Turistické servery zaměřené na „lastminutové“ zájezdy mají žně.
Na seriózní vyhledávání zájezdů na poslední chvíli se na Internetu zaměřuje stále více lidí; to samozřejmě není nijak neočekávaná zpráva, protože se to na Internetu dá říci skoro o všem – důležité ale je, že tento obor zaznamenává před počátkem prázdninové sezóny raketový boom. Platí to nejen o americkém Internetu, kde jsou k dispozici čísla z různých průzkumů, ale vyplývá to také z českého, zatím mnohem skromnějšího trhu, a z výsledků serveru
http://posledni.minuta.cz.
V USA je nejnavštěvovanějším serverem tohoto typu web www.lastminutetravel.com (sám se označuje jako LastMinuteTravel.com, aby byl název „čitelnější“). Web nabízí okolo půl miliónu (!!!) zájezdů simultánně, z USA do všech koutů světa; jeho partnery je více než 600 amerických velkých světových kanceláří. Jeho českým ekvivalentem je právě zmíněná Poslední minuta, která disponuje průměrně cca dvěma tisíci volných zájezdových míst a jejími partnery je několik desítek významných českých cestovek. Samozřejmě na českém Internetu existuje řada jiných webů poskytujících podobné služby, jsou zde i vlastní nabídky cestovek na webu, ze kterých nepochybně vyniká Fischer (www.fischer.cz); jejich údaje však nemáme, a proto musíme posloužit vlastními.
Česká Poslední minuta zaznamenala v předprázdninovém období také dramatický růst návštěvnosti – až ztrojnásobení přístupů během několika týdnů, několik tisíc návštěvníků denně. Výhoda podobného webu je evidentní: takto koncentrovaná nabídka bezkonkurenčně přebíjí jakoukoli reklamní stránku v novinách, k dispozici je vyhledávání a třídění podle různých kategorií; stačí si zadat, kam chcete jet a kolik by to asi mělo stát. Rovněž se zdá, že web zde není pouze „pro hraní“, pro rámcové zjišťování cen – v přímých rezervacích již Poslední Minuta zprostředkovala zájezdy za řadu miliónů Kč a nepochybně násobně více pak zrealizovala v realizacích nepřímých (zájemce přímo zavolá na uvedený kontakt do cestovky, blokuje zájezd či se dotazuje na další podrobnosti). Celkový objem „lastminutových“ webů, ať již specializovaných nebo jako součásti webů cestovek, tedy jde ročně do mnoha desítek miliónů Kč, možná letos přesáhne i 100 mil. Kč. Znamená to, že podobně jako v USA se cestovní ruch stává zřejmě nejvýznamnější oblastí elektronické komerce typu „to customer“ a zdaleka předstihuje obchodování s fyzickými předměty. Není ostatně divu: fyzický svět zde totiž nemá nad Internetem ani jedinou výhodu: zájezd či ubytování v hotelu nemůžete „vzít do ruky“ ani na Internetu ani při návštěvě cestovky a dané „zboží“ – v tomto případě služba – se naopak, na rozdíl od dodávky fyzického zboží, dá „dodat“ přes Internet kompletně digitálně, elektronickou platbou a potvrzením rezervace.