Jsou nyní na úrovni zhruba padesáti firem měsíčně – i to je ale nesrovnatelně více než před rokem.
Návrat lepších časů v podnikání tzv. technologických firem (internetové, e-businessové, též telekomunikační a koneckonců i hardwarové a softwarové) ještě nenastává, ale volný pád se už nepochybně zastavil. Burzovní indexy v jednotlivých sektorech vcelku přesně udávají náladu finančníků a jejich důvěru těmto společnostem, ale to nemá nic společného s podnikáním zmíněných společností; je dobře známo, že ačkoli se burzy snaží uvažovat daleko do budoucnosti a předjímat budoucí vývoj, jsou ve skutečnosti za ním hodně pozadu a reagují pozdě.
Indexy technologických oborů jsou už zhruba půl roku stabilizovány, s menšími občasnými odchylkami nahoru nebo dolů – to je víceméně dobrá zpráva, protože se zdá, že si burza už „vyzkoušela dno“, nalezla jej a nyní hledá vhodný okamžik, aby mohla jít zase vzhůru; často se tvrdí, že toto období nastane koncem letošního roku, kdy firmy obvykle ohlašují příznivé finanční bilance a kdy se dá očekávat žeň z obchodní sezóny po mrtvém prázdninovém období.
Zajímavým ukazatelem je pak studie firmy Webmergers, která mimo jiné sleduje počty krachů internetových firem. Podle těchto propočtů se v druhém čtvrtletí letošního roku toto číslo v měsíčních přepočtech stabilizovalo: v dubnu zkrachovalo 55 firem, v květnu 54 a v červnu 53 firem. Webmergers sledují i jednotlivé obory, ve kterých firmy působí: polovina úmrtí připadá na sektor B2C (zákaznicky, konzumentsky orientovaná e-komerce) a třetina pak na sektor B2B. Business-to-business není tedy žádnou záchranou; počty krachů v této oblasti stoupají a dřívější neopodstatněná důvěra, že právě toto je ten pravý e-business, se zakládala právě na faktu, že B2B firmy začaly na trzích působit později než B2C, a proto se opticky zdálo, že fungují, zatímco B2C firmy „již“ krachovaly, již utratily své investorské peníze. Dnes je ale doba, kdy první kola financování končí i u B2B firem a pro většinu z nich to znamená první i poslední kolo.
Ve srovnání s rokem 2000 se však krachů zaznamenává v letošním roce mnohem víc; zatímco v celém loňském roce zahynulo 225 internetových firem, za první pololetí letošního roku to bylo už 330. Je ale nutné dodat, že se už v této oblasti neutrácejí tak velké peníze jako dříve – každý je opatrnější.
Podstatně lepším měsícem pak byl letošní červenec, který už naznačil, že zlé doby by mohly být definitivně za námi. Uhynulo „jenom“ 32 internetových firem, což je nejnižší úmrtnost od září loňského roku, a procento B2C firem opět pokleslo. Vůbec nejlépe – ovšem v relativních číslech, protože krachy jistě nemůžeme počítat jako úspěšné podnikání – se daří e-retailerům, tedy provozovatelům internetových obchodů: zatímco dříve připadala polovina krachů na e-retail, nyní je to už čtvrtina. Zlomyslný čtenář ovšem může dodat, že to je tím, že už na světě skoro žádné e-retailové firmy nezbyly, a tedy už nemá kdo krachovat.
Je dále zajímavé srovnat krachy s počty „mergerů a akvizicí“, tedy s počty internetových firem, které byly v uvedených měsících koupeny či pohlceny. Být koupen či pohlcen obvykle znamená pro danou firmu úspěch – bývalí majitelé se skoro vždy finančně zhojí, nemusí to ale znamenat, že obrovsky zbohatnou. V roce 2001 počty těchto spojování a akvizicí několikanásobně převýšily počty krachů – v prvních šesti měsících zhruba dvojnásobně, v červenci pak trojnásobně, a měsíční hodnoty těchto transakcí činí průměrně šest miliard dolarů: to potvrzuje, že se firmy neprodávají za pakatel. Máme tedy naději, že špatné časy by už mohly být u konce.