Pojďme zbohatnout na Facebooku a Hulu.com

Investoři hledají další internetovou bombu, která by při vstupu na burzu mnohonásobně zúročila jejich peníze. Naposledy se to povedlo Googlu, teď se vzhlíží k Facebooku a možná také Hulu.com.

Už 6 dlouhých let čekají světové burzy na významnou primární emisí akcií v technologickém sektoru. Posledním opravdovým trhákem byl vstup Googlu na NASDAQ v srpnu roku 2004. Sergey Brin a Larry Page si tehdy pohráli s celým Wall Streetem, ignorovali většinu jejich požadavků, naštvali hromadu lidí, aby pak ze svého IPO udělali zlatý důl a naprostou bombu. Z více než tisícovky zaměstnanců mladé internetové firmy se během pár dní stali milionáři a hodnota akcií Googlu se stále drží na vysokých hodnotách.

Investoři mají skutečný hlad po dalším technologickém IPO, které by nakrmilo jejich nenasytná konta. Světoví odborníci se shodují, že by jejich čekání v budoucnu mohly naplnit dvě společnosti – Facebook a internetová televize Hulu.com. V obou případech ale vstup na burzu doprovází několik pochybností.

Hon za dalším Googlem

I když je internetový trh pro investory stále více lukrativní, po prasku .com bubliny jsou v investicích velice opatrní a nemají zájem investovat do každého start-upu. Je pouze velice málo světlých výjimek, které dostanou hotovostní kapitál bez toho, aniž by bylo jednoznačně jasné, jak firma chce v budoucnosti vydělávat. Google byl v podstatě jediným, komu se podařilo začít výrazně vydělávat a do veliké míry byl jeho proslavený reklamní systém dílem náhody. Dřívější investice do technologicky slibných, ale komerčně těžko rentabilních produktů už jsou ty tam.

Z tohoto důvodu je dnes velice důležité investorům předkládat projekty, které kromě samotné služby nebo technologie jednoznačně ukáží, v čem se skrývá jejich komerční potenciál. Opatrnost je ze strany investorů značná a ví to i Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf Facebooku.

Nejmladší miliardář na světě už dříve oznámil, že jeho firma s primární emisí akcií pospíchat nebude. Prozatím zavedl dvojúrovňový systém akcií, který umožňuje investice, ale zároveň ponechává rozhodovací pravomoce vybraným lidem. Z posledního prohlášení to nejspíše vypadá, že Facebook na burzu nevstoupí dříve než v roce 2012. Podle mnohých analytiků už by to ale mohlo být pozdě.

Zuckerberg totiž chce vystihnout tu nejlepší možnou dobu, aby jeho IPO vyneslo co možná nejvíce. Chce analytikům předložit jednoznačně fungující ekonomický model a ziskovou a bezproblémovou společnost. Může si dovolit IPO neustále odkládat, protože narozdíl od jiných firem nepotřebuje kapitál, který by z prodeje akcií na burze proudil. Facebook získal několik silných investorů už nyní, například Microsoft a Digital Sky Technologies, a dokáže financovat rozvoj z těchto prostředků. Firma navíc začala vydělávat na několika formách reklamy a jak se zdá, vliv Facebooku jako reklamního nosiče v budoucnu stále poroste.

51191128.jpg
Google v roce 2004 udělal na burze vítr a stal se jedním ze zásadních obchodovaných titulů na NASDAQ Composite. Povede se něco podobného v internetovém sektoru také Facebooku?

Co když to Facebook prošvihne?

V loňském roce měl činit příjem Facebooku až 800 milionů dolarů, kvůli soukromé povaze podnikání však není zcela jasné, kolik činil čistý zisk z těchto příjmů. A odsud právě pramení ona skepse některých analytiků. V případě, že Facebooku do roku 2012, kdy by údajně na burzu mohl vstoupit, výrazně nevzrostou zisky, bude značně ovlivněno chování investorů. Ti budou moci jasně vidět, že ani za několik let se největší sociální síti světa nepodařilo uspokojivě ekonomicky uspět a nebudou věřit růstu v budoucnosti.

V opačném případě by ale IPO Facebooku mohlo být skutečně dalším Googlem. Také zde by si uklízečky vydělaly hromadu peněz. A Facebook by rázem opustili zbohatlí inženýři, kteří by ši našli další mladý ambiciózní projekt, kde by získali výhodné opce na akcie a čekalo by je další, peněžence lahodící IPO.

Facebook tedy bude ještě pár měsíců pokoušet své štěstí, kdo už ale s přípravami na IPO začal, je internetová televizní stanice Hulu.com. Služba vlastněná investory jako FOX (News Corp.), NBC Universal, Walt Disney, ABC či General Electric za poslední rok zaznamenala významný nárůst a podle mnohých predikcí by primární emise mohla být poměrně významná. Především ale ukáže, zda má video na internetu opravdu takovou váhu do budoucna, jaká se mu přikládá.

Hulu.com jako vlaštovka internetového videa

Nárůst diváků Hulu.com je velice zajímavý. V květnu tohoto roku návštěvníci shlédli 1,2 miliardy videí, zatímco rok předtím to bylo 250 milionů shlédnutí. Podle statistik comScore tak na každého návštěvnika vychází 27 videí oproti 15 videím před rokem. Narostl také počet shlédnutých minut. Průměrna délka sledování je 2,7 hodiny, rok předtím to bylo o hodinu méně.

hulu01.png hulu02.png
Hulu.com nabízí divákům v USA přístup k celé řadě oblíbených licencovaných seriálů a filmů zdarma, není tedy divu, že obliba rychle roste. Mnozí analytici se shodují, že IPO této služby ukáže, jak si na tom budou videa na internetu stát.

Tato čísla dávají tušit, že by internetové video služby mohly v budoucnu hrát velikou roli, což potvrzuje také postupný růst YouTube z ekonomického hlediska. Ten se konečně dostal do černých čísel a začíná zajímat investory, v případě Hulu.com je to pak podle optimistů otázkou času. Reálná čísla tomu ale prozatím příliš neodpovídají. Hulu.com dokázalo za minulý rok vygenerovat příjmy ve výši pouhých 100 milionů dolarů, což je vzhledem k náročnosti provozu hodně málo. Představitelé společnosti za sebou sice mají silné investory, kteří kromě kapitálu dodávají především práva na populární video obsah, což výrazně šetří náklady, na IPO už však dozrál čas.

Pokud se přípravy úspěšně dokončí, Hulu by mohlo vstoupit na burzu během několika měsíčů. Investory pak ovlivní buďto příznivé predikce analytiků, nebo nové finanční výsledky za rok 2010. Značnou roli ovšem bude hrát také vznikající konkurence. Investoři dost možná raději počkají na to, s čím se vytasí Apple a jaký úspěch bude mít Google TV.

Hulu nabízí ve Spojených státech seriály, pořady a filmy svým uživatelům zcela zdarma. Streamuje je přes internet a kdokoliv je tak může sledovat, třeba díky aplikaci na iPad. Díky licencím FOX a dalších uživatelské základna skutečně rychle roste, prozatím ale není pravda, že by o Hulu jevil zájem zástup inzerentů. Naopak Apple hodlá v rámci nového iTV nabízet veškerý obsah placený, tradičně přes iTunes Store. Filmy, seriály a další obsah se nyní nebude ukládat na pevný disk, ale stejně jako u Hulu se bude streamovat do vašeho přijímače. V případě Google TV prozatím není úplně jasné, jaký obsah a za jakých podmínek bude možné získat.

Případný úspěch Hulu.com při vstupu na burzu podle mnohých odborníků ovlivní podobné služby na internetu. Bude to taková první vlaštovka, která ukáže, jak na tom mohou služby tohoto typu být. Zní to poměrně logicky, vždyť mnoho vizí mluví o tom, že klasický televizní obsah bude distribuován pouze přes internet a jednou z hlavních služeb mají být dostupné programy kdykoliv a odkudkoliv. S možností libovolného přehrávání, pauzy a přetáčení.

Diskuze (19) Další článek: Ještě rychlejší bezdrátová data, WiMax 2 se chystá na standardizaci

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,