Proč vás personální manažer třeba nebude na webu vůbec hledat? Proč raději nezatracovat i jiné metody hledání práce?
Hana Vašulková: Nízké vstupní náklady. Vyhledávání podle různých kritérií. Možnost práce s okamžitou nabídkou. Mají však pracovní weby jen samé výhody? Podívejme se na celou věc poněkud podrobněji. Existují dva druhy těchto webů: první jsou volně přístupné z obou stran a zdarma, druhé jsou přístupné za poplatek personálním agenturám.
Nejznámější weby tohoto druhu jsou zřejmě
www.jobs.cz,
www.jobpilot.cz www.volna-mista.cz nebo
www.cvonline.cz. Vyhledávání na těchto webech je velmi časově náročné, neboť vyhledávače zpravidla pracují neprakticky, dle kořenů slov. Budete-li tedy hledat např. obchodníka a zadáte heslo „obchod“, objeví se doslova mraky uchazečů, kteří na svém listě mají v jakékoli souvislosti slovo „obchod“ uvedeno. Ve výčtu své praxe (např. dělali obchodního referenta), nebo tam budou tisíce obchodních asistentek, ale také řady lidí, kteří sice „jakýsi“ obchod dělali, ale v cíli či záměru pak mají jednoznačně uvedeno, že nyní chtějí dělat reklamu nebo marketing. Až se tím vším prolouskáte, zjistíte, že většina z nich jsou lidé k vašemu účelu nepoužitelní. V tomto případě to byl zbytečně strávený dlouhý čas s minimálním výsledkem.
Značnou nevýhodou těchto webů je také aktuálnost uveřejněných informací. Může se vám stát, že si v databázi konečně vyberete, ale bohužel posléze zjistíte, že váš kandidát už má dávno práci jinou.
Dalším významným rizikem jsou tzv. „zkoušeči“. Ti někde trvale pracují, ale přitom to pořád zkouší, „co kdyby dal někdo víc?“. O takové uchazeče bych jako personalista neprojevila zájem, protože to nejsou lidé, kteří skutečně novou práci chtějí, což je velmi důležité. Jakmile v samotném člověku není to silné „chci“, vždy se to odrazí na jeho přístupu k práci a následně na jeho výsledcích.
Nelze opomenout ani další dlouhý a leckdy ztracený čas strávený u telefonu obvoláváním a domlouváním schůzek a osobních pohovorů. Nemluvě o tom, že když konečně někoho zastihnete, dozvíte se, že už práci nehledá.
Databáze „koupené“ u personálních agentur V těchto databázích získáte za poplatek přístup k formulářům a datům uchazečů. Databáze jsou lépe udržované a spravované, najdete v nich téměř vždy aktualizovaná data. Většinou mají i lépe nastavené výběry s konkrétnějším tříděním uchazečů. Personalista v nich může brouzdat a vybírat sám a pak poslat na příslušnou agenturu „čísla“ uchazečů, o než má zájem. Agentura následně zajistí osobní schůzku. Tím odpadá především zdlouhavé a únavné obvolávání.
Existuje i jiná cesta: můžete prostě agentuře definovat pozici (zadání, činnost, předpoklady, podmínky) a ona vám pošle seznam doporučených „čísel“ uchazečů, kteří jsou pro danou pozici vhodní.
Když vezmete v úvahu inzerát, který stojí peníze, čas k sestavení, zadání a objednávce vydání (na které se často čeká i 14 dní), pak sběr a třídění ohlasů, obvolávání apod., je určitě mnohem výhodnější si za poplatek koupit přístup do databáze některé personální agentury, přesně zadat požadavek a počkat si na uchazeče navržené ke schůzce. „Koupě“ skutečně kvalitní databáze a následně dobrá spolupráce s agenturou je pro personalistu vítězstvím. Agentura udělá časově nejnáročnější rutinu, i když samozřejmě neposkytuje záruky za vybrané uchazeče.
Po svých zkušenostech mohu říci, že volně přístupné databáze se mi zatím v současném stavu nabídek jeví jako ztráta času. Jestliže někdo "vychytá mouchy" současných personálních webů a nabídne databázi volně přístupnou a přitom kvalitní a spolehlivě fugující, prokáže nám personalistům neocenitelnou službu. Když si aktuálnost a kvalitu dokážou ohlídat personální agentury, proč by ne i volně přístupné weby?
Autorka pracuje jako personální manažerka společnosti Computer Press