Podívejte se, jakými automobily se budou za padesát let vozit vaši vnuci a vnučky

  • Ve Frankfurtu se konal autosalon
  • Audi zde ukázalo studii AI:TRAIL
  • Navazuje na řadu futuristických aut AI:ME, AI:CON a AI:RACE

Zatímco ještě před pár desítkami let definovalo vývoj automobilových technologií zítřka jen relativně malé množství zavedených výrobců vozů, v posledních letech se na scéně objevily stovky nových startupů, které se věnují elektromobilitě a vývoji autonomního řízení a veřejnost se o své vizi snaží přesvědčit poutavými kresbami a animacemi, jak bude vypadat váš rodinný autonomní vůz někdy okolo roku 2030. V lepším případě.

Skoro by se zdálo, že zatímco Waymo nebo třeba Tesla se na tuto dobu už aktivně připravují, a právě pro tuto dobu vznikly, tradiční automobilky jako by trošku zaspaly a asistenční technologie objevují až v poslední době.

Audi AI, aneb studie čtyř vozů, se kterými budou jezdit vaše vnoučata

Takže zatímco se Phoenixem prohánějí robotické taxíky, které při nižší rychlosti dosahují druhé nejvyšší úrovně autonomie, jenž už umožňuje, aby se posádka při cestě do práce ještě chvíli prospala, běžné automobily zvládnou s pomocí kamer leda tak přečíst dopravní značku s omezením rychlosti a rozpoznat jízdní pruh, ve kterém vás dokážou udržet.

Klepněte pro větší obrázek
Chytrá asistence (zeleně) vs. chytrý autopilot (modře) podle široce uznávané tabulky autonomní úrovně SAE

Představa, že autonomii umí jen nová generace automobilových startupů, by však byla více než bláhová. Tradiční automobilky z Asie, Evropy i USA tyto technologie samozřejmě také vyvíjejí, jen – jak už to u starých hráčů bývá – nejsou tak sexy a neumějí (nebo nechtějí?) svůj next-gen inženýring prodat veřejnosti.

V Audi si nicméně řekli, že všem ukážou, že i Němci mají nápady a před pár lety začali vyvíjet celou koncepční řadu Audi AI. Jedná se o studie několika typů vozů zítřka, které sice místy působí až příliš bláznivě, nicméně alespoň trochu ilustrují, jak si jeden z pilířů evropského automobilového průmyslu představuje nepříliš vzdálenou budoucnost.

Elektrická bugina s autopilotem AI:TRAIL

Nejnovějším přírůstkem do rodiny Audi AI je AI:TRAIL, se kterým automobilka vyrukovala teprve před pár dny na frankfurtském autosalonu. Opět připomenu, že se jedná pouze o studii, AI:TRAIL je totiž na první pohled natolik bláznivý, že byste jej za dnešního provozu na silnici asi potkat nechtěli.

Klepněte pro větší obrázek
Elektrická 4×4 bugina AI:TRAIL s autopilotem 4. úrovně

Ale pěkně popořadě. Jak už název napovídá, jedná se o koncept čtyřmetrového elektrického off-roadu s 850mm pneumatikami, jehož baterie a 320kW elektromotor by mu měly zajistit dojezd okolo 400-500 kilometrů.

Co se jízdních schopností týče, řidič může mít řízení plně pod kontrolou, pod kapotou je nicméně schovaný palubní počítač s autopilotem 4. úrovně žebříčku SAE. To znamená, že zvládne jízdu za určitých podmínek. Jen připomenu, že nejvyšší 5. úroveň autopilota musí fungovat za všech geografických, klimatických a světelných podmínek – takže i o půl třetí ráno v koloně na D1 a při sněhové kalamitě.

Oficiální upoutávka na AI:TRAIL:

Místo pořádných dálkových světel letka dronů

Pokud si karoserii prohlédnete pořádně, všimnete si, že na off-road má AI:TRAIL docela malá světla.  Není to chyba grafika, ale záměr, jedná se totiž opravdu jen o takové bludičky. V případě, že budete chtít bezpečně ozářit lesní cestu před vámi, ze zahrádky na střeše s indukčním dobíjením vzlétne až pět dronů Audi Light Pathfinders a aktivují svoje silné LED reflektory.

Klepněte pro větší obrázek
Čelní světla doplní letka dronů, která se promění v dálkové reflektory

Drony tedy musejí zvládnout stejně rychlý let jako vaše jízda, a když některému dojde šťáva, přistane na střeše, sepne se indukční rychlodobíjení a za pár minut bude moci pokračovat.

Každý z dronů je zároveň vybavený kamerou a schopností přenášet obraz na displej palubní desky, takže posádka jej může použít jako další oko, když kdesi v divočině zabloudí.


No dobrá, dron s kamerou je fajn, ale proč jej probůh používat jako dálkové světlo? Proč AI:TRAIL quattro nemá vlastní pořádné osvětlení?

To si vysvětlíme na dalším listu, na kterém se seznámíme s další studií vozu AI:ME, která tentokrát definuje vůz pro megaměsta zítřka. I proto ji Audi představilo letos v dubnu na autosalonu v Šanghaji.

Diskuze (53) Další článek: Google chystá nový repráček. Pověsíte ho na zeď

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,