Bezpečnost | Drony | Kvadrokoptéra

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

  • Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla?
  • Tuto otázku zodpověděli odborníci laboratorním pokusem
  • Kvadrokoptéra způsobila významné poškození křídla

Spolu s rostoucím počtem dronů se postupně objevila řada regulací a zákazů, o jejichž smyslu někteří majitelé pochybují. Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla?

Zatímco většina majitelů dronů dodržuje pravidla a létá se svými stroji bezpečně a zodpovědně, určitá (naštěstí minoritní) skupina záměrně či nevědomky předpisy porušuje a riskuje, že s létajícím strojem způsobí potenciálně katastrofické následky.

s

Za zejména nebezpečné je považováno létání s drony v blízkostí letišť. Už i u nás jsme byli v loňském roce svědky události, kdy amatérský dron ohrožoval pražské letiště a letadla kvůli tomu musela přistávat na záložní dráze.

Základní pravidla letového provozu na území Česka upravuje především zákon č. 49/1997 Sb. o civilním letectví a letecký předpis – pravidla létání – L2. Bezpilotních letadel, leteckých modelů a dronů všeho druhu se pak vysloveně týká Doplněk X – Bezpilotní systémy. Zde jsou i přesně definovány zóny, ve kterých je a není možné s těmito prostředky létat.

Co se stane, když dron narazí do letadla?

Otázkou, nakolik může být dron nebezpečný pro letadlo, se zabýval tým odborníků z výzkumného ústavu University of Dayton. V laboratorních podmínkách simulovali situaci, kdy se dron střetne s křídlem letadla v rychlosti 380 km/h.

Po kalibraci, která zajistila správnou rychlost, orientaci a trajektorii dronu, byla kvadrokoptéra DJI Phantom 2 (vážící 1 kilogram) vržena na křídlo letadla Mooney M20. Jedná se o malé osobní vrtulové letadlo s maximální cestovní rychlostí kolem 400 km/h.

Pokud očekáváte, že se dron po nárazu do křídla roztříštil, mýlíte se. Jak můžete vidět na zpomaleném záběru ve videu níže, létající stroj prorazil náběžnou hranu (přední okraj) křídla a jeho trosky do něj posléze pronikly.

Vedoucí týmu Kevin Poormon, který studoval fyziku nárazu, to komentoval slovy: „Během toho, co se kvadrokoptéra rozpadla, její energie a hmotnost způsobila významné poškození křídla.“

Může to dopadnout ještě hůř

Poormon dále naznačil zájem provést další testy s použitím podobných a větších dronů na jiných částech letadla, jako jsou čelní skla a motory, abychom se dozvěděli více o hrozbách, které pro letouny představují dálkově řízené stroje.

Jako jeden ze způsobů, jak zvýšit bezpečnost, odborník doporučuje, aby výrobci uvažovali o navrhování dronů, které se při nárazu snadněji rozpadnou, čímž by došlo ke snížení škod na předmětech, s nimiž se srazí.

Stávající test se zaměřil na náraz do křídla malého letadla, ale podstatně větším nebezpečím může být střet dronu s letounem s proudovými motory. Ty dokáže vyřadit z provozu i srážka s ptáky (viz nouzové přistání letu US Airways 1549 na řece Hudson), takže náraz dronu z tvrdších materiálů s výbušnou lithium-iontovou baterií může skončit mnohem závažněji.

K dnešnímu dni došlo v USA pouze k jednomu zaznamenanému incidentu mezi dronem a větším strojem. V roce 2017 se v New Yorku střetl DJI Phantom 4 a vojenský vrtulník Sikorsky UH-60 Black Hawk. Nutno konstatovat, že nerovný souboj kvadrokoptéra prohrála.

Diskuze (17) Další článek: Týden Živě: Problémy s aktualizací Windows 10 a další radosti

Témata článku: Bezpečnost, USA, Drony, DJI, Letadla, Létání, Kvadrokoptéra, Black Hawk, Bezpilotní letadlo, Loňský rok, Nouzové přistání, Dnešní den, Čelní sklo, Dayton, Náraz, Civilní letectví, Mooney, Létající stroj, Výzkumný ústav, Křídlo, UDRI, Hudson, Rostoucí počet, Letecký předpis, Laboratorní pokus


Určitě si přečtěte

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

** Máme eObčanku, máme čtečku, vyzkoušeli jsme přihlášení na weby úřadů. ** Objevily se drobné problémy, podařilo se nám je vyřešit. ** Používání eObčanky pro online identifikaci je velmi pohodlné.

Marek Lutonský | 35

Tajuplná čínská raketa by mohla ohrozit vzdušnou sílu amerického letectva

Tajuplná čínská raketa by mohla ohrozit vzdušnou sílu amerického letectva

** Čínské letectvo vyvíjí záhadnou raketu typu vzduch-vzduch ** Mysteriózní zbraň nese označení PL-XX ** Jde o raketu vzduch-vzduch s velmi dalekým doletem

Stanislav Mihulka | 12

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

** Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem ** Atlantik dokázal přeletět za cca 3 až 3,5 hodiny ** Před osmnácti lety tragická havárie provoz těchto letadel prakticky ukončila

David Polesný, Jiří Černý | 38

Blíží se HTTP/3: Web bude rychlejší a bude používat úplně jinou technologii

Blíží se HTTP/3: Web bude rychlejší a bude používat úplně jinou technologii

** Příští verze klíčového protokolu HTTP nebude postavená na TCP ** Namísto toho použije „vylepšené UDP“ ** HTTP/3 bude postavené na QUIC

Jakub Čížek | 60

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte se, co zachytily na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte se, co zachytily na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 44


Aktuální číslo časopisu Computer

Odhalte skryté funkce Windows 10

Test levných Androidů do 4 000 Kč

Srovnání úsporných minipočítačů

Změřili jsme rychlost 10Gb/s ethernetu