Pořadníky na telefon - byly by i bez SPT Telecomu?

Připojování telefonů koncovým uživatelům není nutné zlo, ale investice do zisku - tak co se na tom SPT Telecomu nelíbí?
Z úst současných i bývalých odpovědných osob za monopol SPT Telecomu je často slyšet, že i když je na současné situaci spousta špatného, je to vše vyváženo obrovským počtem nově připojených stanic. Při každé příležitosti jsou demonstrovány rostoucí grafy a informace o snižovaní počtu čekatelů, nicméně je vždy zdůrazněno, jak je pro SPT Telecom nesmírně nákladné tyto uživatele připojovat. Až je mi někdy SPT Telecomu kvůli tomuto líto.

Jenže ne proto, že bych soucítil s jejich obrovskými náklady, ale protože vidím neschopný management, který vede společnost s bývalým obrovským potenciálem růstu a velkou šancí stát se středoevropskou štikou do role paběrkáře. Copak si nikdo ve vedení SPT Telecom neuvědomuje, že připojením nového uživatele nezíská jen otrapu, který bude opotřebovávat jejich zařízení a chtít po nich služby, ale především platícího zákazníka? A platícího podle spokojenosti s poskytnutými službami? Copak si nikdo z obhájců monopolu poukazující na povinnost SPT Telecomu připojit každého, kdo o to požádá, neuvědomuje, že by totéž dělal SPT Telecom i bez biče pseudodohledu ministerstva financí? Protože každý rozumně uvažující manažer ví, že neuspokojený zákazník připravený zaplatit za službu, která mu zatím není jeho společností dodána, je tou nejsnadnější kořistí pro konkurenci. A nejzajímavější zákazníci jsou ti platící opakovaně, což je u telekomunikačních služeb jaksi samozřejmé. V současnosti je těch neuspokojených žadatelů o připojení k JTS (jednotná telefonní síť) několik statisíců a ve svém okolí pozoruji několik těch, kteří si z dlouhé chvíle při čekání na telefon klasický koupili ten mobilní, třeba i "zastaralý" NMT od Eurotelu (i když ten je z 51 % vlastněn právě SPT Telecomem, takže výnosy zůstávají v jednom prasátku), který se některými cenovými parametry stává levnější než klasická síť.

Dobrý nápad, půl úspěchu
Ostatně, jak přetahovat neuspokojené zákazníky předvedl Radiomobil se svou službou Paegas Internet Call, která ukázala především dvě věci - ať se to někomu líbí nebo ne, v oblasti komunikací už státní hranice dávno neplatí a poptávka po telekomunikačních službách je neuvěřitelně cenově elastická. Znám pár přátel, kteří provolají do zahraničí stejné prostředky, ale prostřednictvím Paegas Internet Call za ně získají více času. Navíc se touto službou povedlo Radiomobilu ulovit hodně tučné sousto. Kdo totiž volá do zahraničí? Osoby lépe ekonomicky zajištěné, které už mobilní telefon měly. A když už ho mají a mají také možnost volat do zahraničí levněji, tak proč by využívaly dražších služeb jiné společnosti? Domnívám se, že 90 % zákazníků SPT Telecomu volajících do zahraničí získalo zprovozněním Paegas Internet Call šanci této služby využívat. Kolik se jich pro ni rozhodlo nevím, ale z reakce SPT Telecomu se dá usoudit, že to rozhodně nebyl malý počet.

Na zákazníka se nečeká - chodí se za ním
Ale zpět k původnímu tématu - každá společnost si musí uvědomit (a většina si to uvědomuje), že musí přijít až k zákazníkovi a nemůže čekat, že zákazník přijde k ní, protože by se ho nemusela dočkat. Proto také každá společnost, která vstoupí na náš telekomunikační trh s hlasovými službami bude připojovat koncové uživatele. Můžete mít sebelepší páteřní síť, ale ten, kdo ji zaplatí, nejsou velké firmy využívající ji k datovým přenosům, ale miliony koncových uživatelů telefonních stanic. Proto také neobstojí argument, že velké firmy, které sem po zrušení monopolu SPT Telecomu přijdou, budou vyzobávat jen třešničky na dortu v podobně dálkových a mezinárodních hovorů. Odkud budou asi tyto hovory uskutečňovány? Také je nesmysl se bát toho, že nebudou připojováni uživatelé na venkově. Už teď jsou tyto zákazníci lukrativnější než městští - ti totiž volají více místních hovorů, zatímco většina úřadů a institucí je na venkově ve větším městě - v II. tarifním pásmu. A příbuzní a přátelé taky zrovna obvykle nebydlí ve stejné obci. Potom už je mi poněkud jasnější pointa zdražování místních hovorů - ve velkých městech žije příliš mnoho zákazníků, kteří využívají právě těchto hovorů, které sice nejsou ztrátové (resp. provozní náklady na ně), ale přesto z nich nejsou až několikasetprocentní zisky jako u dálkových hovorů.

Přesto stále zaznívají argumenty, že SPT Telecom připojováním svých zákazníků dělá něco navíc, co by vlastně rozumná komerční společnost nemusela dělat vůbec. Víte co mi na některých současných komerčních společnostech (i když se strategickým podílem státu - v Top 10 snad všechny - SPT, ČEZ, Škoda-VW, KB, ČSOB, ČP, ČS, OKD, energetické podniky - na čistě nestátní si teď nevzpomenu) nejvíce vadí? Že se chovají dle hesla "socialisticky pracovat, kapitalisticky žít". Jejich vztah k zákazníkovi je poněkud rozpačitý a spíše než aby hledaly možnosti, jak ještě více expandovat a dosáhnout lepších výsledků, tak předkládají argumenty, proč něco nejde a proč na tom nejsou lépe. Potom se nemůžeme divit, že naše ekonomika je tam kde je.

Váš názor Další článek: Lucent pro příští tisíciletí

Témata článku: Internet, Tel, Monopoly, Platící uživatel, VW, Státní hranice, Energetický náklad, Telefon, Klasická síť, Obrovská poptávka, Velký počet, Venkov, Obrovský náklad, Velké město


Určitě si přečtěte

Nová zbraň proti hackerům: obrovské množství chyb v softwaru

Nová zbraň proti hackerům: obrovské množství chyb v softwaru

** Vědci vymysleli nový systém obrany proti hackerům ** Pomocí speciálního systému implementují do softwaru spoustu chyb ** Tyto chyby nejsou zneužitelné, což útočník zjistí až po čase

Karel Javůrek | 28

Cardano: kryptoměna nové generace, která se netěží, ale razí

Cardano: kryptoměna nové generace, která se netěží, ale razí

** Cardano je unikátní kryptoměna, která díky svým vlastnostem a schopnostem přitahuje pozornost ** Od Bitcoinu se zásadně liší ** Jejím smyslem není jen „koupit a prodat“, má pozoruhodné technologické možnosti

Martin Miksa | 28

eObčanka: Jak a proč si zřídit elektronický občanský průkaz s čipem

eObčanka: Jak a proč si zřídit elektronický občanský průkaz s čipem

** Občanka s čipem už je standardně vydávaným osobním dokladem v Česku ** Umožní využívat Portál občana a funkce elektronické státní správy ** Pokud ji chcete naplno využívat, musíte si čip aktivovat

David Polesný | 94

Tesla je stále ve ztrátě, ale elektromobily Model 3 se prodávají neuvěřitelně dobře

Tesla je stále ve ztrátě, ale elektromobily Model 3 se prodávají neuvěřitelně dobře

** Tesla má rekordní příjem, je ale ve ztrátě ** Objem výroby se zvyšuje, dochází ale baterie ** Pomoci mají nové továrny Gigafactory

Karel Javůrek | 93

Windows 95 slaví 23 let. Vzpomínáte na ně? Jak dlouho jste je používali?

Windows 95 slaví 23 let. Vzpomínáte na ně? Jak dlouho jste je používali?

** 24. srpna 1995 zahájil Microsoft prodej Windows 95 ** Uvedení na trh doprovázela masivní reklamní kampaň ** I 23 let poté je určitě na co vzpomínat!

Karel Kilián | 118


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 13 grafických karet

Srovnání 7 dokovacích stanic s USB-C

Jak na perfektní noční fotografie

Kvalitní zdroje informací pro sebevzdělávání