Portály budou muset označovat placené odkazy

Rozhodnutí amerického antimonopolního úřadu se označuje jako zásadní a pravděpodobně dříve nebo později dorazí i k nám.
Portály budou muset označovat placené odkazy

U tisku, rozhlasu nebo televize je to jasné: zákon ukládá ve vyspělých zemích povinnost oddělovat reklamu od nereklamní plochy tak zřetelně, aby čtenář, divák nebo posluchač nebyl zmaten a jasně věděl, kdy sleduje nebo poslouchá reklamu a kdy ne. Na Internetu to bývá složitější, protože zákony upravující tyto podmínky jsou obvykle staršího data a Internet výslovně nezmiňují (na rozdíl od jiných médií), proto není jasné, zda se na něj vztahují. Zdálo se také, že toto oddělování není až tak podstatné, neboť webové stránky jsou hodně zřetelně a snadno rozpoznatelně rozděleny na bannery a vlastní obsah; jsou ale jiné formy placené reklamy, které zdaleka tak rozpoznatelné nejsou.

Do jedné z nich se strefil nepříliš očekávaným a zásadním rozhodnutím americký antimonopolní úřad (FTC): vyhlásil, že vyhledávače a katalogy by měly zřetelněji označovat, které odkazy z těch, které jako odpověď na zadání uživatele zobrazí, jsou placené a které ne. Úřad říká, že uživatel má právo vědět, který odkaz je výsledkem toho, že stránka se dobře umístila ve výsledcích vyhledávání vlastní zásluhou (např. míří na ni hodně odkazů, má vysoké hodnocení od uživatelů a podobně), aby mohl správně tyto výsledky vyhodnotit a aby také mohl volit tu či onu vyhledávací službu podle důvěryhodnosti. FTC toto stanovisko vydal zatím jako doporučení, nikoli jako zákon – v amerických poměrech to ale znamená, že se tím portály a vyhledávače budou muset řídit, nechtějí-li riskovat v budoucnu právní problémy.

Deník specializující se na internetovou reklamu ClickZ tvrdí, že důsledky pro průmysl vyhledávacích technologií budou obrovské. Vyhledávače a katalogy dnes nejvíce těží právě z této formy placené reklamy, z forem označovaných jako paid placement (platba za stabilní umístění) a paid inclusion (platba za listing nebo za kliky na odkaz, umístění se negarantuje a neřeší). U první formy FTC doporučuje, aby placené odkazy umístěné na konkrétní místo byly viditelně odděleny od ostatních výsledků a přímo uvádí, že se mu líbí forma typu „Sponzorovaný odkaz“ či podobně; u druhé (paid inclusion) se oddělovat nemusí, ale má se poblíž výsledků popsat, jaký systém je pro paid inclusion použit, aby si i zde mohli uživatelé udělat obrázek o relevantnosti výsledků. FTC ve svém doporučení dále uvádí, že ze všech známých a velkých vyhledávačů a portálů se mu líbí pouze to, co používá Google a všechny ostatní by měli svou prezentaci placených odkazů změnit.

V čem může být dopad tak obrovský? Umístění vysoko ve výsledcích vyhledávání nebo výpisu katalogu je doslova klíčové pro úspěch stránky na americkém trhu, kde jsou konkurentů stovky a tisíce; méně již na domácím trhu, kde je uživatel mnohdy rád, že mu vyhledávač vůbec něco rozumného vrátí. I špičková, dobře hodnocená a poměrně známá služba na světovém Internetu si musí zaplatit umístění na velkých portálech, protože jinak se před ni dostane dvacet podstatně horších nabídek, ovšem zaplacených, a ona bude ze hry – na jedenadvacáté místo ve výsledcích vyhledávání se dostane už jenom zlomeček zájemců.

Je ovšem obrovský rozdíl mezi tím, že odkaz je zobrazen v seznamu výsledků a mezi tím, jak je zobrazen např. v Google – kdesi vpravo nahoře v separátním rámečku, ze kterého je jasné, že s výsledky vyhledávání nemá nic společného. Význam i hodnota takto zobrazených placených odkazů podstatně klesne a stejně tak klesne ochota inzerentů za ně platit – zde je tedy ten podstatný dotaz. Z hlediska reklamní etiky je to tak určitě správně; pokud platí oddělování reklamy od obsahu všude jinde, musí důsledně platit i na webu. Portály a vyhledávače, které na tom dnes těží, ale velkou radost mít nebudou.

Diskuze (11) Další článek: Modrý blesk od Canonu

Témata článku: Google, Velký dopad, Portál, Odkaz, Form, Vysoké hodnocení, Americký úřad


Určitě si přečtěte

Messenger a Instagram přicházejí v Evropě o funkce. Kvůli nové směrnici o soukromí
Vladislav Kluska
EvropaInstagramFacebook Messenger
Týden Živě: On fakt dnes ještě někdo stahuje filmy z Ulož.to?

Týden Živě: On fakt dnes ještě někdo stahuje filmy z Ulož.to?

** Kauza Ulož.to a proč my dva už (moc) newarezíme ** Windows 10X existují, ale nabízí se otázka proč ** Nissan ukázal vizi kanceláře v podobě karavanu

Jakub Čížek, Vladislav Kluska | 152

Jakub ČížekVladislav Kluska
Týden ŽivěVideo
Vy a počítač: Virtuální plochy ve Windows mají smysl, používá je třetina čtenářů
Vladislav Kluska
Jak používáte počítačWindows 10Ankety
Bankovní identita bude jednotná. K České spořitelně, ČSOB a KB se připojí menší banky
Lukáš Václavík
Portál občanaBankaeGovernment
Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

** Kam doma natrvalo uložit data? Vyplatí se ještě optická média? ** Jaké kapacity disků a médií má smysl koupit? ** Cenovou výhodnost si ukážeme na příkladech s 2TB úložištěm

Lukáš Václavík | 125

Lukáš Václavík
ZálohováníÚložištěPevné disky
Vážně dnes ještě někdo krade Adobe? Video můžete stříhat zdarma v Resolve a fotky i vektory zvládne Affinity

Vážně dnes ještě někdo krade Adobe? Video můžete stříhat zdarma v Resolve a fotky i vektory zvládne Affinity

** Kde jsou ty doby, kdy měl skoro každý doma Photoshop ** Photoshop a Premiere Pro od kamaráda nebo z warezu ** Dnes už to nemá smysl, existuje totiž hromada laciných alternativ

Jakub Čížek | 92

Jakub Čížek
Grafický editorStřih videa
Microsoft pořád myslí i na odpůrce předplatného. Letos vydá Office 2021
Lukáš Václavík
Microsoft OfficeMicrosoft