Poruchovost počítačů klesá, polovinu závad způsobují základní desky a pevné disky

Poruchovost počítačů klesá, polovinu závad způsobují základní desky a pevné disky

Jaké jsou vaše zkušenosti s poruchovostí počítačů? Dle nejnovějších průzkumů se spolehlivost jednotlivých komponent a tím pádem počítače jako celku zlepšují, ale stále to ještě není úplně ono. Každý šestý notebook putuje v prvním roce svého provozu do servisu.

Nejporuchovější jsou disky a základní desky

Nejnovější průzkum společnosti Gartner se zabýval spolehlivostí počítačů a bylo zjištěno, že poruchovost za poslední roky klesla. Přesto má současný stav k ideálu daleko a kupříkladu téměř každý šestý prodaný notebook jde do servisu již během prvního roku po koupi.

Co je vlastně dle průzkumu považováno za poruchu? Jedná se o libovolnou chybu hardware, která si vyžádá výměnu dané komponenty. Může jít o širokou škálu poruch "méně důležitých" komponent až po poruchu základní desky či pevného disku.

Průzkum srovnával poruchovost v letech 2005-2006 se stejným obdobím v letech 2003-2004. Stolní počítače jsou na tom z pochopitelných důvodů značně lépe než notebooky, které jsou určeny do terénu. Často se převážejí a hardware je tak vystaven daleko větším šokům (otřesy, změny teploty, prach a podobně). U přenosných počítačů je tak míra poruchovosti za první rok celých 15 %, což je 5% pokles proti údajům před dvěma lety. Po čtyřech letech se však porouchá až 22 % notebooků.

Stolní počítače mají poruchovost na úrovni 5 %, zatímco před dvěma lety byla tato úroveň 7%. Po čtyřech letech provozu stolního počítače stoupá pravděpodobnost poruchy na 12 % (v letech 2003-2004 to bylo 15 %).

Z průzkumu dále plyne, že dříve byl nejčastějším problémem u notebooků zničený displej. Od té doby však došlo k celkovému zpevnění konstrukce, při zavření notebooku je také větší vzdálenost mezi displejem a klávesnicí a tak ke zničení displeje neopatrnou manipulací s notebookem již dochází méně často.

Mezi kritické komponenty patří nyní u notebooků (a shodně i u stolních počítačů) základní desky a pevné disky. Společně tvoří téměř 50 % všech závad.

Významnou roli v relativně vysoké poruchovosti základních desek hraje i integrování rozličných komponent (zvuková karta, síťová karta apod.). Tím sice dochází ke snížení celkových nákladů, ale zároveň je deska "zranitelnější". Zatímco dříve stačilo vyměnit jednu komponentu, dnes je kvůli integraci často třeba vyměnit celou základní desku jen proto, že přestane fungovat "síťová karta".

Gartner celkem logicky doporučuje IT manažerům sledovat bedlivě poruchovost počítačů ve firmě i v souvislosti s dodavatelem (resp. výrobcem) daných produktů a sledovat i různé programy pro garanci kvality produktů, které dobří výrobci nabízejí. Vzniká tak tlak na samotné výrobce ke zlepšování kvality.

Není celkem překvapivé, že se na průzkumu řada firem nechtěla podílet a tak bylo získání dat poměrně komplikované. Chlubit se údaji o reklamacích vlastních produktů se asi jen tak nikdo nebude, obzvlášť pokud nebudou čísla zrovna příznivá.

A co u nás?

Pro zajímavost jsme se zeptali na nejreklamovanější komponenty Michala Konvaliny z brněnské společnosti Fox Computers. Společnost se zabývá jednak prodejem samotných komponent, ale prodává také hotové sestavy. Při výrobě sestav jsou vadné komponenty samozřejmě odhaleny rovnou a reklamovány u dodavatele. Pro zboží nakoupené zákazníky přes e-shop však platí totéž, nejporuchovější je stejné spektrum komponent.

V obou případech jsou nejporuchovějšími komponentami paměti, grafické karty a základní desky a to i přesto, že se jedná o značkové komponenty od firem ASUS či Corsair. Ani investováním větší částky peněz do kvalitních značkových pamětí tak nemáte rozhodně vyhráno. Nejedná se však o nijak dramatická čísla, čistě statisticky jsou však paměti, grafické karty a základní desky nejreklamovanější. Naopak běžný průměr nijak nepřevyšují zdroje a chladiče, které jsou často považovány za hodně poruchové a velmi často jsou také zcela chybně opomíjenou součástí počítače, na které se snaží zákazník (či výrobce počítače) ušetřit.

Je jasné, že se jedná o informace jen od jedné z mnoha firem, nemůžeme suplovat výzkum společnosti Gartner, ale i tak jsou to údaje zajímavé. Škoda jen, že žádný průzkum přesně nezjistí, na kolika procentech reklamací se podílí vlastním přičiněním samotný uživatel. Nejen podle diskusí ve fórech na Živě se zdá, že jsme národ "přetaktovávačů".

Zdroje: eWeek, TGDaily

Určitě si přečtěte

Články odjinud