Xbox Adaptive Controller umožňuje hrát uživatelům s omezenou mobilitou. Ovladač lze plně přizpůsobit různým tlačítku, joystickům atd. (odkaz na YouTube:  youtu.be/9fcK19CAjWM )

Xbox Adaptive Controller umožňuje hrát uživatelům s omezenou mobilitou. Ovladač lze plně přizpůsobit různým tlačítku, joystickům atd. (odkaz na YouTube: youtu.be/9fcK19CAjWM)

Hra Last Of US Part II vyšla s podivuhodnou dávkou různých asistencí, díky kterým si ji mohou zahrát i nevidomí (odkaz na gameplay:  www.vortex.cz/hrajeme-zive-the-last-of-us-part-ii-s-nevidomym-hracem ) www.vortex.cz

Hra Last Of US Part II vyšla s podivuhodnou dávkou různých asistencí, díky kterým si ji mohou zahrát i nevidomí (odkaz na gameplay: www.vortex.cz/hrajeme-zive-the-last-of-us-part-ii-s-nevidomym-hracem) | www.vortex.cz

Firma Ottobock nabízí bionickou protézu, která zvládá 14 různých úchopů. Palec a ukazovák v sobě mají čidla, která jsou schopná předávat uživateli zpětnou vazbu, že něco drží (odkaz na YouTube:  youtu.be/tCAgGVcxrb8 )

Firma Ottobock nabízí bionickou protézu, která zvládá 14 různých úchopů. Palec a ukazovák v sobě mají čidla, která jsou schopná předávat uživateli zpětnou vazbu, že něco drží (odkaz na YouTube: youtu.be/tCAgGVcxrb8)

První uživatelkou bionické ruky u nás se v roce 2017 stala tehdy sedmnáctiletá Kamila. K protéze jí pomohla veřejná sbírka ING corporation

První uživatelkou bionické ruky u nás se v roce 2017 stala tehdy sedmnáctiletá Kamila. K protéze jí pomohla veřejná sbírka | ING corporation

Vnější část kochleárního implantátu se skládá z elektroniky za uchem a cívky, která drží na kůži pomocí magnetu. Ten je součástí vnitřní části implantátu, který je pacientovi voperován  Elizabeth Hoffmann

Vnější část kochleárního implantátu se skládá z elektroniky za uchem a cívky, která drží na kůži pomocí magnetu. Ten je součástí vnitřní části implantátu, který je pacientovi voperován  | Elizabeth Hoffmann

Bionické protézy nejsou jen náhrady rukou, ale i nohou. Možnost ovládávat vlastním úsilím koleno a kotník usnadní mnoha pacientům život. Navíc se čím dál častěji dostává ke slovu umělá inteligence, která pomůže se „správnou chůzí“, aby pacienti zbytečně nezatěžovali ostatní části těla. Na fotce je Kerry Finn, jeden z prvních, který si vyzkoušel nohu s umělou inteligencí nazvanou Utah Bionic Leg Mark Helzen Draper/University of Utah College of Engineering

Bionické protézy nejsou jen náhrady rukou, ale i nohou. Možnost ovládávat vlastním úsilím koleno a kotník usnadní mnoha pacientům život. Navíc se čím dál častěji dostává ke slovu umělá inteligence, která pomůže se „správnou chůzí“, aby pacienti zbytečně nezatěžovali ostatní části těla. Na fotce je Kerry Finn, jeden z prvních, který si vyzkoušel nohu s umělou inteligencí nazvanou Utah Bionic Leg | Mark Helzen Draper/University of Utah College of Engineering

Exoskeletony

Exoskeletony

Chytrý glukometr

Chytrý glukometr

Obraz na jazyku

Obraz na jazyku

Xbox Adaptive Controller umožňuje hrát uživatelům s omezenou mobilitou. Ovladač lze plně přizpůsobit různým tlačítku, joystickům atd. (odkaz na YouTube:  youtu.be/9fcK19CAjWM )
Hra Last Of US Part II vyšla s podivuhodnou dávkou různých asistencí, díky kterým si ji mohou zahrát i nevidomí (odkaz na gameplay:  www.vortex.cz/hrajeme-zive-the-last-of-us-part-ii-s-nevidomym-hracem ) www.vortex.cz
Firma Ottobock nabízí bionickou protézu, která zvládá 14 různých úchopů. Palec a ukazovák v sobě mají čidla, která jsou schopná předávat uživateli zpětnou vazbu, že něco drží (odkaz na YouTube:  youtu.be/tCAgGVcxrb8 )
První uživatelkou bionické ruky u nás se v roce 2017 stala tehdy sedmnáctiletá Kamila. K protéze jí pomohla veřejná sbírka ING corporation
10
Fotogalerie

Pomocná ruka. Jak technologie pomáhají zdravotně postiženým

Technologický pokrok neznamená jen lepší foťáky, větší obrazovky a výkonnější procesory. Občas může technologie i pomoci lidem, kteří si prostě vytáhli černého Petra.

Zřídkakdy sáhnu po tématu, které se kromě technické stránky dotýká také lidského zdraví. Zatímco v technické části jsem si celkem jistý v kramflecích, pokud jde o lidské zdraví, mohu se označit spíše za nadšeného amatéra s trochu širším rozhledem. Čím více jsem se do tématu nořil, tím více jsem si nebyl jistý použitými termíny. A nejde jen o anatomii a řekněme biologický popis, ale bojoval jsem i s etikou.

Studie v časopisu Nature, která pojednává o „přemostění a zesílení“ nervových signálů u porušení míchy. Pacientům se částečně vrátil cit a jsou schopni udělat několik kroků s oporou.

Už pouhé označení „zdravý člověk“ je tak vrtkavé, že se prakticky nedá použít. Kdybych šel do úplných detailů, tak 100% zdravý není snad nikdo. Můžeme vést diskusi o tom, kdy je člověk relativně zdravý, ale výsledkem bude to, že posouzení je velmi individuální. Celá definice se přitom dá i otočit: člověk s očividnou odchylkou proti normálu (což je další termín, který v tomto případě stojí na vodě) se může cítit být zcela zdráv, jeho stav mu připadat normální a označení hendikepovaný jej může urazit.

Cílem těchto úvodních slov je možná i můj alibismus, protože se nechci nikoho dotknout. Slova jako zdravý, hendikepovaný, nevidomý používám jen jako co nejtechničtější popis dané skutečnosti, aby bylo čtenářům jasné, o co se jedná. Za nepřesnosti v označení a generalizaci se předem omlouvám, cílem článku není nikoho urazit, ale srozumitelně a věcně informovat.

Přiznávám, že šíře toho, co je moderní technologie schopná hendikepovaným nabídnout, mě překvapila. Mohou to být maličkosti, které jen dorovnávají jistý deficit a dělají život „normálnější“, ale existují i vysloveně hi-tech řešení, která dokonce mohou nahradit části lidského těla a funkčně se přiblížit zdravému originálu.

Kdy je to pomoc a kdy už vylepšení?

Tato otázka není úplně předmětem článku a asi není ani teď úplně aktuální, ale brzy nastane doba, kdy bude. Současná technická řešení mají za cíl pomoci jednak s drobnými obtížemi, díky kterým mohou jedinci relativně normálně fungovat ve společnosti. Ale jednak mohou někomu pomoci se zbavit velkého problému a stát se více samostatným. A právě o získání větší samostatnosti a svobody tu jde hlavně, s těmito hodnotami je totiž úzce spojeno i zdraví.

Co může hendikepovanému pomoci k „normálnosti“, pomůže zdravému k „super schopnostem“. V budoucnu se nevyhnutelně dostaneme do okamžiku, kdy protetická končetina bude lepší než ta, kterou vytvořila příroda. Umělé srdce, které se nikdy neunaví, oči, které uvidí lépe, šlachy, které se nikdy neutrhnou… Vědci se asi nikdy nespokojí s tím, že teď už je to dobré, teď to stačí. Moderní materiály a snaha o neustálé vylepšování vedou tímto směrem. Otázka tedy nestojí, jestli se to stane, ale kdy se to stane.

A ta nejzásadnější otázka zní, jak se s tím lidstvo vypořádá. Zda se bude držet striktně toho, že technologie má v tomto případě jen pomáhat potřebným, nebo je v pořádku i určité vylepšení lidí, kteří mohou fungovat i bez něj? Když se nad tím zamyslíte a popustíte uzdu své fantazie, není scénář ze Cyberpunku 2077 tak vzdálený a už vůbec ne nereálný.

Hraní her

Ano, chápu vaše překvapení. Tohle není žádná život zachraňující kosmická zelenost. Nicméně, pokud se bavíme o zdraví, měli bychom se bavit zároveň také o duševní pohodě: hraní her, soupeření s přáteli a překonávání překážek může mít velmi pozitivní vliv na psychickou pohodu. A uvědomují si to jak výrobci herního hardwaru, tak i výrobci her samotných.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele

Chci Premium a Živě.cz bez reklam Od 41 Kč měsíčně

Určitě si přečtěte

Články odjinud