Krátkozraká cenová politika Iomegy nepřiláká další uživatele Zipu.
Je to možná odvážné tvrzení, ale stojím si za ním: firmě Iomega se sice podařilo s vynikajícím a "sexy" produktem ZIP obsadit obrovskou část trhu s výměnnými záznamovými médii, takřka zlikvidovat SyQuest a některé další menší konkurenty, ba dokonce se dostat jako předinstalované zařízení do některých strojů, ale svůj cíl – stát se nástupcem disketové jednotky – zatím nesplnil.
A je evidentní, že firma svůj vhodný okamžik už propásla. Nárůst prodeje ZIPů se rapidně zpomaluje a v posledních měsících dokonce klesá – ti, kteří ZIP potřebují kvůli častým přenosům dat, jej už mají, a jiní si jej pořizovat nebudou. Ale to není všechno:
Cenová politika firmy Iomega je krátkozraká, ovšem coby malá a "chudobná" firma si nemohla dovolit velkoryse srazit ceny až na hranici profitability či dokonce pod ni. Kdyby stála mechanika v OEM kanálu polovinu či třetinu – a to je určitě ještě nad čistými výrobními náklady – mohl být dnes prodávaný počítač bez ZIPu vzácností. Takto ovšem dá pár tisíc Kč navíc jen hodně motivovaný uživatel.
zjednodušení obchodního kanálu přes velkodistributory čili "posunovače krabic" se mě také příliš nelíbí. Jak tomu bylo u nás: kdysi výhradní distributor, firma Axiom (Axidis) u nás rozjela mánii okolo ZIPů jako nikdo jiný a měla chuť v ní pokračovat. Ovšem pro Iomegu to byl příliš malý partner, proto svěřila prodej velkodistributorovi, pro kterého je produkt jen další položkou v ceníku.
jeden faktor je objektivní a nezvratný: CD-Recordable. Pro síť menší firmy je dnes nejpohodovější si pořídit vypalovačku za patnáct tisíc a chce-li někam přenést data, vypálí 700 MB na médium za padesátku, tj. MB za osm haléřů! Navíc není problém s cílovou stanicí, protože CD-ROM už dnes nalezneme všude.
Je tedy docela pravděpodobné, že když se nestal příští disketovkou ZIP, nestane se jím už nic. Technologie CD-R, CD-RW a hlavně přepisovatelné DVD zde sice nebudou zítra, ale v poměrně krátkém čase se objeví, a budou pravděpodobně nepřemožitelné. Nezdá se proto, že by se některé z firem chtělo investovat do produktu, který se sice může dva roky dobře prodávat, ale stejně trh opustí.