Web | Porno insider

Porno insider: Jak Greg Lansky mění internet pro dospělé

  • Erotický obsah generoval ohromné peníze, pak ale přišel internet...
  • Pornografie dostupná všude a zdarma uvedla tvůrce do krize
  • Někteří ale dokázali potenciál internetu využít i v tomto oboru

Opět po čase nakoukneme do zákulisí internetu, kde se to hemží lechtivým obsahem. V rámci série Porno insider si dnes povíme o nejmodernějších uměleckých trendech v erotickém průmyslu a o fenoménu Greg Lansky.

Greg Lansky je v současnosti nejúspěšnější režisér erotiky, který vyhrál za poslední tři roky 39 „pornooskarů“ a vybudoval v současnosti nejúspěšnější pornoprodukční firmu na světě Vixen Media Group. Mnoho lidí vám může tvrdit, že erotika dnes kvůli internetu a snadné dostupnosti zdarma upadá a nikdo se erotikou nemůže uživit. To však vše vyvrací Greg Lansky, který nemá problém udělat natáčení s helikoptérou a píše o něm časopis Rolling Stone či Forbes. Přitom zbohatl hlavně díky internetu a internetové porno výrazně mění.

Zapomenuté éry kin a videokazet

Abychom pochopili úspěch Grega Lanského, je třeba popsat, jak se umělecky pornografie vyvíjela posledních několik desítek let. Technologie totiž zásadně formují podobu erotického umění.

Prvotní boom erotiky začal s možností promítat pornofilmy v kinech. Poté co prezident Giscard d'Estaing v roce 1975 zlegalizoval pornografii, tak jen ve Francii vzniklo přes 4000 nových kin zaměřených na filmy pro dospělé. Kina praskala ve švech, až se toho francouzská vláda zalekla a zavedla kvóty na počet vyprodukovaných filmů za rok (a k tomu omezila možnost promítat americkou produkci ve francouzských kinech vysokými distribučními poplatky).

Erotika v 70. letech zažívala obrovský komerční rozmach. Bylo z toho tolik peněz, že si německý režisér Hans Billian mohl dovolit zainvestovat 800 tisíc západoněmeckých marek do prvního dílu Josefíny Mutzenbacher a ještě na tom vydělal. Vrchol přišel v roce 1980, kdy v erotickém průmyslu bylo tolik peněz, že dívky mohly dostávat až 5000 franků za scénu, což představovalo zhruba stejnou hodnotu jako dnes 100 000 Kč.

abandoned-adult-theater-5b-960x641.jpg
V 70. letech bylo takové pornokino jediným způsobem, jak koukat na erotické filmy.

Rozmach erotického filmu skončil někdy kolem roku 1984, kdy se masivně začalo prosazovat video. Z toho důvodu se začala zavírat erotická kina a vedlo to k pádu mnoha filmových studií. Největší evropské studio Alpha France zkrachovalo v roce 1987. Na jejich místo se dostaly nové firmy, které dokázaly využít sílu videokazet. Nejvíce z toho těžili noví hráči jako Marc Dorcel, Joe DAmato nebo Salieri (který mimochodem začínal jako distributor Betamaxu).

Z prvu byla videokazetová produkce slabší, ale to se s příchodem 90. letech změnilo. Zasloužil se o to zejména italský kontroverzní režisér Joe Damato, který dokázal najít ve videokazetách perfektní distribuční kanál a k tomu se mu povedlo zachovat filmovou kvalitu erotických filmů. Díky tomu se stal nejúspěšnějším tvůrcem erotických filmů 90. let. Pamětníci si určitě vzpomenou na hity jako je Tarzan nebo Sněhurka.

186d3f26125cca8d6eae6f4f2e6237b8.jpg
Tarzan X s Roccem Siffredim byl nejprodávanějším pornofilmem 90. let na kazetách VHS.

Během 90. let díky videokazetám dokázal erotický filmový průmysl vydělat miliardy dolarů z prodeje a půjčování pornofilmů na VHS. Bylo opět tolik peněz, že si Private mohl dovolit v roce 2000 natočit film Gladiator za 2 miliony dolarů.

Byla to ta zlatá doba, kdy se zahraniční produkce začaly houfně usazovat v Praze a Budapešti. V Maďarsku byl ten byznys tak velký, že se skoro povedlo dosáhnout 1 % na podílu na HDP Maďarska (v roce 2000 přiteklo do Maďarska skrze erotický průmysl zhruba 24 miliard korun).

Diskuze (12) Další článek: Nesmrtelný CAT S61: Laserové měření z fotografií a streamovací termovize

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,