Bezpečnost | Drony | Kvadrokoptéra

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

  • Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla?
  • Tuto otázku zodpověděli odborníci laboratorním pokusem
  • Kvadrokoptéra způsobila významné poškození křídla

Spolu s rostoucím počtem dronů se postupně objevila řada regulací a zákazů, o jejichž smyslu někteří majitelé pochybují. Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla?

Zatímco většina majitelů dronů dodržuje pravidla a létá se svými stroji bezpečně a zodpovědně, určitá (naštěstí minoritní) skupina záměrně či nevědomky předpisy porušuje a riskuje, že s létajícím strojem způsobí potenciálně katastrofické následky.

s

Za zejména nebezpečné je považováno létání s drony v blízkostí letišť. Už i u nás jsme byli v loňském roce svědky události, kdy amatérský dron ohrožoval pražské letiště a letadla kvůli tomu musela přistávat na záložní dráze.

Základní pravidla letového provozu na území Česka upravuje především zákon č. 49/1997 Sb. o civilním letectví a letecký předpis – pravidla létání – L2. Bezpilotních letadel, leteckých modelů a dronů všeho druhu se pak vysloveně týká Doplněk X – Bezpilotní systémy. Zde jsou i přesně definovány zóny, ve kterých je a není možné s těmito prostředky létat.

Co se stane, když dron narazí do letadla?

Otázkou, nakolik může být dron nebezpečný pro letadlo, se zabýval tým odborníků z výzkumného ústavu University of Dayton. V laboratorních podmínkách simulovali situaci, kdy se dron střetne s křídlem letadla v rychlosti 380 km/h.

Po kalibraci, která zajistila správnou rychlost, orientaci a trajektorii dronu, byla kvadrokoptéra DJI Phantom 2 (vážící 1 kilogram) vržena na křídlo letadla Mooney M20. Jedná se o malé osobní vrtulové letadlo s maximální cestovní rychlostí kolem 400 km/h.

Pokud očekáváte, že se dron po nárazu do křídla roztříštil, mýlíte se. Jak můžete vidět na zpomaleném záběru ve videu níže, létající stroj prorazil náběžnou hranu (přední okraj) křídla a jeho trosky do něj posléze pronikly.

Vedoucí týmu Kevin Poormon, který studoval fyziku nárazu, to komentoval slovy: „Během toho, co se kvadrokoptéra rozpadla, její energie a hmotnost způsobila významné poškození křídla.“

Může to dopadnout ještě hůř

Poormon dále naznačil zájem provést další testy s použitím podobných a větších dronů na jiných částech letadla, jako jsou čelní skla a motory, abychom se dozvěděli více o hrozbách, které pro letouny představují dálkově řízené stroje.

Jako jeden ze způsobů, jak zvýšit bezpečnost, odborník doporučuje, aby výrobci uvažovali o navrhování dronů, které se při nárazu snadněji rozpadnou, čímž by došlo ke snížení škod na předmětech, s nimiž se srazí.

Stávající test se zaměřil na náraz do křídla malého letadla, ale podstatně větším nebezpečím může být střet dronu s letounem s proudovými motory. Ty dokáže vyřadit z provozu i srážka s ptáky (viz nouzové přistání letu US Airways 1549 na řece Hudson), takže náraz dronu z tvrdších materiálů s výbušnou lithium-iontovou baterií může skončit mnohem závažněji.

K dnešnímu dni došlo v USA pouze k jednomu zaznamenanému incidentu mezi dronem a větším strojem. V roce 2017 se v New Yorku střetl DJI Phantom 4 a vojenský vrtulník Sikorsky UH-60 Black Hawk. Nutno konstatovat, že nerovný souboj kvadrokoptéra prohrála.

Diskuze (17) Další článek: Týden Živě: Problémy s aktualizací Windows 10 a další radosti

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,