S přijímáním plateb přes kreditní karty v souvislosti s prodejem zboží (ev. software) do zahraničí mám určité zkušenosti. Už asi 3,5 roku prodávám vlastní software, kde zákazníci platí kreditními kartami přes RegSoft.com. Dá se říci, že za celou dobu nebyl žádný problém. Jejich provize je 10%, minimálně 3 USD z transakce. Peníze z plateb posílají obchodníkovi 1 x měsíčně šekem (asi lze sjednat i platbu bankovním převodem, za to se ale platí). Největší problém vidím v tom, že od okamžiku prodeje zboží do doby, než máte peníze na vašem účtu, uplynou cca 2 - 3 měsíce (RegSoft.com Vám za uplynulý měsíc pošle šek, pár dní trvá, než vám poštou přijde, odnesete ho do banky, bance trvá obvykle 4 - 5 týdnů, než vám připíše částku na účet, banka si za proplacení šeku naúčtuje nějaké poplatky - řádově 100 - několik stovek korun). RegSoft.com je ale po použitelný jen pro prodej software.
Několik (hodně) měsíců jsem hledal řešení pro příjem plateb kreditkami pro prodej hmotného zboží přes internet do zahraničí. Zjišťoval jsem Komerční Banku - pro tu jsem ale nebyl dostatečně atraktivní klient (navíc v poslední době KB údajně pozastavila "nábor" nových klientů pro tuto službu), Citibank umožňovala jen platby pomocí karet EC/MC, navíc jen vstupní poplatky mohly dosáhnout několika desítek tisíc korun. Na Slovensku tyto služby poskytuje TatraBanka, vaše firma ale musí mít sídlo na Slovensku, nebo tam být alespoň nějak registrována (už nevím přesně) - to ale pro malou firmu nebo živnostníka taky není "to pravé oříškové".
Z několika článku na netu (i tady na Živě) jsem se dočetl, že v zahraničí existují firmy, které tyto služby nabízejí za přijatelných podmínek. Na základě doporučení v různých diskuzích a po prostudování podmínek jsem výběr zúžil na 2 firmy - 2CheckOut (www.2checkout.com) a PaySystems (www.paysystems.com). Poplatky se u obou pohybují okolo 5% + 1 USD z transakce, vstupní poplatek 49 USD, žádné další poplatky, jen procenta z uskutečněných transakcí/prodejů. Mezi uvedenými firmami jsem se velmi obtížně rozhodoval, protože 2CheckOut lépe prezentuje jejich možnosti na webu, ale zásadním omezením pro mě bylo, že umožňují transakce provádět pouze v jedné měně, a to USD. U PaySystems si můžete při založení účtu zvolit mezi měnami CAD, USD, GBP a EUR. Protože jsem chtěl mít ceny v Eurech, risknul jsem to a i když jsem neměl jistotu, že nabízejí vše, co potřebuji (na jejich webu totiž příliš detailní popis služeb není a na můj e-mail několik dnů neodpovídali), objednal jsem tuto službu u PaySystems a zaplatil kreditkou vstupní poplatek 49 USD. Ozval se jejich zástupce (e-mailem), poslal mi smlouvu, kterou jsem musel podepsat a odfaxovat nebo poslat e-mailem zpět spolu s fotokopií pasu a výpisu z účtu. Mimochodem, nejsem právník, ale ta smlouva mi připadala docela šílená. Myslím, že kdyby ji chtěli zneužít, tak zákazníka svlíknou z kůže. Pravděpodobně se ale hlavně sami chrání před problémy. Kdyby smlouvu zneužili, tak asi v byznysu moc dlouho nevydrží. (Trošku nefér mi připadá, že smlouvu dostanete do rukou až po zaplacení vstupního poplatku, který vám ale vrátí, pokud vás nepřijmou - jak je to v případě, že zákazník nepřistoupí na podmínky smlouvy, to nevím). Pokud vás jako zákazníka přijmou (což je u této firmy údajně prakticky vždy, pokud neobchodujete se zbožím, které zakazují - hlavně zbraně, porno, léky, hazardní a pyramidové hry, atd.), aktivují vám účet ("Merchant Account"), pošlou Company ID a heslo a vy můžete začít implementovat obchod do svého webu (případně interface mezi vaším obchodem a platební bránou PaySystems). Můžete použít jejich integrované řešení, které je použitelné pro jednodušší obchody s nevelkým počtem položek, kde přes "Merchant Control Center" naplníte databázi na jejich serveru svými produkty, oni vám automaticky vygenerují kousky html kódu (jedná se o linky "Add to Cart"), které zabudujete do svého webu a můžete vpodstatě začít prodávat. Vlastně ještě musíte definovat podmínky výpočtu poštovného pro každou zemi, kam chcete produkty prodávat. Jinou možností je použít řešení pro obchod (nákupní košík) od třetí strany (v této oblasti existuje celá řada produktů, které mají v sobě implementován interface pro platební bránu PaySystems), kde služeb PaySystems použijete jen pro platební transakci.
Implementaci jednoduchého obchodu do vlastního webu s využitím služeb PaySystems jsem dokončil dnes v časných ranních hodinách, takže zkušenosti z reálného provozu nemám zatím žádné.
Jako problém u PaySystems vidím, že se mnoho důležitých informací dozvíte až v okamžiku, kdy se stanete jejich zákazníkem, takže je to trochu "kupování zajíce v pytli". Také technická dokumentace k jejich službám není podle mého názoru úplně dostatečná, ale mají nepřetržitou technickou podporu přes e-mail a telefon a všechny e-mailové dotazy uspokojivě zodpověděli během několika málo hodin.
Uff, takto dlouhý příspěvek jsem ani nezamýšlel...