Google | Akvizice | Fitbit

Pokud Google koupí Fitbit, bude to rána pro soukromí, varuje spotřebitelská organizace

  • Google chce uspět v nositelnostech, za 2,1 mld. dolarů kupuje Fitbit
  • Akvizice by měla být dokončena letos
  • Evropská spotřebitelská organizace před obchodem varuje

Navzdory tomu, že již šest let vyvíjí systém Wear OS (dříve Android Wear), se Googlu stále nepodařilo výrazněji uspět na trhu s nositelnou elektronikou. Americká společnost proto loni oznámila, že chce za 2,1 miliardy dolarů koupit Fitbit, který v tomto oboru naopak udává směr. Akvizice by mohla proběhnout letos, pokud ji povolí příslušné úřady. Evropská spotřebitelská organizace BEUC by ji ale ráda zabránila.

Varuje před tím, že obchod by oslabil hospodářskou soutěž a že by se Google dostal k cenným datům, které by mohl dále využívat v reklamě či jiných produktech.

V minulosti jsme viděli, jak strategické fúze na digitálních trzích vedly k bezprecedentní tržní síle hrstky vyvolených technologických firem, které hromadí a analyzují obrovské množství dat. Kdyby Google získal spotřebitelská data Fitbitu, včetně těch týkajících se Covidu-19, mohl by je využít ve svůj prospěch a oslabit ostatní společnosti. To by poškodilo inovaci a možnost volby pro spotřebitele,“ uvádí BEUC.

Google při oznámení akvizice slíbil, že by zdravotní a wellness data Fitbitu nevyužíval v reklamě a že osobní data nebude prodávat. BEUC ale argumentuje, že vyjádření je příliš vágní. Není prý jasné, co všechno do těchto dat spadá. Například historie polohy uživatele není ani zdravotním ani wellness ukazatelem. Fitbit také provozuje vlastní platební službu, takže má přehled o toku peněz. BEUC též vznáší otázku, co všechno jsou osobní data a jestli bude prodávat ta neosobní.

Fitbit již není tak silný, jak býval

Jestli lobby u antimonopolních úřadů zabere, to zatím nevíme. Pokud ne, Google by se ze dne na dech stal důležitým článkem na trhu s chytrými hodinkami, náramky a jinou fitness elektronikou. Fitbit za 12 let prodal přes 110 milionů zařízení a dlouhou dobou byl v oblasti wearables jedničkou. Po nástupu Applu a asijských značek ale jeho pozice klesla.

Podle IDC se v roce 2019 prodalo 337 milionů nositelností. Applu s téměř 107 miliony patří třetina trhu. Okolo deseti procent drží shodně Xiaomi, Samsung a Huawei. Fitbitu, který za rok dodal 16 milionů hodinek a náramků, patří páté místo. Co je však horší, roste výrazně pomaleji než jeho konkurenti.

Výrobce Dodávky 2019 Dodávky 2018 Meziroční změna
Apple 106,5 mil. 48,0 mil. +121,7 %
Xiaomi 41,7 mil. 23,3 mil. +78,8 %
Samsung 30,9 mil. 12,2 mil. +153,3 %
Huawei 27,9 mil. 11,2 mil. +148,8 %
Fitbit 15,9 mil. 13,8 mil. +14,8 %
Ostatní 113,5 mil. 69,4 mil. +63,7 %
Celkem 336,5 mil. 178,0 mil. +89,0 %

via Reuters

Diskuze (7) Další článek: Sony vyrobilo 12Mpx obrazový snímač IMX500 se zabudovaným obvodem pro A.I.

Témata článku: Google, Apple, Byznys, Samsung, Huawei, Hodinky, Xiaomi, Nositelnosti, Wear OS, Soukromí, Akvizice, Fitbit, IDC, Android Wear, Reuters, Data, COVID, Fitbitu, VAR, Antimonopolní úřad, Bude

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak prodloužit výdrž notebooku

Velké testy: gamepady a inkoustové tiskárny

Důkladný test Sony Playstation 5