Hudební vydavatelé prý mají „kout železo, dokud je žhavé“, míní analytik.
Dle nedávno realizovaného výzkumu jsou uživatelé širokopásmového internetu v Evropě ochotní platit až 15 euro (450 Kč) jako měsíční paušál za možnost legálního stahování hudby z internetu. Průzkum se prováděl v sedmi evropských zemích a mírně nadpoloviční většina (55 %) je ochotna tuto částku za neomezený přístup k hudbě vynakládat. Pokud by se toto přání přeměnilo ve skutečnost, znamenalo by to ročně příjmy 650 mil. euro pro hudební vydavatele – částku, o kterou v současné době přicházejí, neboť takováto služba není zatím nabízena.
Průzkum dále uvádí, že širokopásmoví uživatelé se zajímají podstatně víc o download hudby než o jiný obsah typický pro internet s vysokou kapacitou linky. Téměř dvě třetiny uživatelů se o download hudby zajímají „aspoň trochu až velmi“, ale jen 41 % má podobný zájem o filmy a 32 % o hraní online her. Ochota platit za stahování hudby je trojnásobná než u platby za stahování filmů. Analytik David Mercier komentuje to, že hudební vydavatelé by měli „kout železo, dokud je žhavé“: uživatelé širokopásmového internetu si jsou této technologické možnosti velmi dobře vědomi, a to je ostatně jeden z důvodů, proč si tento druh připojení pořizovali.
Dnes představuje Evropa druhý největší trh s hudebními nahrávkami, s celkovým ročním objemem 9 mld. euro. Vedle toho není „chybějících“ 650 mil. zanedbatelnou částkou – pokud by hudebním vydavatelům naskočila na účtě, nemuseli by si již stěžovat na klesající příjmy. Průzkum dále napovídá, že lidé, ačkoli si jsou jistě dobře vědomi výměnných sítích, jsou za download ochotní platit, což před pár lety příliš neplatilo. Podle názoru Forrester Research přitom tržby z prodeje online hudby v Evropě činily loni jen 30 mil. dolarů.
Nejzajímavějším experimentem v online distribuci hudby v Evropě je zatím OD2 (On Demand Distribution), založený hudebníkem Peterem Gabrielem (na fotografii už není příliš k poznání, tedy pro ty, kteří si jej pamatují z obálek jeho sólových alb …). OD2 není obchod, jako spíše infrastruktura či platforma – umožňuje zapojení na jedné straně hudebníků a jejich vydavatelů, na druhé straně internetových obchodů, které chtějí hudbu tímto způsobem prodávat. Nabídka v současné době zahrnuje asi 260 tisíc skladeb a OD2 má desítky významných partnerů – přesto ale zatím služba příliš komerčně úspěšná není. Jak ukazuje americký příklad, „průraznější“ je spíše metoda, kterou razí firma Apple – spojení skvělého hardware i zajímavé softwarové služby pod hlavičkou významné, důvěryhodné IT firmy.