Ještě nedávno byla virtuální realita popisovaná jako možná slepá ulička, spousta komentátorů technologii věštila konec, minimálně do té chvíle, než se headseaty stanou dostupnějšími. Poslední měsíce ukazují, že už možná v této fázi jsme. Na přesná prodejní čísla Oculus Quest 2 si teprve počkáme, jeho aplikace ale nedávno vystřelila v popularitě a také pojišťovny musí řešit stále větší množství nehod spojených s virtuální realitou.
Těžko si lze představit, že by majitelé VR z ničeho nic začali při používání headseatů způsobovat více škod, přirozenější vysvětlení je, že technologie skutečně zažívá malý boom a pořizuje si ji více lidí. Britská pojišťovací společnost Aviva uvedla, že loni registrovala 31procentní meziroční nárůst v pojišťovacích událostech spojených s virtuální realitou, oproti roku 2016 to byl nárůst dokonce o 68 procent.
Nejčastěji se lidem povedlo při používání VR něco doma rozbít, obvykle televizní obrazovku. Průměrná výše škody se pohybovala na 19 tisíc korunách. „Jak se nové hry a zařízení stávají populárnějšími, často vidíme, že se promítají i do pojišťovacích událostí, které hlásí naši zákazníci,“ uvedla pro deník The Guardian Kelly Whittingtonová z Avivy.
V minulosti podle ní pojišťovna řešila podobné incidenty v souvislosti s videoherními konzolemi a fitness hrami, ale s nimi už se lidé naučili zacházet. Podobný vývoj nastane i u VR, lidé se s headseaty musí sžít, přeci jen virtuální realita se používá úplně jinak. Ale to bude zřejmě trvat, Aviva podotkla, že několik pojišťovacích VR událostí musela řešit už i letos.
Mezitím přesná prodejní čísla současné virtuální reality jsou tak trochu záhada. Meta ve svých posledních hospodářských výsledcích počet podaných kusů Oculus Quest 2 neuvedla, poslední neoficiální odhad existuje z loňského listopadu, kdy mělo být prodáno 10 milionů kusů tohoto zařízení. Přes Vánoce prodeje pokračovaly, aplikace Oculus se dokonce dostala na vrchol App Store.
PlayStation VR se zatím pohybuje kolem 6 milionů prodaných kusů, přičemž Sony právě pracuje na PlayStation VR 2.