Kolegové ze slovenského Živé.sk se v anketě zeptali odborníků z několika oborů na nejzajímavější využití jazykových modelů, se kterými se zatím setkali. Štefan Dlugolinský, nezávislý výzkumník z Ústavu informatiky Slovenské akademie věd, vyzdvihl, jak mohou chatboti zatočit s podvodníky.
Představil nápad z australské Macquarie University, jak využít chatboty k „podvádění podvodníků“. I jemu se stávalo, že různí podvodníci reagovali na jeho internetové inzeráty nebo mu telefonovali a vydávali se za technickou podporu s cílem získat kontrolu nad jeho počítačem a přístup k finančním prostředkům.
„Skupina bezpečnostních expertů z výše zmíněné univerzity vyvinula proti takovýmto živlům chatbota Apate, který napodobuje člověka, vystupuje jako falešná oběť, zvedá podvodníkům telefon a udržuje s nimi co nejdéle konverzaci, čímž je zdržuje a snižuje jejich šance na oklamání skutečných lidí,“ popsal Dlugolinský fungování jazykového modelu.
Apate lze údajně vycvičit na jakýkoli jazyk a přízvuk a je schopen zaměstnat podvodníky v průměru na pět minut. „Moje zkušenost je taková, že jsem si z podvodníka z indického call centra dělal legraci asi 15 minut. Pak ztratil nervy, začal na mě ječet, nadávat mi a nakonec zavěsil. Příště bych rozhodně uvítal možnost přepojit takový hovor na chatbota a dát si v klidu kávu,“ uzavírá s humorem Dlugolinský.
Další postřehy odborníků z různých oblastí techniky, vědy a výzkumu najdete na Živé.sk.