Fake News

Poslanec šíří dezinformace. Letadlo nad Brnem neroznášelo covid, ale váhalo s přistáním

Neočekávaný rozruch vzbudilo nákladní letadlo společnosti DHL, které vykroužilo několik oválů jižně od Brna a následně odletělo pryč. Lehce neobvyklou trajektorii letu zaznamenala aplikace Flight radar a neznalí uživatelé začali spekulovat, cože se to vlastně nad Brnem stalo. Jedním z nich byl i poslanec Lubomír Volný, který se inspiroval závěrem dezinformačního webu a ve svém příspěvku rozvířil myšlenku, že letadlo nad Brnem rozprašovalo britskou mutaci koronaviru.

Poslanec Volný označuje nemoc covid-19 za uměle vytvořenou biologickou zbraň a svou teorii o poslání letadla opírá o vzrůstající výskyt britské mutace koronaviru v Brně. Tomu kupodivu uvěřilo nemálo lidí a příspěvek nasbíral bezmála 5 tisíc komentářů a byl více než dvoutisícekrát sdílen. To rozpoutalo otázky, co tedy skutečně letadlo nad Brnem dělalo.

Tip: Podívejte se na trasu tohoto letu na webu Flight radar

Žádný koronavir, ale standardní postup

Odpověď záhy poskytlo Řízení leteckého provozu České republiky: „Včerejší přistání DHL v Brně na základě rozhodnutí velitele letounu pro nepříznivé podmínky (hustá mlha) zrušeno, standardní postup.“ 

Standardním postupem se myslí tzv. holding, kdy pilot vyčkává na příznivější okno, které by přistání umožnilo. Přitom je předepsáno, jak se takový holding provádí – pilot opisuje ovál, a to obvykle na pravou stranu, přičemž má daný postup pro udržení letové hladiny a poloměr obratu. Více si můžete prostudovat na fóru Centra Virtuálního Řízení Letového Provozu.

Že se jednalo o běžnou situaci potvrdil na Facebooku také provozovatel letounu, společnost DHL Express: „Letadlo typu Boeing 757-236(SF) s registrací G-BMRJ odstartovalo 4. března 2021 v 5:50 hod. z Lipska (DE) do Brna (CZ). Kvůli přetrvávajícím mlhám a sníženému výhledu na letišti Brno-Tuřany nebylo možné bezpečně přistát, proto bylo letadlo v 7:00 hod. nasměrováno zpět na letiště v Lipsku. Jedná se o pravidelnou leteckou linku DHL Express z Lipska do Brna, která zajišťuje 6× týdně letecké spojení oblastí jižní Moravy a Vysočiny s naším mezinárodním hubem v Lipsku.“

Trajektoriemi na Flightradaru dokážou piloti i malovat, podívejte se:

Z brněnské redakce můžeme potvrdit, že počasí v Brně skutečně nebylo ideální a že na podobné manévry jsme zde v takových situacích celkem zvyklí. Když už ne kvůli počasí, často zde podobné trajektorie zanechávají letci nacvičující přistávací manévry. Ti se však pohybují v nižších výškách. Tentokrát však u nás byla hustá mlha a pilot proto vyčkával nad ní. 

Aktuální kauza je však zářným příkladem, jak fungují dezinformační weby a jak se po internetu šíří fake news. V tomto případě šlo o demagogii postavenou pouze na jednom obrázku z Flightradaru, přičemž článek (záměrně na něj nedokazujeme) neobsahuje ani jméno autora, natož nějaké odkazy na zdroje. Ve finále pak spojuje standardní vyčkávací manévr letadla s výskytem britské mutace koronaviru v Brně. Sledovaný Boeing 757 je totiž letadlo registrované ve Velké Británii, tak si to autor spojil... Nehledě na to, že letadlo patří německé přepravní společnosti a startovalo z Lipska. 

Síla internetu je ale mocná a fantaskní zprávy se po sociálních sítích dokážou šířit neuvěřitelně rychle, obzvlášť když se do šíření vloží veřejně známé osoby.


Oživeno v 16.20: Situaci vysvětluje také facebooková stránka brněnského letiště: 

Včera skutečně došlo k tomu, že Boeing 757 na pravidelné nákladní lince společnosti DHL (a stejně tak Boeing 737 na lince TNT/Fedex) přiletěl k Brnu, zde provedl několik vyčkávacích okruhů a pak se odebral zpět do Lipska. Důvodem k tomuto byla mlha v oblasti letiště, která podle platných předpisů a technického vybavení letiště neumožňovala přistání. Proto letadlo po chvíli čekání, jestli se situace nezlepší, opět odlétlo. Dle okolností se v tom případě letadlo buď vrací na letiště vzletu, nebo přistane na jiném blízkém letišti (často Vídeň, Bratislava..).

Tím hlavním parametrem který toto ovlivňuje je „dráhová dohlednost“ (runway visual range, RVR), v Brně je možno přistávat pokud je tato dohlednost nejméně 550 metrů. Vyplývá to z toho, že letiště je vybaveno přibližovacím systémem CAT I. Na jiných letištích s jiným přístrojovým  vybavením může být hodnota požadované dráhové dohlednosti i nižší, může být i CAT II, CAT III se svými podskupinami.

Jediným důvodem výše uvedené letové situace tak bylo počasí, mlha je v lokalitě našeho letiště v jarních měsících každoročně častým jevem. Během takovýchto situací samozřejmě letadlo komunikuje s řídícími letového provozu pro danou oblast.

Diskuze (172) Další článek: Programování elektroniky: Přesuneme styl z fotografie na webkameru i bez A.I.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,