Pod pokličkou oprav výpočetní techniky a spotřební elektroniky

Přestal vám fungovat notebook, tiskárna vytrvale hlásí „nějaký ERROR“, počítač neustále tuhne, monitor má divné barvy? Při následném dotazu u vašeho prodejce na řešení problému se obvykle setkáte s doporučením že „je to přece logické, když už na tom jedete přes dva roky a beznadějně zastaralé zařízení je zralé na výměnu za nové.“

Samozřejmě, v případě že je pro vás přijatelný spotřební styl života, jste ti správní zákazníci, kteří dělají prodejcům nových krabic největší radost. Jedná se přece o „spotřební elektroniku“ a ta se tedy spotřebovává, čili při první poruše je nutné vyhodit vašeho miláčka do popelnice a honem do obchodu pro nový kousek (který je samozřejmě nabitý nejnovějšími technologiemi, má vše co potřebujete ještě dříve než o těchto potřebách sami víte a má dalších padesát naprosto nepostradatelných inovací).

Máte více možností

Jsou ovšem mezi námi naštěstí ještě i lidé, kteří se na věc umí podívat s nadhledem a umí tlaky reklamy a triky prodejců a výrobců filtrovat svým zdravým selským rozumem.

Uvědomují si, že tiskárna slouží v prvé řadě k tomu, aby s rozumnými nálady na spotřební materiál vytiskla dokumenty v dostačující kvalitě, a nejsou líní propojit ji s počítačem kabelem, přestože nový model koupí s integrovaným Wi-Fi nebo Bluetooth rozhraním. Často je tento zvýšený komfort, který uživateli ušetří v praxi jednorázově několik vteřin práce, vykoupen několikanásobně vyššími náklady na vytištěnou stránku (v souladu s trendem čím levnější tiskárna, tím dražší a menší tiskové náplně).

Notebook nebo stolní počítač, sloužící v 95% k psaní dokumentů, čtení a odesílání e-mailů a vůbec k běžné kancelářské práci, nepřinese přechodem na několikanásobně rychlejší platformu očekávaný efekt v tom smyslu, že bychom dopisy napsali pětkrát rychleji, nebo že bychom zpracováním došlé pošty a odesláním odpovědí ušetřili 4/5 dosud k tomu potřebného času. Ano, je pravdou, že po hodině práce na dokumentu jej uložíme na posledním modelu počítače za 1 vteřinu namísto 3 vteřin potřebných k tomuto úkonu u předchozího staršího modelu.

Rozumně uvažující člověk si zákonitě položí otázku, jestli 2 vteřiny ušetřené za hodinu práce, anebo absence propojovacího kabelu k tiskárně jsou opravdu natolik důležitou přidanou užitnou hodnotou, aby se kvůli tomu musel rozloučit s původním dosud dobře sloužícím strojem a pořídit si nový (který bude podle stejných pravidel patřit za 2 roky podle obchodníků do pravěku).

Je zde samozřejmě vždy alternativa, a tou je oprava, případně vylepšení (upgrade) stávajících zařízení, pokud uživateli dosud sloužily k plné spokojenosti a nemá žádný smysluplný důvod nahrazovat je zařízením jiným.

Když pomineme nějaké to procento uživatelů, kteří již z principu nad jakoukoli opravou či upgradem ohrnou nos (především z důvodu udržení vysoké image osobnosti prezentované posledním modelem čehokoli), pak zbývá většina normálních lidí, uvažujících, jaký jim každá vynaložená koruna přinese praktický užitek. Tito uživatelé, nenechají-li se zmanipulovat tlakem reklamy, si v případě poruchy notebooku, PC, tiskárny, monitoru či jiné technické části své kanceláře, mohou položit otázku, co se jim opravdu v danou chvíli vyplatí – opravit dosud dobře sloužící stroj, anebo zahodit a koupit nový?

Kdy je vhodné pořídit nový výrobek?

Nevyhovuje-li z hlediska užitných vlastností (pomalý tisk, málo místa na pracovním stole pro velký CRT monitor, notebook s malým rozlišením displeje, nedostatečný výkon UPS, absence potřebných portů apod.), pak není-li možné implantovat chybějící funkci upgradem (třeba PCMCIA kartou s porty USB 2.0 nebo Firewire), je nutné pořídit si zařízení nové, které uživatelem požadované vlastnosti již má.

Jestliže užitné vlastnosti stávajícího zařízení jsou dostatečné a vyhovují nárokům kladeným na zařízení z hlediska používaných aplikací a potřeb uživatele, pak je vždy užitečné uvažovat o opravě jako o plnohodnotné alternativě. Je-li tato úvaha správná, se přesvědčíme tehdy, když si položíme otázku : Kdyby se mi před chvílí tento přístroj nepokazil a fungoval nyní stejně dobře jako předchozích několik let, měl bych důvod tento přístroj odstavit a koupit si jiný? Odpovíme-li si na tuto otázku NE, pak je na místě alternativu opravy zařízení vzít zcela vážně v úvahu.

Samozřejmě, že dalším kritériem, které rozhoduje o tom, zda náhle pokažený přístroj vyměnit za nový či opravit, jsou náklady, které je nutné na opravu vynaložit. Jak je zjistit?

Zpravidla jedinou možností je svěřit pokažený přístroj některé z mnoha servisních firem k tzv. diagnostice. Tou je myšlen souhrn nutných úkonů specializovaného technika vedoucích k identifikaci příčiny závady a stanovení nákladů na odstranění této závady či závad. Na základě výsledků diagnostiky se majitel zařízení rozhodne, zda je pro něj daná oprava rentabilní a buďto k ní dá souhlas anebo se rozhodne neopravovat a koupit zařízení nové.

Ovšem pozor, je docela běžnou praxí u mnoha servisních firem účtovat si za výsledek diagnostiky několik stokorun i tehdy, když se majitel zařízení rozhodne opravu odmítnout.

Výměna jednotlivých součástek? I to je možné

Často se také setkáme s nemožností servisní firmy opravit zařízení buďto vůbec, anebo s nabídkou opravy za zcela astronomickou částku – například jakoukoli závadu na základní desce notebooku neumí firma vyřešit jinou cestou než je výměna celé základní desky za cca 15-25 tisíc korun, nebo výměna displeje za obdobné částky. Anebo vám servisní firma sice nabídne opravu notebooku / tiskárny/ monitoru apod., ovšem místo jednoho vadného dílu vám nabídne jako jedinou možnou opravu výměnou celého bloku dílů, přestože vadný je jen jeden z nich. Samozřejmě v takových případech lze o rentabilitě opravy těžko uvažovat.

Servisní firma ABAX servisní centrum s.r.o., působící celoplošně na našem trhu již osmým rokem, si jako svoji obchodní politiku zvolila lidštější přístup k zákazníkům, který by se dal charakterizovat heslem: zkušený technik nemění vadný blok, ale hledá, najde a vymění jen vadnou součástku. Samozřejmostí je pak kontrola celého zařízení a v případě zjištěných nedostatků, jako jsou opotřebované další díly, nabídka jejich výměny za nové.

ABAX servisní centrum nejenže opravuje téměř veškerá zařízení – tiskárny, notebooky, monitory, UPS, zálohovací mechaniky, faxy, kopírky, audio a video techniku – převážně na úrovni výměny samotných vadných součástek – a tedy levně a rychle, ale navíc je schopná do 24 hodin obsloužit zákazníka na kterémkoli místě na území České republiky.

Krédem firmy je výzva: Nechejte nás ušetřit vaše peníze, a my se postaráme o bezproblémový a dlouholetý provoz vaší techniky.

V tomto roce jsme reagovali na dlouholetý pokles cen nové výpočetní techniky a spotřební elektroniky tím, že jsme snížili na polovinu veškeré ceny oprav, samozřejmě se zachováním maximální kvality služeb. Navíc v případě neuskutečněné opravy si náklady na diagnostiku neúčtujeme,“ sdělil ředitel firmy Aleš Jakimov. Tímto vzala firma vítr z plachet všem, kteří tvrdí, že dnes se již žádné opravy rozhodně nevyplatí.

Koneckonců, kdo chce k trhu s výpočetní technikou přistupovat vyloženě spotřebitelsky, toho ani jakkoli nízké náklady na opravy nepřesvědčí a bude vždy spotřebitelem. Pro ty ostatní je zde možnost ověřit si, jestli před spotřebitelským přístupem není přece jen rozumnější zůstat spokojeným uživatelem a užívat dlouhodobě již zakoupené zařízení a tímto zhodnocovat svoji předchozí investici.

Pro více informací kontaktujte:
Aleš Jakimov
ředitel společnosti

ABAX servisní centrum s.r.o.
provozovna:
Přemyslovců 18
Ostrava - Mariánské Hory
709 00
http://www.abax.cz
tel. / fax: +420 596 622 622
mobil: +420 603 179 173
e-mail: servis@abax.cz

Placená inzerce

Diskuze (32) Další článek: TOP žebříček virů za duben 2005

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,