Pod pokličkou e-shopu, II. díl

Základní kámen byl položen a před očima vám vyrostl obchod. Sklady prázdné, zaměstnanci žádní. Dnes se podíváme na několik drobností, které musíte ještě před otevřením zařídit. Nebude to asi dvakrát zábavná práce, ale když už jsme došli až sem, nezastavíme se.

Pusto prázdno

Teď teprve začne ta pravá elektronicko-obchodní zábava. Investovali jste do software a máte před sebou krásný a spolehlivý obchodní systém. Není ani trochu podobný kterémukoliv jinému, účetní program vesele účtuje a tisk štítků na balíky je také bez problémů. Než však otevřete, musíte obchod naplnit zbožím, zadat ceny a vyřešit možnosti platby a expedice.

Pozor na velká sousta

Teoreticky by bylo ideální „naházet“ do obchodu všechno možné, a to nejlépe v obrovském množství. Sortiment co nejširší, z každého kousku je zisk a z širší nabídky si spíš někdo vybere. Úvaha v zásadě správná, ale pozor na to. Plnění prodejny zbožím je totiž, přiznejme si to, hrozná nuda. Obrázek, popis, odkaz, cena. Obrázek, popis, odkaz, cena. A pořád dokola. Proto bych si dovolil poradit, abyste pro začátek vybrali rozumné množství položek (řekněme v řádu desítek až stovek, raději nechoďte přes 500), se kterými si dáte záležet a pečlivě je zařadíte do prodejny. Období plnění zboží je nepříjemné - máte moc práce a žádný zisk (jste v podstatě ve ztrátě, protože když nic jiného, musíte platit za provoz prodejny a nikoho nezajímá, že jste ještě neotevřeli). Logickou snahou tedy je dosáhnout jakési rozumné úrovně naplnění, a pokud možno co nejrychleji otevřít. Není problém přidávat zboží za chodu (ještě aby byl), navíc máte příležitost ptát se zákazníků, co by ve vaší nabídce rádi viděli.

Obrázek prodává

Když plníte svůj obchod zbožím (což vás asi po páté položce přestane bavit), zkuste myslet jako zákazník. Koneckonců sami taky občas zajdete nakoupit, takže by to vcítění nemuselo být tak složité. Uvážíme –li informačně vybaveného kupujícího, který naprosto přesně ví, že chce digitální fotoaparát XYZ 254-Q, jsme schopni s ním komunikovat snad jedině cenou. Nějaký obrázek ho nezajímá (viděl jich už dost), odkaz na stránky výrobce zná nazpaměť, o technických parametrech přístroje se mu v noci zdá. Takový člověk přijde, podívá se na cenu, na termín dodání a koupí. Nebo taky ne… Je však mnoho takových, kteří by si rádi pořídili určitý druh produktu (třeba chleba), ale nejsou pevně rozhodnuti, kterému výrobci dát přednost, případně který konkrétní typ z nabídky určitého výrobce zvolit. Proto mě mrzí, když tak často vidím zboží bez jakéhokoliv popisu, bez obrázku, bez odkazu na recenzi, web výrobce, stránku s názory uživatelů. Tím se opět vracím k doporučení nepřehánět množství položek, protože kvalitně popsat a zařadit pár set produktů, to je radost…

Text ještě víc

Jeden obrázek prý vydá za tisíc slov. To asi ne, zkuste tu větu nakreslit, ale fotka by být měla. Malá, větší, podle potřeby, ale určitě alespoň nějaká. Výrobci vám na svých stránkách snímky rádi nabídnou, takže směle do toho. Výčet technických parametrů je další věc. U složitějších produktů se může jednat o poměrně značné množství psaného textu, a tak se nabízí možnost využít jeden ze základních principů internetu – tedy odkaz. A to nejlépe na web výrobce, ne však na titulní stránku, ale na tu část prezentace, která se věnuje tomu kterému výrobku. Jde o rychlost, informace musí být okamžitě k dispozici, nikdo se nebude proklikávat přes všechny rohlíky a koláče. Není od věci otevírat odkazy mimo vlastní web do nového okna.

Samozřejmě lze poskytovat další informace a podklady. Možností je celá řada – nezávislé recenze (i když pozor, aby se produkt neukázal jako v praxi naprosto nepoužitelný), názory uživatelů, stažení software, doplňkové produkty (nože na chleba, chlebníky)…

Hromadíme importy

I když pár měsíců po otevření nepřidáte ani jedinou položku, budete pravděpodobně pohybovat s cenami. Tento problém je třeba dobře promyslet, protože chystáte –li se prodávat hodně proměnlivé zboží (třeba počítačové komponenty), nastane potřeba „přecenění“ i několikrát týdně. Ke slovu přichází nástroj, který by měl každý dobrý obchodní systém obsahovat. Je jím oblíbený hromadný import. Teoreticky funguje na principu načtení předem připraveného souboru (často ve formátu csv – tj. výstup z tabulkového kalkulátoru s položkami oddělenými středníkem), který je následně na straně serveru zpracován a umožňuje vám relativně pohodlně měnit velké množství položek najednou.

O hromadném importu by se dalo psát velmi dlouze, v praxi jsem si s ním užil opravdu převelice, ale jednu podstatnou informaci zmíním i v tomto zjednodušeném pojednání. Zamyslete se nad situací, kdy máte ceník svého dodavatele v určitém formátu a vlastní importní soubor elektronické prodejny v jiném. Formátem myslím rozložení položek (název, popis, cena …) v rámci např. XLS souboru. A ještě si to zkomplikujeme – prodáváte jen některé z mnoha položek, které vám nabízí velkosklad.

Potřebujete nějakým způsobem projít vlastní importní soubor, dohledat patřičné položky v rámci ceníku dodavatele a aktuální ceny přenést zpět do své databáze. Jedná –li se o pár stovek položek, není to dvakrát veselé. Ruční zpracování skoro nepřipadá v úvahu, a proto se může klidně stát, že si budete muset nechat naprogramovat specializovanou aplikaci, která vše udělá za vás – tj. na základě ceníku dodavatele upraví ceny ve vašem importním souboru, který následně necháte nasát prodejním systémem, a ceny jsou aktuální. Doufejme, že se někde neobjevil zatoulaný středník, to potom moc aktuální nejsou…

Nejlepší nakonec

Pod poslední pokličkou si povíme něco o dopravě zboží k zákazníkům a platebních systémech. K tomu něco málo o komunikaci se zákazníky.

Diskuze (6) Další článek: E-mailový červ Beagle.C

Témata článku: Software, Technický parametr, Moc práce, E-shop, Rohlík.cz, Díl, Rozumná cena, Krásný měsíc, Pozor, Položka, Rohlík, Import, Nabídka obchodu


Určitě si přečtěte

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

** Neuronová síť DeOldify obarvuje fotky ** Můžete si ji vyzkoušet sami i bez superpočítače ** YouTube je plný obarvených ikonických videí

Jakub Čížek | 21

Podívejte se, co dokáže vyrobit jedna z nejexotičtějších 3D tiskáren v Česku

Podívejte se, co dokáže vyrobit jedna z nejexotičtějších 3D tiskáren v Česku

** Na jaře tiskla unikátní české respirátory ** Používá ji třeba Škoda Auto, a.s. ** Zajeli jsme se podívat do pražského showroomu 3Dees

Jakub Čížek | 12

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

** Vývoj počtu nakažených onemocněním Covid-19 v Česku ** Mapa podle okresů, počty testovaných, přehled podle věku ** Průběžně aktualizované grafy

Marek Lutonský | 158

Nejjednodušší cesta, jak nepřijít o data: nastavte si zálohování a zapomeňte

Nejjednodušší cesta, jak nepřijít o data: nastavte si zálohování a zapomeňte

** Přijít o důležitá data je jednodušší, než si umíte představit ** To, zda a jak snadno je získáte zpět, záleží především na vás ** Když si nastavíte zálohování, může to být otázka několik minut

Karel Kilián | 30


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest televizí do 25 000 Kč

Nejlepší herní klávesnice

Srovnání správců hesel

Jak upravit fotky pro tisk