Portály budou muset označovat placené odkazy

Rozhodnutí amerického antimonopolního úřadu se označuje jako zásadní a pravděpodobně dříve nebo později dorazí i k nám.
Portály budou muset označovat placené odkazy

U tisku, rozhlasu nebo televize je to jasné: zákon ukládá ve vyspělých zemích povinnost oddělovat reklamu od nereklamní plochy tak zřetelně, aby čtenář, divák nebo posluchač nebyl zmaten a jasně věděl, kdy sleduje nebo poslouchá reklamu a kdy ne. Na Internetu to bývá složitější, protože zákony upravující tyto podmínky jsou obvykle staršího data a Internet výslovně nezmiňují (na rozdíl od jiných médií), proto není jasné, zda se na něj vztahují. Zdálo se také, že toto oddělování není až tak podstatné, neboť webové stránky jsou hodně zřetelně a snadno rozpoznatelně rozděleny na bannery a vlastní obsah; jsou ale jiné formy placené reklamy, které zdaleka tak rozpoznatelné nejsou.

Do jedné z nich se strefil nepříliš očekávaným a zásadním rozhodnutím americký antimonopolní úřad (FTC): vyhlásil, že vyhledávače a katalogy by měly zřetelněji označovat, které odkazy z těch, které jako odpověď na zadání uživatele zobrazí, jsou placené a které ne. Úřad říká, že uživatel má právo vědět, který odkaz je výsledkem toho, že stránka se dobře umístila ve výsledcích vyhledávání vlastní zásluhou (např. míří na ni hodně odkazů, má vysoké hodnocení od uživatelů a podobně), aby mohl správně tyto výsledky vyhodnotit a aby také mohl volit tu či onu vyhledávací službu podle důvěryhodnosti. FTC toto stanovisko vydal zatím jako doporučení, nikoli jako zákon – v amerických poměrech to ale znamená, že se tím portály a vyhledávače budou muset řídit, nechtějí-li riskovat v budoucnu právní problémy.

Deník specializující se na internetovou reklamu ClickZ tvrdí, že důsledky pro průmysl vyhledávacích technologií budou obrovské. Vyhledávače a katalogy dnes nejvíce těží právě z této formy placené reklamy, z forem označovaných jako paid placement (platba za stabilní umístění) a paid inclusion (platba za listing nebo za kliky na odkaz, umístění se negarantuje a neřeší). U první formy FTC doporučuje, aby placené odkazy umístěné na konkrétní místo byly viditelně odděleny od ostatních výsledků a přímo uvádí, že se mu líbí forma typu „Sponzorovaný odkaz“ či podobně; u druhé (paid inclusion) se oddělovat nemusí, ale má se poblíž výsledků popsat, jaký systém je pro paid inclusion použit, aby si i zde mohli uživatelé udělat obrázek o relevantnosti výsledků. FTC ve svém doporučení dále uvádí, že ze všech známých a velkých vyhledávačů a portálů se mu líbí pouze to, co používá Google a všechny ostatní by měli svou prezentaci placených odkazů změnit.

V čem může být dopad tak obrovský? Umístění vysoko ve výsledcích vyhledávání nebo výpisu katalogu je doslova klíčové pro úspěch stránky na americkém trhu, kde jsou konkurentů stovky a tisíce; méně již na domácím trhu, kde je uživatel mnohdy rád, že mu vyhledávač vůbec něco rozumného vrátí. I špičková, dobře hodnocená a poměrně známá služba na světovém Internetu si musí zaplatit umístění na velkých portálech, protože jinak se před ni dostane dvacet podstatně horších nabídek, ovšem zaplacených, a ona bude ze hry – na jedenadvacáté místo ve výsledcích vyhledávání se dostane už jenom zlomeček zájemců.

Je ovšem obrovský rozdíl mezi tím, že odkaz je zobrazen v seznamu výsledků a mezi tím, jak je zobrazen např. v Google – kdesi vpravo nahoře v separátním rámečku, ze kterého je jasné, že s výsledky vyhledávání nemá nic společného. Význam i hodnota takto zobrazených placených odkazů podstatně klesne a stejně tak klesne ochota inzerentů za ně platit – zde je tedy ten podstatný dotaz. Z hlediska reklamní etiky je to tak určitě správně; pokud platí oddělování reklamy od obsahu všude jinde, musí důsledně platit i na webu. Portály a vyhledávače, které na tom dnes těží, ale velkou radost mít nebudou.

Diskuze (11) Další článek: Modrý blesk od Canonu

Témata článku: Google, Velký dopad, Americký úřad, Odkaz, Form, Vysoké hodnocení, Portál


Určitě si přečtěte

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Dnes proběhla další velká prezentační akce Applu, na které došlo k odhalení nových iPhonů a dalších novinek. Událost jsme sledovali online, a tak se můžete podívat na chronologický zápis těch nejdůležitějších informací.

David Polesný | 136

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

** Nikdo si je nepamatuje ** Žádné není zcela bezpečné ** Nejlepší by bylo je prostě zrušit

Jakub Čížek | 59

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Jakub Čížek | 92


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky