Pop-up reklamy: stále nepříjemné, stále účinné

Záporná reklama, také reklama. A vůbec, na koho se při obtěžující reklamě zlobíte, na inzerenta nebo na provozovatele webu, který vám reklamu dodal?
Když se začaly ve větší míře na Internetu objevovat vyskakovací okna, stala se tato forma reklamy jednou z nejkritizovanějších. Na rozdíl od běžných bannerů vyžaduje od uživatele projevení aktivity, aby se této reklamy zbavil a uživatel se jí obvykle musí zbavit, aby mohl dále sledovat tu stránku, kterou si otevřel, neboť pop-up ji překryl. Označení „nevyžádaná“ a „obtěžující“, které v řadě zemí dokonce umí postavit reklamu mimo zákon, se na pop-upy docela přesně hodí. Přesto ale se zdá, že s námi tento reklamní formát ještě nějakou dobu pobude.

Podle výsledků nedávno provedených výzkumů pop-up reklama (dle definice: automaticky se otevírající nová okna prohlížečů obsahující pouze reklamní sdělení) je uživateli považována za „velmi obtěžující“ v mimořádně vysoké míře – tvrdí to 78% respondentů. Ovšem ani u běžných bannerů to není málo, 49%. Jenomže pop-up reklama má, kromě toho, že je nepochybně výrazná a nepřehlédnutelná – už proto, že jí musíte věnovat osobní pozornost, abyste ji „zabili“ – má účinnost měřenou klikatelností dvojnásobnou oproti běžným plošným bannerům. Reklamu mají rádi inzerenti a příliš se jí nebrání provozovatelé webů: podle AdRelevance vyskočil měsíční počet pop-upů z 1.2 miliardy z ledna 2002 na 4.9 miliardy v září 2002. Celkový růst investic do internetové reklamy loni stagnoval – pop-upy ale vítězily.

Máme se tedy bát situace, že pop-upy zaplaví Internet stejně jako plošné bannery, že například na běžném zpravodajském webu či portálu na nás pomalu z každé stránky vyskočí jeden nebo i více pop-upů? To zřejmě ne: provozovatelé webů si u pop-upů jsou přece jenom daleko více vědomi toho, že zde už určitou nepsanou dohodu s čtenáři a návštěvníky stránek porušují. I poměrně značný objem plošné reklamy, zakomponované ve stránkách, čtenář snese, aniž by stránky „opustil a už se k nim nikdy nevracel“; provozovatelé navíc dovedou řešit situaci určením pozadí načítání obsahu a reklam, takže jalového času, kdy uživatel pouze čeká na načtení bannerů a nevidí obsah, kvůli kterému na stránku šel, mnoho není. Pop-up je ale zcela něco jiného a provozovatelé webů už mají vyzkoušeno a změřeno, že pop-upy snižují návštěvnost. Při nemírném provozování pop-upů je také téměř jisté, že se masově rozšíří technologie a prográmky tyto reklamy blokující – respektive, pro jistotu blokující všechny reklamy. Není vyloučeno, že by tuto možnost mohl do příští verze zahrnout i výrobce převládajícího prohlížeče – Microsoft. Zní to dnes nepravděpodobně (Microsoft je sám velký inzerent i příjemce reklamy na Internetu díky MSN), ale některé reklamní technologie si určitou „regulaci“ vyžádají – například reklamy, které způsobí akci i bez kliknutí myší, pouze při přejezdu kurzorem.

U pop-up reklamy je také nepochybně daleko větší míra „zlosti“ čtenáře na provozovatele média než na inzerenta samotného. Čtenář ví, že okno, které on musí pracně zavírat, způsobil provozovatel webu, nikoli inzerent – provozovatel to ví také a proto si rozmýšlí, zda inzerentovi v jeho zájmu o zakoupení pop-upu vyhoví nebo ne. Jako obvykle, peníze rozhodují; pokud inzerent za pop-up zaplatí mnohonásobek běžné reklamy, cinkot peněz provozovatele webu zřejmě obměkčí. Tato situace ještě nějakou dobu bude trvat, ale dá se skoro s jistotou očekávat, že jakmile se pop-upy stanou stejně běžně, bez zvláštní pozornosti vnímanou formou reklamy a poklesne jejich click-through-rate, přestanou za ně inzerenti velké částky chtít platit a tento nevítaný, ale zatím stále žádaný inzertní formát zase ustoupí do pozadí a stane se výjimečným, ba akceptovaným, protože se bude objevovat velice zřídka.

Diskuze (58) Další článek: Microsoft získal cenu za podporu Linuxu

Témata článku: Microsoft, Prohlížeče, Reklama, Banner, Up, Určitá forma, Reklamní technologie, Pop-up, Velký inzerent, POP

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost