Bezpečnost | Drony | Kvadrokoptéra

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

  • Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla?
  • Tuto otázku zodpověděli odborníci laboratorním pokusem
  • Kvadrokoptéra způsobila významné poškození křídla

Spolu s rostoucím počtem dronů se postupně objevila řada regulací a zákazů, o jejichž smyslu někteří majitelé pochybují. Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla?

Zatímco většina majitelů dronů dodržuje pravidla a létá se svými stroji bezpečně a zodpovědně, určitá (naštěstí minoritní) skupina záměrně či nevědomky předpisy porušuje a riskuje, že s létajícím strojem způsobí potenciálně katastrofické následky.

s

Za zejména nebezpečné je považováno létání s drony v blízkostí letišť. Už i u nás jsme byli v loňském roce svědky události, kdy amatérský dron ohrožoval pražské letiště a letadla kvůli tomu musela přistávat na záložní dráze.

Základní pravidla letového provozu na území Česka upravuje především zákon č. 49/1997 Sb. o civilním letectví a letecký předpis – pravidla létání – L2. Bezpilotních letadel, leteckých modelů a dronů všeho druhu se pak vysloveně týká Doplněk X – Bezpilotní systémy. Zde jsou i přesně definovány zóny, ve kterých je a není možné s těmito prostředky létat.

Co se stane, když dron narazí do letadla?

Otázkou, nakolik může být dron nebezpečný pro letadlo, se zabýval tým odborníků z výzkumného ústavu University of Dayton. V laboratorních podmínkách simulovali situaci, kdy se dron střetne s křídlem letadla v rychlosti 380 km/h.

Po kalibraci, která zajistila správnou rychlost, orientaci a trajektorii dronu, byla kvadrokoptéra DJI Phantom 2 (vážící 1 kilogram) vržena na křídlo letadla Mooney M20. Jedná se o malé osobní vrtulové letadlo s maximální cestovní rychlostí kolem 400 km/h.

Pokud očekáváte, že se dron po nárazu do křídla roztříštil, mýlíte se. Jak můžete vidět na zpomaleném záběru ve videu níže, létající stroj prorazil náběžnou hranu (přední okraj) křídla a jeho trosky do něj posléze pronikly.

Vedoucí týmu Kevin Poormon, který studoval fyziku nárazu, to komentoval slovy: „Během toho, co se kvadrokoptéra rozpadla, její energie a hmotnost způsobila významné poškození křídla.“

Může to dopadnout ještě hůř

Poormon dále naznačil zájem provést další testy s použitím podobných a větších dronů na jiných částech letadla, jako jsou čelní skla a motory, abychom se dozvěděli více o hrozbách, které pro letouny představují dálkově řízené stroje.

Jako jeden ze způsobů, jak zvýšit bezpečnost, odborník doporučuje, aby výrobci uvažovali o navrhování dronů, které se při nárazu snadněji rozpadnou, čímž by došlo ke snížení škod na předmětech, s nimiž se srazí.

Stávající test se zaměřil na náraz do křídla malého letadla, ale podstatně větším nebezpečím může být střet dronu s letounem s proudovými motory. Ty dokáže vyřadit z provozu i srážka s ptáky (viz nouzové přistání letu US Airways 1549 na řece Hudson), takže náraz dronu z tvrdších materiálů s výbušnou lithium-iontovou baterií může skončit mnohem závažněji.

K dnešnímu dni došlo v USA pouze k jednomu zaznamenanému incidentu mezi dronem a větším strojem. V roce 2017 se v New Yorku střetl DJI Phantom 4 a vojenský vrtulník Sikorsky UH-60 Black Hawk. Nutno konstatovat, že nerovný souboj kvadrokoptéra prohrála.

Diskuze (17) Další článek: Týden Živě: Problémy s aktualizací Windows 10 a další radosti

Témata článku: Bezpečnost, USA, Drony, Letadla, DJI, Létání, Kvadrokoptéra, Malé letadlo, Pražské letiště, Laboratorní pokus, Civilní letectví, Amatérský dron, Významné poškození, Rostoucí počet, DJI Phantom, Laboratorní podmínky, Letový provoz, Základní pravidlo, Dnešní den, Křídlo letadla, Blízkost, Trajekt, Letecký model, Čelní sklo, Zpomalený záběr


Určitě si přečtěte

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

** Policisty poblíž San Franciska zaujala Tesla se spícím řidičem ** Donutili vozidlo zpomalit a následně probudili překvapeného řidiče ** Vozidlo podle dostupných informací jelo v režimu autopilota

Karel Kilián | 70

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

** Máme eObčanku, máme čtečku, vyzkoušeli jsme přihlášení na weby úřadů. ** Objevily se drobné problémy, podařilo se nám je vyřešit. ** Používání eObčanky pro online identifikaci je velmi pohodlné.

Marek Lutonský | 37

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

** Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem ** Atlantik dokázal přeletět za cca 3 až 3,5 hodiny ** Před osmnácti lety tragická havárie provoz těchto letadel prakticky ukončila

David Polesný, Jiří Černý | 39

Jak jsme je mohli používat? V těchto věcech Windows 10 předčí staré Sedmičky

Jak jsme je mohli používat? V těchto věcech Windows 10 předčí staré Sedmičky

** Windows 10 nejsou jen moderní aplikace, ale i spousta vychytávek a funkcí navíc. ** U většiny z nich si ani neuvědomujeme, že byly někdy jinak. ** Některé věci jsou zcela nové, jiné zase pocházejí už z Windows 8.

Vladislav Kluska | 214