Jak praví známý kanibal, lidi musíme mít rádi, protože nás živí. Provozovatel elektronického obchodu by měl uvažovat v podstatě podobně, což občas není lehké. Chcete si také otevřít svůj virtuální stánek na globálním tržišti? Pak vám možná pomůže několik praktických a reálným provozem získaných zkušeností.
Dejme hlavy dohromady
Asi nemá smysl znovu opakovat, že vážně myšlený prodej čehokoliv je dlouhodobá aktivita. Málokdo investuje čas a peníze do elektronické prodejny s tím, že rychle zbohatne a za půl roku zatluče dveře. Proto raději dvakrát rozvažte, jestli váš nápad otevřít e-shop není jen momentální nadšení a náhlá potřeba mít něco, co má už i vaše konkurence z druhého konce vesnice.
Stavte na pevném podkladu
V zásadě máte dvě možnosti. Buď můžete využít některou z existujících platforem pro elektronické obchody, nebo se dát cestou vývoje vlastní aplikace. Výhody a nevýhody snad dojdou každému – vlastní systém je sice výrazně dražší, ale umožní vám stoprocentní kontrolu nad všemi funkcemi a procesy v prodejně. I přesto bych chtěl před touto cestou varovat, protože vaším primárním zájmem je prodej zboží, ne výroba regálů. Připravit programátorům podrobnou koncepci a srozumitelnou definici vašich představ je nelehký úkol, který vás zaměstná natolik, že zapomenete, co vlastně chcete prodávat. U malých obchůdků by to snad ještě šlo, ale plánujete –li tisíce položek, nepřidělávejte si práci.
Vstup jen pro personál
Naleštěná výkladní skříň je k ničemu, pokud v zaprášeném skladu běhají krysy a dezorientovaný skladník. Nezapomínejte, že kromě samotného prodejního systému musíte mít dobře vyřešenu expedici zboží. Nemám teď na mysli přepravní služby (o těch později), ale samotné kompletování zásilek. Detail, ale až budete tisknout padesátý štítek se jménem adresáta za poslední dvě hodiny, poznáte jeho důležitost.
Dále je třeba zvolit správný účetní systém, kterým svůj obchod ekonomicky podepřete. A tím se opět dostáváme k výhodě hotových platforem – ty totiž zpravidla podporují integraci účetnictví bez jakýchkoliv problémů. Na míru programovaný obchod by musel kromě všeho ostatního řešit i komunikaci s ekonomickým softwarem, což by byla další zbytečná komplikace (technická i finanční). Nebo se můžete pustit do vlastního vývoje skladového a účetního řešení. V tom případě hodně štěstí…
Bez ladu a skladu
Kdysi jsem slyšel, že provozovat e-shop je velice výhodné a snadné, protože nemusíte skoro nic držet skladem. Nesmysl, přátelé. Systém „když někdo něco objedná, půjdu to sehnat a pošlu mu to“ prostě nefunguje. Alespoň ne tak, aby se naplnila podstata e-shopu, tj. rychlé a bezkontaktní dodání požadovaného zboží. Není nic horšího, než volat zákazníkovi tři dny po objednávce a vysvětlovat, že váš dodavatel momentálně nemá požadovanou tiskárnu fyzicky k dispozici, ale příští středu určitě bude. Takhle prosím ne! Lidé rádi vidí, že zboží je skladem. Nejlépe i s udáním počtu kusů. Proto není od věci využít informační propojení s velkoskladem, které vám automaticky a v reálném čase poskytuje údaje o dostupnosti položek. Promluvte si se svým dodavatelem – třeba něco podobného nabízí také. Pokud jste sami sobě výrobcem i skladníkem, máte situaci značně zjednodušenou. Spoléháte –li na dodávky od jiných firem, dávejte pozor.
Koupíme si drát
Málokdo si při svém prvním nákupu objedná nejnovější model notebooku za mnoho desítek tisíc korun. Nepodceňujme proto zákazníky, kteří si přejí USB kabel za tři pětky. Zatím na nich moc nevyděláme, ale kdoví, jestli se za měsíc nevrátí třeba pro ten notebook. A platí to samozřejmě i obráceně – dodáte –li za tři týdny FireWire, s dalším nákupem moc nepočítejte. Jak praví zlaté pravidlo marketingu, osmdesát procent příjmů generuje dvacet procent stálých zákazníků. Problém je, že při prvním nákupu nikdy nevíme, jestli se dotyčný stane stálým klientem, který nám za půl roku bude vydělávat statisíce. Měřme proto všem stejně poctivým metrem – třeba je ten kabel začátek příjemného obchodního přátelství.
Směle do toho
První rozhodnutí jsou nejdůležitější. Komerční produkt, nebo vlastní vývoj? Uvážíme –li bohaté možnosti přizpůsobení hotových platforem konkrétním požadavkům, zdá se být cesta nákupu odzkoušené aplikace nejlepší. Bývá zvykem, že dodavatel obchodu vám za mírný poplatek rád implementuje vaši vlastní grafiku, klidně posune ikonu nákupního košíku o pět bodů vlevo, a budete –li moc chtít, pomůže i s tvorbou vizuální podoby jako takové. Mohlo by se zdát, že unifikované systémy „generují“ stále stejně vypadající prodejny, které jsou si až podezřele podobné a nic je neodlišuje. To je však otázka přístupu konkrétního provozovatele – kdo chce vypadat jinak, má možnost.
Co budete prodávat víte, myslíte to vážně, zvolili jste platformu, objednali účetní systém a zamysleli se nad skladem. Příště se podíváme pod druhou pokličku, kde čeká spousta práce s přípravou slavnostního otevření obchodu. Zůstaňte naladěni.