jxjl
2. 10. 2021 • 9:35

Netušíte někdo, jak je to s blížícím se nařízením o uživatelsky měnitelných bateriích v telefonech? Brzy budu pokukovat po novém telefonu, ale rád bych si počkal na model, kde bude možné si baterku vyměnit vlastnoručně ... ponechávám stranou diskuse o morálním zastarávání - telefon mi vydrží minimálně 7 let.

Sonny Luciano Leone (xxar3s)
Sonny Luciano Leone (xxar3s)
13. 9. 2021 • 8:56

Sú to šmejdy, ktoré treba nabíjať každý deň, propagujú kvalitu a zákazník dostane šmejd s neergonomickým ovládaním. A každý rok si treba kupovať nový telefón. Kvalitný telefón by mal vydržať aspoň 10 rokov. Lenže dnes sa nepredáva kvalita, ale šmejdy. Myslia different lebo sú to podvodníci.

Názor byl 1× upraven, naposled 13. 9. 2021 09:02

Jiří Dvořák
Jiří Dvořák
28. 7. 2021 • 9:48

Varta, sluchátka.
Blábol.Třeba v autoprůmyslu to funguje běžně. Pokud si nějaká firma objedná výrobu, vývoj nějaké součástky pro svůj prodokt, je celkem logická smlouva o tom, že minimálně dva roky bude mít exkluzivitu na prodej. A až poté se ta součástka objeví v tvz. afteremarketu. Takže ta baterka se dá asi u Samsungu koupit.Druhá možnost je, že výrobce sluchátek bude vyvíjet sluchátka podle tvaru, velikosti, kapacity již existujících baterií a Varta nebude nucena vyrábět jinou řadu. Každopádně tento nesmysl brutálně zdraží veškeré průmyslové zboží.Příklad: USB nabíječka do autozapalovače. Dá se koupit podsvícená s displejem, který ukazuje napětí autobaterie, nabíjecí napětí a proud spotřebiče připojeného do USB portu. Dva výstupy 2A a 1A za zhruba 2,5$. Pokud tato součáska bude muset být opravitelná, výrobce bude muset dodávat jednotlivé díly pár let, tak bude stát 20$. Prakticky nebude stát stát nic, protože výrobce se na to vyexrementuje a půjde investovat peníze do něčeho jiného.P.S. Ruku na srdce, respektive na mozek. Kolik znáte opravářů elektrotechniky? Tedy těch oficiálních. Bydlím ve Velkém Meziříčí, asi 10 000 obyvatel, a je tady jeden.

Radiusxe
24. 7. 2021 • 11:11

Kdo tady tvrdi, ze opravitelny notebook bude tlusty a ze integrace = tenkost a portabilita.https://m.youtube.com/watch

Tomcat5a
21. 7. 2021 • 15:38

Vynikající článek, tleskám.
Také mohu časem přihodit kurvítka z Autoškoda a Argo-Hytos.

jsyrovat
20. 7. 2021 • 23:31

Zrovna dnes jsem měnil baterii v BT reproduktoru JBL Flip4 - těsně po 2 letech od koupě začala původní baterie odcházet, přestalo to být použitelné. A výrobce vynaložil opravdu maximální úsilí, aby její výměna byla téměř nemožná. Původní baterie je obalená jakousi oboustrannou lepící páskou, a vložená do velmi těsné plastové kapsy (celé je to jeden výlisek). Lepící páska je velmi kvalitní, delším skalpelem to odříznout nešlo. Trošku zabrala IPA, a pak klasicky kladívko a doslova vymlácení malým otvorem z druhé strany. Po asi hodinovém úsilí jsem ji z toho značně zdeformovanou nakonec dostal (a měl jsem dost obavy, zda to přežije bez zkratu, no přežila, v tomhle je ta baterka velmi kvalitní). Vložení nové a složení už byla hračka, a celé to naštěstí funguje opět bez problémů. Akorát si říkám, že 99% lidí to po těch 2+ letech asi musí vyhodit, protože jednak ani nezjistí, že si baterku můžou koupit sami a (se značným úsilím) vyměnit, případně servis si za to řekne cenu, blížící se ceně nového repro.😝

N8GD
20. 7. 2021 • 22:37

Asi jsem měl štěstí na elektroniku.Pračka Whirlpool - ano, odešla elektronika, opraveno. Funguje >10 let.
Varná deska, trouba, myčka Whirlpool - fungují 10 let.
Lednice a robot Bosch - fungují 10 let.2 telefony Samsung - fungují 8 a 5 let, morálně zastaraly 😀

Dreamer
20. 7. 2021 • 20:58

1. ROZMER - (NE)UDRZATELNOST - zdroje nie su neobmedzene, uz teraz je nedostatok cipov, ked sa zacnu vyrabat elektromibily vo velkom a vdaka internetu veci bude elektronika v kazdom kontaineri ci strome, tak to bude zvysovat ceny a vznikne aj nove povolanie, "skladkar", ktory sa bude hrabat v odpadkoch a hladat akukolvek elektroniku.2. ROZMER - EKOLOGIA - globalne oteplovanie, vsetko to spolu suvisi, elektronika je nebezpecny odpad, ale strucne, uz teraz existuju "eko-migranti", ti sa presuvaju kvoli nasledkom globalneho oteplovania a uz su odhady, ze ich bude pribudat stale viac a ze budu dalsie velke vlny migracie, co nakoniec moze priniest aj nepokoje a mozno vojny.3. ROZMER - RIESENIE - standardizacia, hlavne baterie, ale aj displeje, konektory, kable, sucasti elektroniky ako CPU, RAM a pod., ale tiez diely v spotrebicoch ako pracka, chladnicka, umyvacka riadu a pod., aby sa kvoli jednej suciastke alebo nejakej gume nemusel vyhadzovat velky spotrebic.4. ROZMER - INOVACIE - ak by bola standardizacia a elektronika by sa dala aj lahko opravit ci upgradovat, prinieslo by to vacsiu konkurenciu a to by prinieslo aj tlak na skutocne inovacie (nie o milimeter tensi notebook alebo o 20 MPX viac v mobile).5. ROZMER - EKONOMIKA - pokial by sa elektronika menej kazila, neznamenalo by to, ze by ludia nenakupovali, mne sa v PC nepokazila GPU, RAM ani disk, ale aj tak som si kupil novu GPU a dokupil dalsiu RAM a disk - podobne by to mohlo byt vsade, ludia by si viac kupovali rozne doplnky k mobilu, lepsie sluchadla, reproduktory, kamery, mozno aj obaly. Tiez by sa firmy viac zamerali na SW a sluzby.

Čokoho Dotoho
20. 7. 2021 • 17:51

O kurvítku v Samsungu nemám pochýb .. sám som jeho hrdým vlastníkom ..
Inak si ozaj neviem vysvetliť ako sa mohlo stať, že na starej galaxy s4 postupne odchádzala najprv gps , po pár mesiacoch aj mobilná sieť ... nepomohol žiadny reštart , ani opätovné "natiahnutie" pôvodného adnroidu a tak som tam dal android 10 bez prostredia samsung ... a všetko zrazu funguje

MAFator
20. 7. 2021 • 16:31

Výše se tady mluvilo, jak to socialistické atd. Jelikož je to ve vícero komentářích, tak to přidám jako novou reakci 😀Jako velký antisocialiasta jsem si velmi dlouho neuměl udělat názor na Right to reapir. Nakonec jsem ho začal podporovat ve verzi, kterou v USA prosazuje Louis Rossman. Proč?V první řadě je potřeba říct, že jediné co chtějí v USA je, abych zařízení, které si koupím skutečně vlastnil. A tedy mohl s ním nakládat, jak chci. Pokud se rozbije, tak abych mohl vyhodit, nechat opravit nebo opravit sám. Na rozdíl od Evropské verze nikdo nechce nikomu říkat, jak má být zařízení tlusté, jak má vypadat nebo jaký má mít konektor. Jediné co chtějí je, aby každý mohl mít šanci své zařízení opravit. Tedy aby výrobce záměrně neblokoval možnosti opravit mimo autorizovaný servis a s tím i thirdparty náhradní díly. Tím totiž zařízení, které je moje vlastně moje není. Nejvíce je to vidět u Applu a IT obecně (a jako člověk, který dělal v neautorizovaném Apple servisu mám co vyprávět... i to jak nekvalitní často bývají autorizované opravy), ale ten samí problém se týká traktorů. Třeba takový John Deere, kde na každou blbost musí farmář volat autorizovaný servis, protože kdyby si ji vyměnil sám (a jakože to umí každý farmář), tak mu traktor nenastartuje, protože počítač zaznamenal výměnou HW, kterou musí potvrdit speciální SW. Většina farmářů, tak hackuje svůje traktor. Ano čtete správně. dospěli jsme do fáze, kdy hackujeme traktory kvůli opravě. A proč tedy nezavolají to autorizovaného servisu? Mnohdy je servis i stovky kilometrů daleko a servis nepřijede za vámi, ale vy musíme do něj s nepojízdným traktorem. Už tak drahá autorizované oprava je tak mnohem dražší o náklady na přepravu traktoru. V tenhle moment si troufám tvrdit, že stroj, který jste si koupili ve skutečnosti váš není. A to je za mě problém. Logicky teď můžete říct ať si koupím jinou značku. Problém je, že tyto praktiky už dneska dělá skoro každý. Jedná se prakticky o každé odvětí. IT, nejrůznější stroje, lékařská vybavení (tam už existují nějaké regulace, ale třeba sklánějícího křesla se netýkají, takže si nemůže sami vyměnit rozbity malý elektro motor....). A to popisuju jen špičku ledovce.Navíc sami výrobci mnohdy zkracují dobu podpory a svoje díly vyrábí kratší dobu. I když tedy půjdete do ofiko servisu, tak se vám stane, že po třech letech nemají díly. Spolu s tím, že pak v zařízení blokují third party díly, tak jste velmi rychle nahraný, protože i kdyby je vyráběl někdo jiný, tak je nikdy nezprovozníte.Logicky je za vším business, protože si všichni spočítali, že tímto jednáním vydělají mnohonásobně více na servisu a dlouhodobě prodají více zařízení. Přijde mi, že tento problém se dá velmi přirovnat k monopolnímu jednání, které je vždy nevýhodné pro spotřebitele. Regulace, které zabraňují monopolnímu jednání jsou běžné a vůbec nejsou socialistické. Proto si myslím, že právo na opravu je něco co potřebujeme, aby jsme neskončili v monopolu, kdy nikdo jiný než výrobce nesmí opravit věc, která je VAŠE.Samozřejmě v ideálním případě by měl výrobce prodat náhradní díl a poskytnou plány, ale myslím si, že bude bohatě stačit, když nebude cíleně bránit opravám zařízení. PS: Smutné na tom je, jak se dnes na západě všichni ohání ekologií atd.
Nejsem žádný podporovatel green dealů atd. Ovšem z logiky věci vyplývá, že pokud opravdu chci dělat ekologická opatření a šetřit neobnovitelné zdroje, tak bych měl začít u prodloužení života současných zařízení a tím umožnit jejich servis. V tomto si bohužel řada společnosti velmi protiřečí 😀

Názor byl 2× upraven, naposled 20. 7. 2021 20:19

passerby
20. 7. 2021 • 16:18

Typuji, že pokud Čína a Indie bude dále růst (což se dá očekávat), začne být velký problém se zdroji (tedy vysoký nárůst cen materiálů), a pak se dá očekávat i návrat ke konzervativnějšímu přístupu (a nakonec i ekologičtějšímu) v celé spotřební sféře ...lepší by ale bylo, kdyby si to všichni začali uvědomovat již dříve (samy nebo i vynuceně), neboť jinak to nemusí skončit dobře.

FrantaL
FrantaL
20. 7. 2021 • 15:31

Mám stejnou zkušenost se Škoda auto, v Octavii III odešel subwoofer, plastová krabice s reproduktorem, zákazník si nemůže koupit pouze reproduktor, ale musí celou tu plastovou bednu, přesto že lze vyměnit reproduktor povolením čtyř šroubků. Celá sranda cca 3500Kč, plastovou bednu vyhodíte, celé je to hodně ekologické. Reproduktor Canton vyráběný v Polsku odhaduji na 500Kč.

Jakub Mlůno
20. 7. 2021 • 13:11

My jako spotřebitelé se snadno smíříme s tím, že kupujeme spotřební zboží, od kterého můžeme čekat jen pár let života. Otázkou je, jak se s tím vypořádá příroda.
Nemám problém s tím kupovat 2x do roka rychlovarnou konvici, pokud je její cena 250 korun. Ta první, co vydržela 15 let (bez jediné opravy) stála v roce 91 kolem tisícovky, což byl tehdy balík.
Televize Tesla Color stála 15 tisíc (cca 1985), srovnatelnou televizi dneska seženete pod 5 tisíc. Ale ta nevydrží 20 let (možná by jí oprava prodloužila život o nějaký rok, ale kdo by v roce 2000 volal opraváře televizorů) a rozhodně na ní nebudete volat opraváře, ale až za 5 let "dojde", půjde do koše. V tomto musím vyjádřit odbiv televizi panasonic tau (ještě s obrazovkou crt), která funguje rozhodně víc jak 10 let a nic zatím nenasvědčuje tomu, že by chtěla odejít. A až odejde, určitě opraváře volat nebudeme.
Ještě předminulá automatická pračka vyžadovala pravidelný servis - po 1.5-2 letech bylo potřeba vyměnit ložiska a nějaké další věci, materiál dal dohromady pár korun (možná 600), práce opraváře stála 3x tolik. Když jsme minulou po 5 letech vyhazovali, uvědomili jsme si, že u ní nebyl opravář ani jednou a se současnou to bude zřejmě stejné.
Můj dojem jakožto člověka, který se v různých věcech hrabe je, že kurvítko už dneska není jediná součástka, ale koncept, design. Dedikované (obvykle hlavní a záložní) kurvítko bylo běžné v dřívějších dobách. Dříve se věci (i spotřební) navrhovaly "na věčné časy" takže se vše dimenzovalo na maximum. Dneska se navrhuje tak, aby to lehce přežilo záruku a vše ostatní je nadstandard. Dimenzuje se nadoraz. A hlavně aby skončení životnosti nebylo otázkou jediné součástky.
Věci sice většinou neopravuju, nemá to smysl (právě proto, že nejde o jednu součástku, pokus o opravu skončí pitvou), ale při pitvě zjišťuju, jak je vše krásně dimenzované úplně nadoraz. Což je samozřejmě dobře, protože kdyby jedna součástka odešla a zbylých 350 bylo jako nových, bylo by to plýtvání.
Je tu ještě spiklenecká teorie o kartelu mezi výrobci, který jim pod hrozbou pokut nařizuje určitou životnost. Je všeobecně známo, že životnost žárovky (98% exemplářů) je 1000 hodin (666-1333) a to je prý právě výsledkem takového snažení (věř tomu, kdo chceš, mě přijde neuvěřitelné, že by výrobci celého světa se na něčem takovém shodli, takže tomu moc nevěřim).
Problém podle mě je, že něco jako opravitelnost prostě zákonem přikázat nemůžete. A pokud to přesto někdo udělá, zneužijí to prodejci hlavně ke zdražení (i když konkurence by tomu měla zabránit). Ještě si dovolím malé ohlédnutí, za minulého režimu byl pokud o něco takového, výrobce měl zajišťovat náhradní díly tušim 7 let od skončení výroby, jak to bylo s dostupností náhradních dílů a opravitelností snad ještě všichni pamatujeme (ti, co nepamatují, nechť se zeptají rodičů).
Dalším krokem by tedy byl zákon, který bude nařizovat cenu náhradního dílu. Protože klidně může být ND dostupný, ale za cenu srovnatelnou nebo převyšující nové zařízení (je to typická strategie uplatňovaná u vecí, které se ještě opravují). Můžeme mít zařízení, které je opravitelné, ale opravovat ho nikdo dávat nebude, právě kvůli ceně opravy.

User007
20. 7. 2021 • 12:41

A Greta mlčí. Vždyť je tato pomatena obchodní filozofie navíc strašně nezelena. Proč nekrici EU, Zelení celého světa a další eko_aktiviste, že se plýtva se zdroji a energiemi?

Radomil Beneš
20. 7. 2021 • 11:25

Tak hlavně že se zakazují plastová brčka a čisticí tyčinky do uší. Tuny elektro odpadu nikdo neřeší. Proč? Protože velké firmy a prachy, co jiného.

Vladimír Bureš
Vladimír Bureš
20. 7. 2021 • 10:58

"nepriznana kurvitka" jsou vsude, napr. nedavno jsem menil baterii v Nintendo Switch + (konzole + joycony) u Wii U, byla ze spodu dvirka na baterii a konektor baterie byl udelan tak ze baterii stacilo pouze vlozit. U Switche jsem vymenou stravil nekolik hodin a padlo hodne sprostych slov, male atypicke sroubky, konektor baterie tak maly ze ani pod lupou jsem si nebyl jist tim jak to odpojit + spatne pristupny, baterie lepene a po vymene potreba kompletni kalibrace... priste si vymenu baterie rozmyslim... :-/

xondrax
20. 7. 2021 • 10:51

Minuly tyden jsme pri pobytu v Praze nabyl dojem,ze nejporuchovejsi jsou vyrobky Apple-servis vedle servisu ...Ale zas asi budou dobre opravitelny :)

jankomrska
20. 7. 2021 • 10:12

Právo na opravu = zdražení věcí = účinnější blokování šedého dovozu z USA.Evropští socialisti v rámci lepších zítřků nám zdražují věci okamžité spotřeby. Což notebook a pračka nebo TV bezesporu je. Dnes se za to považuje i auto, jelikož jeho plánovaná "životnost" vychází na 125 tis. Km. Tzn. cca. 10-12 let provozu v typické domácnosti a nebo 4 roky ve firmě.

radon
20. 7. 2021 • 9:55

část z vá má názor, že je to prostě kapitalizmus a právo na opravu by omezovalo kreativitu a design atd. Já nesouhlasím, jestli nám současný kapitalizmus vyhovuje a nedřeme 12 hodin denně za mizerný plat s rizikem okamžitého vyhazovu je to díky právům zakotveným v zákoně, které si lidé vydupali. Ano vydupali, protože žádný majitel fabriky nebyl takový lidumil, aby něco těm zaměstnancům daroval.
Tohle je jenom další "obojek" a mně osobně připadá žádaný (už i kvůli zdrojům a nezvládnutému zacházení s odpadem).
A pokud bude na výrobku číslo od jedné do deseti, pořád to neznamená že v případě špatné hodnoty u zákazníka nezvítězí design nebo touha se pochlubit něčím výjimečným, byť neopravitelným. Není to dogma.

FlashCV
20. 7. 2021 • 9:32

A ja myslel,ze tohle uz vime vsichni. Deje se to uplne vsude. Problem je, ze i kdyz bude ten jeden ze dvou stejnych produktu opravitelny,tak vyrobci natahnout ty opravitelny dily tak,aby jeste vice videlali a dosahnou stejneho toho co dnes. Budou neumerne bohatnou jak prodejem predrazenych dilu, nebo zakaznik bude premrstenou cenou donucen koupit si zase novou vec. Me osobne to stve a myslim si,ze by bylo rozumnejsi naridit zakonnou zaruku 5 let a vice,a u aut treba 10let plus,protoze bohatej si po roce koupi novou vec i kdyz neodejde a auto po 3 letech. Chudej bude porad vic a vic chudej,protoze mu to stejne odejde po aktualni zakonne zaruce...

michal121
20. 7. 2021 • 9:00

Apple, Samsung atd., furt ty samý jména dokola. A furt se najdou miliony pitomců. co nejenže si ten jejich shit imrvére kupujou, ještě jsou ochotni dávat víc, než za totéž u konkurence a jako bonus v případě Apple jsou ochotni si stoupnout do fronty a hodiny a dny čekat, až si budou moci ten shit koupit. A pak to jako správná sekta donekonečna vychvalujou a vychvalujou až do krve. Nemám od jmenovanejch firem (kromě Microsoftu - bez voken to prostě nejde a alternativa prostě není) doma ani jeden výrobek. Tohle "privilegium" přenechám s radostí jejich ovcím.

Fireman
20. 7. 2021 • 8:52

Ani jeden v článku uvedených problémů, není IMHO kurvítko jako takové. To že něco nejde opravit není kurvítko. Kurvítko jako takové se poměrně často objevovalo například v tiskárnách nebo i jinde, kde se často objevila nějaká chybová zpráva po vytištění několika desítek nebo stovek tisíc dokumentů a najednou se netisklo. Když jste to vzali do servisu, řekli že oprava je nerentabilní. Na internetu pak najdete návod jak to vyresetovat a jede se zase dál. Někdy to pochopitelně je skutečná závada, ale někdy to prostě bylo jen počítadlo.
Nebo se často umisťovali například kondenzátory blízko zdroje tepla, ty se pak vlivem vysokých teplot nafoukly a vlivem toho to pak celé přestalo fungovat. Výrobce to věděl, ale úmysl mu nikdo neprokáže.

Martin Prokop
Martin Prokop
20. 7. 2021 • 8:12

- lide to chtějí ne opravit z enviromentálních pohmutek , ale protože na nové nebo firemne ipravene "nemají"
-pokud firma nemá koncový prodej tak, že neprodá náhradní díly nějakému živnostníkovi nebo koncovému uživateli není nic divnéhoA kromě USA kde je jiný právní systém, právo na opravu máte. Jenže právo si to nechat opravit a povinnost Vám to levně opravit neni to samé.Řekl bych že zásadně nic pozitivniho to lidem v nižších patrech trhhu nepřinese. Podle me minimum kvalifikovaných oprav klesne o z tisíců na "jen" stovky korun.

Abox
Abox
20. 7. 2021 • 7:40

Někde bylo jednou psané, že nějaká firma zjišťovala u tiskárny, který díl se kazí nejmíň. Zjistitli, že nějaké kovové ozubené kolečko - tak ho nahradili umělým.
Je to snad > jak 10 let už..? Od té doby se snažím ten článek najít a nedaří se...

jirik66
20. 7. 2021 • 7:21

Ono je to těžké - buď je součástka vyrobena z kvalitních materiálů, pak je dražší (často i těžší). Když svůj výrobek napěchujete kvalitními součástkami dostanete se třeba na dvojnásobnou nebo i vyšší cenu. Otázka zní - koupí si někdo takový výrobek když konkurence nabídne výrobek se stejnými provozními vlastnostmi (ale nižší životností) za poloviční nebo i nižší cenu?

Net.Xtreme
20. 7. 2021 • 7:06

Je třeba vše medializovat a tlačit podniky k delší záruce (pak si kurvítka rozmyslí). A pokud jdou cestou kartelu, tak je třeba zatlačit i na politiky. Osobně bych kromě práva na opravu uvítal i právo na upgrade.

Mordred Pendragon
Mordred Pendragon
19. 7. 2021 • 23:47

Jedna věc je postoj zákazníka, který plně chápu. Na druhou stranu je to s náhradními díly pro výrobce a prodejce docela peklo. Co zákazník nevidí, je to, že každá položka musí mít v evidenčních programech, jako je třeba SAP, své originální číslo a licence jsou samozřejmě oceněny podle množství dostupných evidovatelných položek. Chceš víc, zaplať balík. A nejsou to malé částky. Další věc je legislativa. Prakticky vše musí mít lokalizaci, nejlépe i montážní návod, vhodné balení, štítek s eanem a čárovým kódem. A pak se toho prodá ročně pět kusů, protože opravovat pět let starý výrobek, co stál dva tisíce, chce dneska jen pár hipsterů a podivínů, zbytek si koupí ve jménu konzumu něco nového a in. Takže, aby se ty náklady, které vyžaduje legislativa, prodejci vůbec vyplatily, stojí pitomé plastové kolečko pětistovku a většina lidí si rychle rozmyslí opravovat něco, u čeho za měsíc může odejít zase něco jiného, protože je to přeci jenom plast.
Takže ano, právo na opravu je fajn, ale spolu s ním by měla přijít i změna legislativy a ulehčení prodeje náhradních dílů.
Přikázat aby voda tekla vzhůru umí každý.

Bobanowicz
19. 7. 2021 • 23:25

Opravitelnost staré elektroniky... Existuje ten problém vůbec reálně? Je zde diskuze o něčem co reálně vůbec stojí za řeč?
Jak velký by asi byl trh s opravami spotřební elektroniky starší než těch v článku zmíněných 7 let? Asi tak kolik procent uživatelů mobilů, noťasů, apod.... by mělo zájem a bylo by ochotných platit za opravy své staré elektroniky?
Nevím jak vy ostatní, ale já marně vzpomínám, že by se mi nějaká elektronika pokazila dříve než jsem usoudil, že už morálně zastarala a je tedy čas koupit novou.

Názor byl 1× upraven, naposled 19. 7. 2021 23:46

harrym
19. 7. 2021 • 23:06

V dosti prošlehnutém a známém notebooku IBM T40 blbnul konektor napájení. Na ebayi jsem koupil za 2 dolary náhradní (taková kostečka s konektorem na 2 drátky a zespoda na šroubek), a už jsem se těšil, že si to lehce vyměním. O pár desítek minut později a pár desítek šroubků na stole mě oblil pot a tolik sprostých slov člověk ještě neslyšel. Zjistil jsem totiž, že kvůli výměně toho blbýho konektoru bych musel z notebooku vymontovat komplet celou základní desku.

budman
19. 7. 2021 • 23:06

Právo na opravu je zase jen další socialistický výmysl zdegenerované EU. Kdyby tu opravdu byla vážná poptávka po větší opravitelnosti, tak by na to už dávno nějaký výrobce reagoval a využil by to jako konkurenční výhodu - jenže to se nestalo. A proč?
Protože ruku v ruce s tou opravitelností jde zpravidla zvýšení nákladů na výrobu, tj i zvýšení prodejní ceny, pokud se místo lepených spojů použijí rozebíratelné, tak to snižuje pevnost výrobku a zvětšuje rozměry, atd. Prostě žijeme ve spotřební době a naprostá většina lidí dá přednost koupi nového výrobku před opravou starého opotřebovaného, protože cena opravy s prací by i v případě možnosti opravy vycházela často neekonomicky.
Ano, vím, že jsou známy případy, kdy jde opravdu o cílené kurvítko nebo díl, který má plánovanou životnost tak, aby zařízení nesloužilo příliš dlouho a přitom by to šlo bez výše zmíněných problémů odstranit (například ony známé zásobníky odpadního inkoustu v tiskárnách), ale imho to jsou minoritní záležitosti.

Luboš Brejcha
Luboš Brejcha
19. 7. 2021 • 22:19

"právo na opravu" poškodí jak výrobce, tak zákazníky, protože je to násilná regulace vstupující do jejich vztahu.
Jednoduše řečeno - výrobce díky zásahu státu nemůže prodávat co chce a kupující si nemůže koupit co potřebuje. Oba jsou tím pádem v minusu.
Pouze stát si přišel na své, ale kvůli tomu, že stát nemůže vědět co jak regulovat, aby nepoškodil toho koho šikanuje víc než on sám získá, je celkové skóre mínus - společnost jako celek je tím násilím poškozená.Tohle se aktuálně děje v obrovské míře miliónům lidí, proto je Severní Korea tak chudá a proto Čína tak obrovsky bohatne, když nechává lidi podnikat.
Stát by neměl nikdy nikoho regulovat, protože tím ničí ekonomiku a lidské životy. Neměl by existovat.

Martin Novotný
19. 7. 2021 • 22:08

Ono nejde jen o telefony a notebooky. Tam to zas tak jako problém nevidím, telefon morálně zastará za 2-3 roky, notebook za 3-5, a tak dlouho mi zatím vždy vydržely (ano jsou lidi, co maj telefon 6 let a notebook 10, ale většina lidí to má plus minus tak). Dokonce se mi povedlo koupit ke 3 roky starému notebooku HP originál dokovací stanici, přestože na novější modely nepasuje, ty již nemají dokovací konektor ale připojuje se to přes USB-C, ten můj má ještě starý velký dokovací konektor. A ani jsem nemusel moc schánět...
Ale je spousta jiných přístrojů, které mají morální životnost podstatně delší, například domácí spotřebiče. Tam je to klidně 10-20 let. Tam bych viděl neopravitelnost a nedostatek náhradních dílů jako větší problém.
Například:
* 4 roky starý odšťavňovač Zelmer - prasklé sítko, to se jiným nahradit nedalo, takže jinak téměř nepoužívaný spotřebič od renomované značky za 5500 šel do popelnice
* 3 roky starý aku vysavač B&D - již nedodávají filtry, to se taky nedá nahradit, takže taky vyhodit
* 5 let stará aku vrtačka - akumulátor se již nedělá a aku články servis nevyměňuje (vyřešeno koupí článků na eBay)
* 5 let stará mokakonvička - není těsnění za pár korun (naštěstí pasuje od jiného výrobce, ale chodit se šuplérou po obchodech a měřit těsnění je zážitek)
* 6 let stará lednice LG, amerika za skoro 40 tisíc, 10 let záruka na kompresor, a po 6 letech vám řeknou, že řídící jednotka se už nedodává, že lednici můžete zahodit. Naštěstí jsem měl kliku na šikovného opraváře, který vyměnil nějaké vyschlé kondenzátory a zas to běží, ale to byl pán před penzí, jinak se mění jen celé desky.
* 2 roky starý mixér Bosh - kombinace kovové+platové ozubené kolečko, to samozřejmě odejde, a autorizovaný servis vám řekne, že to neopravuje, že to je nerozebiratelné (není, já to rozebral a viděl jsem že stačí vyměnit to jedno kolečko) a náhradní díly se nedodávají, a ani nikdy nedodávaly, vždyť je to "jen" za 1200, tak proč dodávat náhradní díly. Takže vyhodit
* mámě praskl u 4 roky staré pračky pant na dvířkách. Sorry, nová dvířka nemáme. Naštěstí jsem to sflikoval lepidlem a kouskem plechu, vypadá to jak bolavá noha ale drží to
* 6 let starý kuchyňský robot ETA, taková ta krabice krámů za 10k, co dělá úplně všechno, po těch letech jsou úplně tupé strouhací kotouče i sekací nůž, a co myslíte, koupíte je?
* nebo taková blbost - po 10 letech zežloutly na platových oknech takové ty krytky pantů, maličký kousek plastu tak za pětikorunu. Bohužel z nových oken tam nepasuje (nejde nacvaknout, padá) a k těm starým se nevyrábí. A víte co je to za vopruz natírat 43 plastových bazmeků o velikosti půl zužky?S těmahle zkušenostma se bojím s autem do servisu, že mi řeknou, že díl za pár korun se už nevyráví, ať si koupím nové auto..

Kuba12345678
19. 7. 2021 • 21:43

nesmysl. mi to hlavne vubec nevadi.

peter.mlich
peter.mlich
19. 7. 2021 • 21:25

Ano, setkal jsem se s tim. V elektronice je spoustu soucastek, ktere proste odejdou nebo se poskodi v dusledku spatne vyroby, upevneni.
- Treba, obvykly scenar Dell je, ze pro vycisteni vetracku musite povolit 30 sroubku. A vetracek se zaneradi v beznem meste do pul roku. Problem je v tom, ze pri dotahovani snadno muzete vic pritlacit a ulomite kousek plastu, kde je zavit. takze, sroubek uz nezasroubujete.
- Nebo, se mi na teze nb uvolnili porty usb pri beznem pouzivani, protoze jsou spatne upevnene na zakladni desce. Jakoze fynguji, ale nedrzi, hybaji se do stran.
- Nebo mi odesla nejspis graficka karta, jak to? A to asi po 2-3 letech. Pak win zacalo pindat igfx error, karta pri hrach vypadavala a asi pul rok na to odesla uplne. Uplne se ztratila ikonka nvidia. Teda, aspon si myslim, ze odesla. Zvlastni je, ze pri preinstalaci win se tam nvidia ikonka objevi i s ovladacem. Takze mam podezreni, ze si dell neco zapisuje na skrytou partition pro preinstalaci.

Brandstifter
Brandstifter
19. 7. 2021 • 21:22

Pamatuji doby kdy GPU, RAM, HDD byli v notebooku běžné vyměnitelné díly, dokonce i dnes dělá Dell notebook kde lze vyměnit kromě výše uvedeného i CPU. Bohužel dnes většina se orientuje na integraci všeho do základní desky takže upgrade není možný a oprava se prakticky nevyplatí.

Walkeer_CZ
19. 7. 2021 • 21:13

coze, Apple, Samsung a MS jsou firmy, ktere se snazi maximalizovat zisk? to je tedy opravdu sok, ja zil v domeni, ze delaji charitu. Oni maji dokonce povinnost vuci svym akcionarum (vcetne me) svuj zisk maximalizovat. To je proste vlastnost firem v dnesnim svete.

Určitě si přečtěte

Články odjinud