Poštovné zdarma: znovu objevené lákadlo v e-komerci

Marketingový tah, který zavedl Amazon.com, se ukázal jako velice úspěšný a je zhusta kopírován.
Poštovné zdarma: znovu objevené lákadlo v e-komerci

Doba paušálních čtyřicetiprocentních slev na zboží prodávané v e-obchodech je nenávratně pryč – stejně tak jako některé obchody, které ji zavedly a nestačily včas zabrzdit. Stejně tak je zřejmě pryč doba televizních reklam v nejžhavějších a nejdražších časech, ale škrtají se i podstatně skromnější marketingové rozpočty. Jak ale nalákat zákazníky? Amazon.com před několika měsíci mnoho vsadil na poštovné zdarma. Tento krok vzbudil hodně kritiky, protože byl označován za matení zákazníků: všude v reklamách bylo obrovskými písmeny uvedeno FREE SHIPPING!!!, ale zákazník zjistil, až když byl v polovině nákupu, že musí utratit alespoň sto dolarů (přesněji řečeno baťovských $99), aby mu bylo zboží skutečně dodáno zdarma. Plus tam byla ještě pravidla uvedená drobným písmem: aby zákazník nebyl kasírován za poštovné, musel kupovat pouze produkty určené pro tuto akci, označené jakousi ikonkou; musel být z USA; dodávka mohla trvat až o pět dní déle; Amazon si vyhrazuje účtovat, když uzná za vhodné, „speciální manipulační poplatky“ a vůbec celou tuto akci kdykoli bez varování zrušit. Komentátoři vyslovovali domněnky, že zákazníci na toto „poštovné zdarma s mnoha ale“ neskočí a budou mít spíš pocit, že s nimi Amazon nehraje zcela fér, jenomže, jak tomu u chytře udělaného marketingu bývá, akce zabrala.

Amazon je zkrátka nyní vnímán jako firma, která posílá zadarmo (běžné vnitrostátní poštovné je 3-9 dolarů), a to je velice silná psychologická konkurenční výhoda. Lidé nechtějí platit za to, co nedostanou, a poštovné je přesně ona nevyžádaná přirážka, která podvědomě vadí nejvíc („kdybych šel do obchodu, tak bych to neplatil“).

Šéfové Amazonu si poštovné zdarma velmi pochvalují: plní totiž velice důležitou úlohu, a tou je zvýšení průměrné velikosti objednávky. Je těžké zrekrutovat více nakupujících na Internetu, ale není těžké přimět stávající, zkušené „nakupovače“, aby si řekli: hele, k poštovnému zdarma mně chybí ještě dvacet dolarů, tak si ještě něco koupím. Supermarketová mentalita: „Když už jsem tady, tak neodejdu s poloprázdným košíkem.“

Poštovné zdarma v e-businessu samozřejmě není ničím novým: v jeho časných dobách to nabízel kdekdo a v každé zásilce, protože bylo potřeba nalákat zákazníky za každou cenu. Pak začalo být jasné, že to je jen cesta do pekel a k velkým ztrátám, takže od této metody obchody ustoupily; když se, byť v modifikované a pro zákazníky ne tak výhodné podobě, k tomu Amazon opět vrátil, vypadalo to jako nerozumný krok. Jenomže Amazon v posledních letech velice zapracoval na „chytrém“ obchodování i marketingu a ví, co dělá. Předměty spadající do akce „free shipping“ jsou samozřejmě ty, na které nejsou poskytnuty velké slevy, a dá se očekávat, že firma na nich má navíc extra velké rabaty; zásilka za 99 dolarů už je natolik velká, že dotace pár dolarů na poštovném ji do ztráty nepřivede.

Namísto kritiky se tak k poštovnému zdarma přidává jeden konkurent Amazonu za druhým; kuriózní je, že si všichni rovněž zvolili jako hranici pro poštovné zdarma oněch 99 či případně 100 dolarů. V Česku rovněž mají některé e-obchody tuto politiku, ale ani se o tom příliš neví, kupodivu to nijak intenzivně nepropagují. Že by český zákazník dokázal tento marketingový trik snáze prokouknout?

Diskuze (33) Další článek: Psion netBook má nový operační systém

Témata článku: Lak, Obrovský krok, Marketingový trik, Objev, Rabat, Poštovné, Košík, Vhodná reklama, Lákadlo


Určitě si přečtěte

Jak najít hranice území obcí a okresů, abyste věděli, kde se můžete pohybovat
Filip KůželJakub Čížek
KoronavirusMapy
Čestné prohlášení při cestě mimo okres může být i elektronické. Stačí k tomu mobil
Lukáš Václavík
COVID-19eGovernmentDoprava
Týden Živě: On fakt dnes ještě někdo stahuje filmy z Ulož.to?

Týden Živě: On fakt dnes ještě někdo stahuje filmy z Ulož.to?

** Kauza Ulož.to a proč my dva už (moc) newarezíme ** Windows 10X existují, ale nabízí se otázka proč ** Nissan ukázal vizi kanceláře v podobě karavanu

Jakub Čížek, Vladislav Kluska | 152

Jakub ČížekVladislav Kluska
Týden ŽivěVideo
Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

** Vývoj COVID-19 v Česku: nakažení, úmrtí, testovaní, hospitalizovaní ** Mapa podle okresů, přehled podle věku, situace v Evropě i ve světě ** Každý den aktualizované grafy a mapy

Marek Lutonský | 174

Marek Lutonský
COVID-19Koronavirus
Jak zjistit majitele vozu podle registrační značky (SPZ)
Ondřej Králík
Tipy
Vybíráme nejlepší monitory: Od úplně levných až po displeje na rozmazlování očí

Vybíráme nejlepší monitory: Od úplně levných až po displeje na rozmazlování očí

** Vybrali jsme nejlepší monitory na práci i pořádné hraní ** Nejlevnější monitor s kvalitním panelem nestojí ani tři tisíce ** Rozlišení 4K a větší obrazovka už není nedostupný luxus

David Polesný | 31

David Polesný
Monitory
Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

** S cenou do 20 tisíc lze vybrat solidní notebook na práci i hry ** Přenosné notebooky nabídnou i kovová těla a rychlý hardware ** Možná největší problém je nedostupnost, nejžádanější kusy jsou vyprodané

David Polesný | 36

David Polesný
VánoceNotebooky
Čím nahradit WhatsApp: Vyberte si z 10 alternativních komunikátorů

Čím nahradit WhatsApp: Vyberte si z 10 alternativních komunikátorů

** Z WhatsAppu kvůli novým podmínkám utíkají tisíce uživatelů ** Čím nahradit populární aplikaci pro zasílání zpráv? ** Vybrali jsme pro vás 10 alternativních komunikátorů

Karel Kilián | 113

Karel Kilián
KomunikaceWhatsAppInstant Messaging
Messenger a Instagram přicházejí v Evropě o funkce. Kvůli nové směrnici o soukromí
Vladislav Kluska
EvropaInstagramFacebook Messenger