Právo v Seznamu, Seznam v Právu

Portál i vydavatel deníku spolu vyřešili úkol vlastního, silně navštěvovaného zpravodajského deníku. Za málo peněz mají dost muziky a jedinou otázkou je, jak se spolu podělí.
Začátkem letošního roku ubyly v křížovce českého Internetu další prázdná místa – přední portál i jeden z předních vydavatelů denního tisku společnou rukou vyřešili otázku vlastního, v tomto případě přesněji „spoluvlastněného“ všeobecného zpravodajského serveru s návštěvností, která jej zařadí do první ligy internetových médií. Bývalý pokus Seznamu o vlastní obsah, server Novinky.cz se sloučil s bývalým pokusem Práva (Borgisu) o vlastní internetové zpravodajství; vznikly „nové Novinky“, do kterých dává Seznam dobrou adresu, vysokou návštěvnost i propagaci, a Borgis obsah. Z finančního pohledu si polepšily obě strany: Seznam mohl zlikvidovat prakticky celou bývalou redakci Novinek a ušetřit tak peníze, Právo do hry dává, co dávalo, ale získává několikanásobně navštěvovanější stránky a, předpokládám, i několikanásobně vyšší příjem z reklamy, byť stále nejde o velká čísla.

Historie původního obsahu a zpravodajství na českém Internetu je stará skoro jako český Internet sám, ale v roce 2003 je už trh pěkně vytříbený: dá se říci, že existují pouze tři významní hráči, a to MaFra, Economia a Borgis-Seznam. Už můžeme udělat křížek nad pokusem Českého Telecomu/Imaginetu o dočekalovské „svět, jak ho chápu já“, a v jiných kategoriích pak závodí Neviditelný Pes, což je spíše „super-blog“ a České Noviny, což je zpravodajství četky. Stejně tak do soutěže nepatří zpravodajské sekce dalších portálů, které jen přebírají četku, a abych byl úplně přesný, k agenturnímu zpravodajství přináší původní obsah, byť jen v některých oborech, Tiscali, a střípky ze svých regionálních novin pouští do TCP/IP éteru ještě Vltava-Labe-Press na Mojenoviny.cz.

Jak jsou na tom tři zmínění hlavní hráči na trhu? Jako první musíme zmínit iDnes – MaFra před pár lety skutečně uvedla na český Internet koncept rozsáhlého, širokého původního zpravodajství. IDnes v návštěvnosti i příjmech z této trojky vede, ovšem vede také v nákladech, a protože podle všech indicií i informací dosavadní náklady do všech projektů pod hlavičkou iDnes podstatně převýšily dosavadní příjmy, je nutno říci, že iDnes je z těchto tří „subjektů“ – protože bychom je měli hodnotit vytržené z lůna jejich firem, jako kdyby to byly vydavatelské firmy s náklady i výnosy spojené s vydáváním na Internetu – pravděpodobně v největší ztrátě. Omlouvám se zde i předem za odhady a spekulace, ale ani jeden z hráčů nebyl nikdy ochoten poskytnout jediný relevantní finanční údaj o činnosti těchto oddělení. Obvyklá korporátní praxe je taková, že úspěchy se chlubíme a o neúspěších urputně mlčíme a dotazy zamlžujeme; může jít ale také o rovněž poměrně častou firemní praxi nezveřejňování žádných částečných výsledků, jen čísel za celou společnost nebo celý holding, kvůli konkurenci.

V časovém pořadí druhý hráč, iHNed.cz, je zatím v těžko hodnotitelné pozici. Nad jeho strategií rychlého „rozkvětu“ řady tzv. vertikálních webů, doplněných všeobecným a především silným a kvalitním ekonomicko-finančním zpravodajstvím, se ale vznáší pochyby. Působí totiž jako „já taky“ iDnes.cz, se sekcemi, které Economii nejsou vlastní (zábava, počítače, cestování, vzdělávání atd.), a které nevytvářejí zkušené redakční týmy. Bude úspěšný iHNed úspěšný tam, kde nebyl úspěšný iDnes? Těžko říci – zdá se, že iHNed neopakuje velkorysé investování iDnesu a tudíž může podnikat úsporněji, výsledkem ale je kvalita, která rozhodně neodpovídá vysokému standardu Economie a která jméno této firmy spíše poškozuje (namátkou nalezeno během minuty: v sekci zábavy si můžete nechat na mobil poslat melodii od Metallicy s názvem „Nothing Else Mother“, soutěže s názvem MyšMaš se zase nesmějí zúčastnit „rodinní účastníci firem“, zřejmě tedy budou obchodní rejstříky brzy kromě statutárů brzy zapisovat taky táty, mámy a tchýně českých společností.). Domníváme se tedy, že i EOL (Economia OnLine) zatím do svých internetových aktivit investuje, tj. že nejsou v souhrnu návratné.

Nové Novinky.cz, pokud bychom je hodnotili finančně, nesou z minula zátěž FlashNews.cz i původních, seznamáckých Novinek. I zde bych odhadoval, že jeden i druhý server nebyl v setrvalém zisku (v ročním souhrnu); do Novinek sice spadla část inzerce mířící na Seznam, ale redakční tým něco stojí, a server FlashNews, nikdy moc nenavštěvovaný, sice Borgis mnoho nestál, ale komerční inzerce (tj. ne vlastní, ne výměnná) tam také nebývala častá.

Je možné, že webové impérium velkých vydavatelů má či bude mít také tzv. strategický význam a strategickou hodnotu, dnes je ale lepší se zaměřit naprosto přízemně na ekonomický fundament, jako na „další stánek s novinami“: vydělává? Prodělává? Vrací původní investici, nevrací? (a vrátí ji vůbec někdy?). Jak ukazuje příklad s přehledem největší mediální firmy u nás, kterým je naše oblíbená komerční televizní stanice, může mediální gigant Internet v podstatě úplně ignorovat a nebýt ani o korunu méně úspěšný; Vladimír Železný kdysi nazval Internet s jeho reklamními rozpočty „bižutérií“ a interneťáky si tím velmi pohněval. Dnes mu spíše dáváme za pravdu, i když neochotně a neradi.

Společnosti Seznam i Borgis úspěšně odolaly mámení vybudovat internetové mediální impérium, a vyhnuly se tím jeho pozdější bolestivé demontáži. Obě firmy patří ve svém oboru mezi hráče pragmatické, ba konzervativní, a dle mého názoru se se situací vypořádaly nejlépe: Seznam má nyní víc než běžné agenturní zpravodajství a Právo se snadno dobralo své internetové výkladní skříně s hojnou návštěvností. Jistě, je to „za cenu“ aliance mezi oběma stranami, ve které může docela dobře v budoucnu taky začít skřípat, ale co bude, bude; důležité je, co je teď.

Diskuze (23) Další článek: Kasparov začíná další bitvu proti počítači

Témata článku: Internet, Mother, Finanční zpravodajství, Éter, Velká trojka, Druhá sekce, Finanční pohled, Přední strana, Původní číslo, Celý holding


Určitě si přečtěte

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

** Pornografie údajně představuje třetinu internetové obsahu a je technologický tahounem ** Do erotického obsahu postupně zasahuje i virtuální realita ** Kromě vizuálního vjemu se pracuje také na virtuálním uspokojení toho hmatového

Jan Dudek | 28

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

** Teplotní extrémy dokážou překvapit. Seznamte se s rekordy v Česku i ve světě ** Rekordní hodnoty jsou mnohdy až k neuvěření ** Zjistěte, kdy ke bylo největší horko, zima, déšť či vítr

Karel Kilián | 7

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

** Sonda LRO pořídila z oběžné dráhy Měsíce zajímavé snímky ** Jsou na nich vidět artefakty všech misí programu Apolla, které přistály na povrchu Měsíce ** Jde například o části lunárních modulů, rovery a dokonce i vlajky

Petr Kubala | 60


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test 18 bezdrátových sluchátek

Vše o přechodu na DVB-T2

Procesory AMD opět porážejí Intel

7 NVMe M.2 SSD v přímém souboji