Porazí bezdrátový Internet mobily?

Diskuze čtenářů k článku

Pavel  |  29. 07. 2002 14:33

Pokud vim tak to ani zdaleka nejede na 11Mb/s, ale na rekneme 5Mb/s half duplex (za idealnich podmine). Jinak ktera firma plati draze za net a bude s chuti "volnou kapacitu" poskytovat chodcum?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petrik  |  24. 06. 2002 11:49

Uz ste cleny? Ne? Tak se pridejte a pomozte vybudovat wifi sit po praze! www.czfree.net

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JaK  |  12. 06. 2002 21:15

**Nepracujete pro nejakeho ISP s bezdratem? 

ano, pracuji a tyto spoje stavim jiz 3 roky

**Tam uz jsem takovouhle obhajobu vysokym porizovacich poplatku slysel 

jestli jste to nepochopil, tak jsem neobhajoval vysoke naklady  (ci uctovane ceny) ISP, ale snazil jsem se upresnit co vsechno je ke smysluplnemu provozu potreba, aby si prip. zajemce nedelal iluze, ze bezdratove pripojeni poridi za 5-6 tisic (bez ohledu na to kde a za kolik si tyto komponenty sezene)

** www.czfree.net, jsou tam uvedeny ceny, za ktere si lze poridit Access Point i s antenou apod. ...

cenu AP jsem zde nenasel (mozna jsem jej ale prehledl) nasmerujte mne prosim

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JaK  |  12. 06. 2002 15:02

 tez mi to neda a musim se pridat  s reakci na - cituji ...přístupový bod jako průměrný mobilní telefon... tj. predpokladam do 10.000,- muzete mi rici jaky myslite? abychom predesli nedorozumeni? Troufam si tvrdit, ze pristupovy bod se vsim vsudy (elektrina, anteny....) neporidite pod 20.000,- a pokud to ma k necemu vypadat tak spise 40 - 50.000,- a vyse a to opravdu neni prumerny mobilni telefon.

Dalsi zavadejici informace - cituji : ....Karty do počítače stojí zhruba stejně jako levnější mobilní telefon, .......muze platit pokud budete uvazovat pouze PCMCIA kartu do notebooku, ale k ni stejne pro smysluplnou praci potrebujete externi antenu, pigtail, v prip. PC jeste redukci.... a potom se dostanete na investici okolo 12.000,- (dle pouziteho zarizeni)

A nakonec cituji: .......vybudování metropolitní otevřené sítě pro mobilní Internet........kazdy kdo v teto branzi pracuje nebo se alespon orientuje Vam potvrdi, ze v pasmu 2,4 GHz je to NESMYSL !!!

Honza

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Holčík  |  12. 06. 2002 15:18

To můžu rovnou také začít mluvit o nutném placení za baterie a hovorné do mobilu. vždy najdete nějaké vedlejší náklady, abyste tu druhou věc shodil. Ty ceny jsem uváděl jako psychologickou hranici, že to prostě drahý není.

předpokládám pouze kartu do notebooku, asi nebudete chtít po městě pobíhat s nějakou anténní konstrukcí natož se stolním počítačem. Berte to tak, že za rok bude značná část prodaných notebooků s integrovanou podporou WiFi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JaK  |  12. 06. 2002 21:06

Hmmmmmmm, tak nevim, toto ma byt fundovana odpoved?

argument o bateriich a hovornem nekomentuji

Jestli jste to nepochopil tak ucelem meho prispevku nebylo shazovat bezdraty jako takove, ale uvest Vase zavadejici informace na pravou miru. Vy jste si vyzkousel v praxi tento zpusob pripojeni ve meste (nedej boze nekde v budove) pouze na integrovanou antenu v PCMCIA karte? Asi ne. Pokud budete mit zajem rad Vam to umoznim a potom bych si schuti precetl seriozni clanek o praktickem vyuziti. Uvadet jako "psychologickou hranici" polovicate a v praxi nepouzitelne reseni mi seriozni nepripada.

Podpora v Ntb. s tim nema nic spolecneho, bavime se zde o pasmu 2,4 GHz a o jeho moznostech v realnem provozu. Zkuste si jeste jednou v klidu a bez emoci precist prispevky p. Precha a zkuste opnonovat podlozenymi fakty ne za kazdou cenu obhajovat neco co jste nekde nacetl. Praxe byva jina.

Zkuste zde prosim, v teto diskuzi, konkretne vycislit naklady na pristupovy bod v cene prumerneho mobilniho telefonu !!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Holčík  |  13. 06. 2002 10:23

Ano, používal jsem bezdrát na integrovanou anténu v PCMCIA kartě. Stejně tak jsem používal notebook s integrovanou anténou a zabudovanou podporou Wifi. používal jsem ho venku i v budově. Stejně tak na více acesspointech než jednom testovacím. Vím tak trochu o co go.

Jde mi především o bezdrátový Internet v terénu a na to upřímně notebook (případně Pocket PC s WiFi kartou) využívat budu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JaK  |  13. 06. 2002 11:09

Ale toto je stale diskuze o nicem - cena jako prumerny mobil, nebo Vase pouziti na ruznych AP....

uvadejte konkretni udaje, at se tedy prip. poucime nebo muzeme primo reagovat tj. v jake lokalite jste to pouzival, na jake vzdalenosti, jak dlouho, jake byly odezvy, jak velike soubory jste prenasel ..... proste jednou uvedte fakte

stale jeste cekam na Vasi konfiguravi AP za 10.000,- +-

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza MACH  |  12. 06. 2002 18:08

Nepracujete pro nejakeho ISP s bezdratem? Tam uz jsem takovouhle obhajobu vysokym porizovacich poplatku slysel - jeste pripocitat par tisic na administrativu ... Pokud nekoho zajima, kolik stoji opravdu zarizeni pro pripojeni, at se podiva na www.czfree.net, jsou tam uvedeny ceny, za ktere si lze poridit Access Point i s antenou apod. ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Prech  |  11. 06. 2002 18:26

Ale prave ze ta rychlost neni dostupna ani velmi blizko vysilace
Ta rychlost je dostupna uvnitr (na vf modulatoru), ale tou rychlosti se prenaseji kodovana a sifrovana data.
Po dekodovani a desifrovani se efektivni datova sirka pasma (coz je sirka pasma, dostupna pro uzivatele) zcvrkne na neco kolem poloviny!
(konkretne 4.5 - maximalne 6Mbps), coz je sdeleni, ktere ma podle me mnohem vyssi informacni hodnotu, nez spekulativni uvahy pod bombastickym titulkem Smrt 3G, o komickych uvahach o voice-over-802.11b ani nemluvim...
Jestli je IBM mimo (a jestli zcela vazne chteji telefonovat pres 802.11b, tak mimo jsou - ale nejsem si uplne jsity, ze chteji, mozna to spis nekdo spatne pochopil), tak je to jejich je problem. Fundovany novinar by ten omyl ale mel odhalit a ne ho jako trouba zopakovat .
To je muj nazor...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SZ  |  11. 06. 2002 22:25

viac ako rok pracujeme na vyvoji VoIP riesenia. Dnes mame za sebou pilotny projekt s velmi vybornymi vysledkami pri prenose hlasu aj prostrednictvom WLAN 802.11b pri implementovanom vlastnom QoS na urovni MAC portov.

ako low-end alternativa pre SoHo a SME klientov ma toto riesenie buducnost, najma potom ako v pride v 3.kvartaly na trh Hiperlan 2 s podstatne lepsie spracovanym manazmentom pre podporu QoS, vacsim poctom kanalov, roamingom atd.

to co v konecnom dosledku rozhodne je cena - uz dnes stoji AP 100USD a SA 60-70 USD. Ak sa kazde 100 dolarove APecko pripoji na DSL tak si spocitajte kolko taka siet napr. na 5,2GHz free pasme podla normy Hiperlan2 (az 54MB/s teoreticky -30MBs prakticky) moze stat napr.pre 100 POPov po celej Prahe. je to cca 10tis USD v nakladoch na WLAN AP a dalsich napr 150-200tis mesacne za DSL pripojenie.

Co ale ziskame ? 100 pristupovych bodov po celom meste na zatial "nezarusenej" 5,2GHz frekvencii s teoretickou pristupovou rychlostou az 54MB.

Porovnajte to teraz s nakladmi na pokrytie Prahy signalom GSM ci nebodaj UMTS....

Ak stale neverite pockajte 2-3 roky na to ako sa bezne pripojite tymto sposobom do internetu a budete si nielen posielat ICQ ale aj telefonovat...Uz dnes to totiz u nas vo firme v pilotnych projektoch funguje... 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Prech  |  11. 06. 2002 23:03

V 5GHz (802.11b) mozna, neznam, nemam zkusenosti, protoze to zatim neni u nas homologovane (a dostupne). I to stoji jenom na tom, za jak dlouho se to sdilene pasmo precpe. Takze je sice mozne, ze vam pilot funguje ted, ale ze to bude za dva roky velmi kulhat, to vam nedokazu, takze asi nema smysl o tom dal mluvit.
Ve 2.4 GHz uz je ale ve mestech precpano a zaruseno uz ted a pokud si pilot zkousite nekde stranou, kde je klid, tak mi to pripomina pripad, kdy si nekdo postavi sitovou aplikaci na UDP a odladi to na lokalni siti a pak se divi, ze to v realu moc nefunguje
Pokud je u vas malo ruseni i ve 2.4GHz, tak mate sice kliku a preju vam to, ale troufam si odhadnout, ze to nevydrzi dlouho... ale muzu se samozrejme plist.
Kazdopadne v existenci rozumne funujici nahrady pevnych hlasovych sluzeb na bazi 802.11b neverim a neuverim, protoze s tim mam svoji zkusenost, ktera je zjevne jina, nez mate u vas. Navic si myslim, ze situace se bude dal zhorsovat, takze byste mi mozna casem dal za pravdu...
Bohuzel to jsou nedokazatelny veci, vyvoj veci se ukaze az casem a ja tu nechci varit z vody, takze howgh.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Prech  |  11. 06. 2002 12:06

Myslenku, ze "bezdratovy internet porazi mobily" a jeste k tomu v 2.4GHz, muze publikovat zrejme jenom nekdo, kdo nema poneti, o cem mluvi.
Kdyby totiz vedel, o cem mluvi, vyvaroval by se nasledujicich slintu:
1. 11Mbps: tahle rychlost je pro uzivatele zarizeni kategorie 802.11b nedostupna, ona tam sice "uvnitr toho zarizeni nekde je", ale uzivatel se k ni nikdy nedostane (kodovani, sifrovani, samotna metoda prenosu), a to ani kdyz bude komunikovat na 1m vzdalenosti. To, ze vyrobci z marketingovych duvodu tenhle nesmysl pisou na vsechny tyhle karticky, je sice pravda, ovsem fundovany novinar by ten blabol nemel slepe zopakovat, ale mel by ho odhalit a ctenare na nej upozornit. Nestalo se. Bohuzel.
2. Nelicencovane pasmo: dalsi blabol. Fundovany novinar by si nemel plest licencovani a zpoplatnovani. Licence pro pasmo 2,4GHz samozrejme existuje a rika se ji "Generalni licence CTU c. GL-12/R/2000", vtip je v tom, ze v ni je vymezeno, ze dane pasmo muze vyuzivat kazdy, pokud ho vyuziva prostrednictvim homologovaneho zarizeni (CSN ETS 300328), a to bez povinnosti platit za to poplatky.
3. Hlasove sluzby pres 802.11: To se da okomentovat jenom tim, ze autor to zrejme o vsedni den ve vetsim meste nikdy nezkousel. Ona totiz hladina ruseni v pasmu 2.4GHz je tak vysoka, ze spojeni misty zcela "vypadava", a to na nekolik vterin, jak vy vypadalo takove "telefonovani", si kazdy jiste dokaze barvite predstavit. Mala perlicka pro pobaveni a informaci: asi kazdy si nekdy vsiml, ze kdyz si da do mikrovlnky ohrat treba parek, tak ta mikrovlnka strida chvilky, kdy bezi magnetron a trouba "pece" a chvilky, kdy jenom toci talirem a necha rozvadet teplo. Pokud bezi magnetron (asi 800Wattu), i pri dobrem odstineni vzhledem k vykonu vysilacu 802.11 (100miliwattu) je karta, ktera ma antenu nasmerovanou do zony, kde je ta mikrovlnka, spolehlive zarusena. Novejsi firmware karet Lucent Orinoco ma implementovny rutiny, ktere se do tech "der" ve vysilani mikrovlnek umi "trefovat", protoze se zjistilo, ze pokud se netrefi, tak si neskrtne. Pro nazornost absurdity predstavy o telefonovani pres 802.11 doporucuji, nechat si ohrat parek a uvedomit si, ze kdykoliv ta mikrovlnka zacne brucet (magnetron), tak se prerusi spojeni
Bohuzel pan Holcik me opet nejak nepresvedcil, ze ma poneti o tom, co pise.
3. Srovnani 3G a 802.11: pasmo pro 802.11 je skutecne preplneno uz ted, a to tak, ze ve vetsich mestech to rapidne omezuje jeho pouzitelnost (zkusenosti Brno, Plzen), takze 3G site budou vstupovat do prostredi, kdy pasmo 802.11 je beznadejne precpane a kdokoliv, kdo chce rozumne fungujici bezdratovou sluzbu, bude o 3G nucen uvazovat, a to uz jenom proto, ze zrejme nic jineho odpovidajich moznosti proste k dispozici nebude, coz je ovsem vyhoda pro 3G, nikoliv pro 802.11.

Zive ctu docela casto, kdyz uz nic jineho, tak pro zasmani. Obvykle se s komentarem udrzim, ale tentokrat jste zabrousili do olasti, do ktere celkem vidim a to uz jsem se tak nejak neudrzel. Omlouvam se

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Holčík  |  11. 06. 2002 12:46

1. Vím moc dobře, že tato rychlost je rychlostí ideální, uvádím že je teoreticky dostupná jen ve velmi blízké vzádlenosti od vysílače. Přesto i stále ve srovnání s 3G telefony to 802.11b vyhrává, ty totiž mají tuto teoretickou hladinu ještě nižší a s podobnými poklesy.
2. Jistě slovíčko. podstatné je, že je to zdarma a pro každého.
3. To sem si nevymyslel já ze vzduchu, je to velmi vážně uvažovaná aplikace bezdrátových sítí. Vysvětlete třeba IBM, že je mimo.
4. Pro datové přenosy se bude nadále zvyšovat hustota přístupových bodů a tak bude mezi anténami kratší vzdálenost a menší šance rušení po trase.

No a až se přeplní 802.11b, začne se plnit 802.11a, to už by mohla být schválená i u nás, když se teď postupně objevuje v Evropě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vit  |  13. 06. 2002 18:03

Mam firmu pripojenou mikrovlnkou 2.4 G, jedu 256K, spoj miri pres centrum Prahy (Zizkov - Bohnice, cca 6 km) a vypadky kde nic tu nic (max 1 % ztracenych paketu). A mikrovlnka v kuchynce pece parky az se cernaj .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jaro  |  11. 06. 2002 10:10

Nebuddte naivni, nelicencovane pasmo sa spoplatnovat nebude, je totiz prilis nekvalitne, vo velkych mestach sa v nom mikrovlnky navzajom rusia, uzivatelia su nahnevani a prechadzaju na inu formu. Ostane len pre nadsencov s pevnymi nervami.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
explo  |  11. 06. 2002 14:36

Mam mikrowlnku , ktora mi za posledny rok ani raz nespadla. Rychlost 400 kbps. Skusenosti s mw v Kosiciach a Bratislave, kde je situacia trochu "zasumenejsia" a to vsetko koli xujom, ktori pouzivaju Samsungy v peer-to-peer sietach bez AccessPointu, ako ma teraz Orinoco od AT&T, ci Lucentu, tento robi RTS/CTS protokol a ma rozumny management. Dokonca niektore vedia tzv. TurboCell protokol, co je este lepsie, ale princip neviem vysvetlit, ale funguje to aj pre pripojenie samostatneho PC s Win.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
t.b.  |  11. 06. 2002 08:48

Toto pasmo ma dost velku sancu ostat nelicencovane... Povodne sa totiz myslelo, ze je aj nepouzitelne, je tu totiz velke mnozstvo sumu... na tejto frekvencii vysielaju mikrovlnky. Ale podarilo sa ho vyuzit

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
FuckingMan  |  11. 06. 2002 08:40

Mluví se tady o nelicencovaném pásmu, ale co myslíte, kdo o tom rozhoduje? Co když někoho v budoucnu napadne, že za něj bude potřeba platit - viz dnešní pozenmí rozhlas a TV, ale i GSM atd. Kdysi byla i tahle pásma zadarmo a jak je to dnes, víte sami nejlépe. Tedy argument, že je to provozováno v pásmu, za které se nemusí platit, do budoucna NEmusí obstát....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miklik  |  11. 06. 2002 07:52

Jsem zvědav, kolik telekomunikačních ustojí ty přemrštěné investice do 3G? První oběť už tu máme.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr J.  |  11. 06. 2002 15:13

Jo? A koho jako?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  11. 06. 2002 00:59

vcelku dobrej clanek, dozvedel jsem se dost informaci, je to pekne shrnuty na jednom miste - fakt DOBRY. dik

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MaLer  |  11. 06. 2002 04:42

WiFi pokryti je nastesti standardem ve svete napriklad na velkych akcich - tiskova strediska jsou pokryta, casto byvaji pokryte i cele pavilony. Do pokryvani primo jednotlivych provozoven se hrne kde kdo, posledne dokonce i McDonald, v americe je popularni Starbuck cafe, ktere je doslova na kazdem rohu. Pokud bydlite dostatecne blizko, tak pochopitelne ani nemusite nikam chodi ;).

Nejhezci na porovnani s 3G siti je, ze podle nejake agentury (cetl jsem to nekde v poslednich dnech) by se jen za penize za licence na 3G v nemecku pokrylo cele nemecko... - tedy predpokladam tam kde to ma smysl, jaksi z principu je pomerne silene pokryvat mimomestske oblasti, vzhledem k maximalnimu dosahu jedne bunky. Bohuzel, 3G bude (minimalne v dlouhych pocatcich) take jenom v mestech, takze outdoor zustane pouzitelne jen stare dobre GSM...

Netusite nekdo o nejake ceske komercni aktivite na toto tema?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
eda  |  11. 06. 2002 11:30

Chodit nikam nemusíte , ale je nutno podotknout, že WiFi u Starbucku není zadarmo. Takže i když bydlíte poblíž, přijde vás klasické spojení přes kabel levněji než $3 za prvn9ch 15 minut a pak $0.2 za každou další minutu.

Žádná velká sláva to není. První ISP (MobileStar) dokonce zbankrotoval. Co zůstalo koupil VoiceStream (teď už vlastně T-Mobile) a snaží se to oživit. Pokud mohu soudit, bey yvláštních úspěchů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Ler  |  11. 06. 2002 22:14

No to sem taky netvrdil ze je zadarmo. Ovsem v okamziku, kdy jste v cizim meste a mate potrebu delsi prace na internetu, je pouze par variant. Resil sem to v lednu v SF... Internetova kavarna byla vyderacsky draha (myslim ze 10 USD na hodinu), tim bych se zruinoval (delat zpravodajstvi vyzaduje v podstate trvale pripojeni), pripojeni ktere je dostupne v Starbucku by me prislo vyrazne levneji, ale musel bych sedet v kavarne nebo v lobby hotelu (naproti). Nakonec zvitezil dial-up. Diky cene 75 centu za hovor nebylo co resit.... Male peklo jen bylo se vubec pripojit. Aol odmitlo pocitat s tim, ze se bude pripojovat nekdo kdo nema kartu vydanou v USA, nakonec jsem byl u earthlinku a jelikoz jsem se vesel do nejakeho "try" obdobi, za pripojeni sem platil jen telcu. Podle toho co jsem koukal, tak vsichni free-ISP asi uz v USA krachli, co? Budu se asi zase pripojovat v cervenci, tak nejspis opet pres earthlink... jinak stoji myslim 25 USD za mesic.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor