdejšího malého travnatého letiště v Medlánkách. I v jeho bezprostřední blízkosti musím dávat pozor.

Pokračování 3 / 6

3. Mohu létat poblíž obydlí, nebo musím dojít doprostřed pole?

Na to odpoví kompletní přehledová tabulka níže, která je součástí Doplňku X pro bezpilotní systémy. U letounů do 7 kilogramů musíte dodržovat bezpečnou vzdálenost od obydlí a dalších osob, ale určíte si ji sami podle podmínek.

fc1764c9-6961-46a1-8713-c3cefabaeb6e
Pro rekreační/sportovní používání nepotřebujete registraci a to až do hmotnosti 25 kilogramů. Drony s hmotností do 7 kg pak mají obecně nejvolnější pravidla i co se týče bezpečné vzdálenosti od budov a dalších osob.

Samotné úřady pak v propagačních materiálech doporučují jako bezpečnou horizontální vzdálenost dvojnásobek výšky. Když tedy budete s kvadrokoptérou poletovat pár metrů nad zemí a pořizovat si rodinná selfíčka, můžete to dělat klidně u sebe na zahradě. Pokud však s Mavicem vylétnete do padesáti metrů, asi byste to neměli dělat u sebe na dvorku, protože můžete porušovat práva sousedů.

Zároveň je třeba mít na paměti, že v místě mohou existovat další omezení. Například zákaz fotografování památek (hrady, zámky), nejrůznější obecní vyhlášky, zákaz provozu bezpilotních letounů v ochranných pásmech národních parků a podobně.

Drony jsou hlučné a každý je dnes bezpečně identifikuje, takže to neberte na lehkou váhu. Řiďte se pravidlem, že svoboda vašeho létání končí tam, kde začíná obtěžování sousedů, rekreantů u rybníka, kteří nejsou zvědaví na bzučící potvory nad jejich hlavami, a kastelánů, kteří jistě nebudou mít nic proti, když si ten zámek dokonale a zblízka nasnímáte ve 4K, ale až zaplatíte.

Pokračování 4 / 6

4. Jak vysoko vlastně mohu vylétnout?

Jak už jsem napsal v předchozích kapitolách, v řízených okrscích letišť nesmíte s malým rekreačním dronem bez dalšího povolení vystoupat výše než do 100 metrů, s čímž u značkových kvadrokoptér počítá i jejich firmware a ve výchozím stavu vás výše zpravidla ani nepustí.

f47989b6-3855-4d1b-b5f1-4330101ca789
Letový provoz je rozdělený do několika základních tříd. Drony mohou létat výhradně ve třídě G, přičemž 150 metrů nad zemí se už o prostor začínají dělit s běžným letovým provozem malých letounů – amatéři by se těchto hladin měli vyvarovat.

Například v případě Mavicu sice tento limit můžete v nastavení zrušit a teoreticky vystoupat do výšky až několika kilometrů (za perfektních povětrnostních podmínek by to technicky dal), ovládací software vás však upozorní, že tak můžete porušit předpisy, což není žádná legrace a v případě reálného ohrožení letového provozu by se z toho také mohl vyklubat trestný čin.

Ve vyšších hladinách byste už zároveň ztratili vizuální kontakt s maličkým letounem a porušili elementární pravidlo o přímé viditelnosti.

db826dec-c633-43ca-8175-09d55b9fe157
Pokud s malým dronem do 0,91 kg nepřekročíte výšku 100 metrů, můžete rekreačně vzlétnout na většině území s dostatečně velkou otevřenou plochou. Stačí dodržet selský rozum a létat třeba tam, kde jste v dětství pouštěli draka. Takže nikoliv uprostřed Staroměstského náměstí, hustě zastavěného území apod...

Mimo zakázané a ochranné zóny pak může dron vylétnout až do výšky 300 metrů – jedná se o třídu G, o kterou se nicméně od 150 metrů nad zemí začínáte dělit s piloty zejména malých letounů.

V podobných výškách je už naštěstí relativně silný vítr, takže malé a lehké drony zelenáčů budou nestabilní a nezkušený pilot horko těžko udrží dron ve vzduchu (což ale může být velmi nebezpečné). Amatér zde opravdu nemá co pohledávat, prvních 100 metrů nad zemí je totiž, ruku na srdce, dostatečný letový luxus.

Tato kapitola se ale pochopitelně týká jen lepších strojů s vlastním kvalitním dálkovým vysílačem. V případě dronů, které ovládáte jen pomocí Wi-Fi a mobilu, bude výšková dostupnost nejvýše pár desítek metrů.

Pokračování 5 / 6

5. Musím se s dronem někde registrovat?

Drony pro rekreační využití do 25 kilogramů hmotnosti nevyžadují evidenci letounu a pilota, Řízení letového provozu nicméně nedávno vypsalo výběrové řízení na vývoj mobilní aplikace. Piloti, a to i ti rekreační, kteří si ji nainstalují, bude informovat o aktualitách, změnách pravidel a dispečeři budou mít alespoň hrubou představu o tom, kolik dronů je v oblacích a kde.

Aplikace počítá i s plánováním letů a upozorní pilota na to, že se například nachází v zakázaném území. Ostatně mnozí výrobci přímo do firmwarů instalují seznam zakázaných míst, kam dron nesmí. Mělo by to být v prvé řadě právě nejbližší okolí letišť, vojenské oblasti, historická centra měst apod.

Pokračování 6 / 6

6. Co je to vlastně rekreační dron?

Dron, který používáte rekreačně nebo sportovně a neslouží k profesionální a komerční činnosti. Definice komerční činnosti je však krajně nejednoznačná. Dodnes například není úplně jasné, jestli bychom mohli za nekomerční činnost považovat třeba to, když fanda, který na svůj web umisťuje fotografie z letu, má na stránkách zároveň reklamní proužek třeba služby Google AdSense a z fotek tedy může mít tento nepřímý příjem. Pokud však budete sdílet fotky z létání třeba na sociálních sítích, můžete být naprosto bez obav.

Nutno však podotknout, že vztahy mezi profesionálními piloty a amatéry nejsou vždy úplně růžové. Někteří profesionálové vidí ve stále dokonalejších rekreačních dronech konkurenci a s pochopitelnou nelibostí sledují přestupky, které mohou ve výsledku ještě více zpřísnit pravidla létání naprosto pro všechny. Někteří proto podobné hříšníky, kteří se svými fotkami chlubí na sociálních sítích, aktivně hlásí Úřadu pro civilní letectví.

Abyste se vyvarovali všem možným nepříjemnostem, stačí splnit jediné: Dodržovat základní pravidla z docela stručného Dodatku X. Příjemný let!

Určitě si přečtěte

Články odjinud