Jen několik málo lidí se může pyšnit tím, že změnili svět byznysu. Michael Dell je jedním z nich. Začínal prodejem předplatného místních novin, dnes se řadí k nejbohatším lidem světa. Ptáte se jak to dokázal?
Pokud jste ve Spojených státech a zrovna máte nadbytečných tisíc dolarů, máte mnoho možností jak investovat. Můžete je třeba utratit v některém z kasin v Las Vegas, koupit ojetého Forda, uspořádat velkou párty nebo začít byznys. Člověk o kterém je dnešní článek zvolil možnost poslední a jak čas ukázal, bylo toto rozhodnutí víc než správné.
Od Michaela Della také nešlo očekávat nic jiného. Podnikatelské sklony projevoval už od svých mladých let. Svůj první, větší podnikatelský záměr uskutečnil v pouhých dvanácti letech, kdy výhodně zpeněžil svého koníčka, jímž bylo sbírání známek. Mladý Dell tehdy nakupoval známky, kde se dalo. Nejčastěji od agentů a na nejrůznějších aukcích. Po čase si však uvědomil, že takto zaplatí mnohem víc než když známky koupí přímo od prodávajícího. Z nápadu šetřícího se rázem stal nápad podnikatelský a Dell přesvědčil své známé filatelisty, aby sbírky prodávali jeho prostřednictvím. Vytvořil katalog, zaplatil si inzerát ve filatelistickém časopise a obeslal zájemce. Závěrečné bilancování přineslo překvapení - klučina si takto vydělal dva tisíce dolarů. Finanční částka, kterou mu podnikání přineslo, však nebyla v konečném důsledku nejdůležitější. Budoucí miliardář zde poprvé zjistil, že přímý prodej je cesta, kterou je třeba se vydat.
Další velká zkušenost s byznysem přišla za pár let. Šestnáctiletý Michael, tehdy student střední školy, si o prázdninách přivydělával prodejem předplatného deníku Houston Post. "Dali mi dlouhý seznam telefonních čísel, na které jsem měl zavolat a říct - Ahoj, jsem z Houston Post. Neměli byste zájem o předplatné?" píše později Dell ve své knize. Tento způsob prodeje se mu však příliš nezamlouval. Brzy přišel na to, že nejčastěji uspěje u lidí, kteří se buď právě přestěhovali nebo jsou čerstvě ženatí. Sehnat seznam potenciálních zákazníků, kteří by vyhovovali těmto podmínkám nebylo příliš obtížné. Dell využil veřejných záznamů z databáze lidí žádajících o hypotéku nebo o povolení ke sňatku a zaslal jim osobní dopis s nabídkou předplatného. "Brzy jsem měl tisíce a tisíce zájemců. Vydělal jsem 18 tisíc dolarů za které jsem koupil nějaké počítače, nové auto a stereo - prostě to co by každý šestnáctiletý mohl chtít," říká dnes úspěšný podnikatel.
Dell se v té době stále hlouběji zajímal o osobní počítače a samozřejmě o jejich prodej. Snadno si spočítal, že marže obchodníků jsou neúměrně vysoké a jeho nápad s přímým prodejem by zde byl víc než vhodný. Navíc nemusel oproti běžným prodejcům shromažďovat zásoby. Začal tedy nakupovat, montovat a prodávat přesně to, co každý jednotlivý zákazník požadoval. Jeho pokoj na koleji se proměnil v obchůdek s počítači a Dell začal sbírat první cenné zkušenosti a klienty. Netrvalo dlouho a, i přes protesty svých rodičů, školu opustil, aby se naplno vrhnul do uskutečnění svého podnikatelského snu. V roce 1984 založil s tisícem dolarů Dell Computer Corporation.
Co možná nevíte
- Michael Dell se narodil 23. února 1965 v Houstonu
- jeho prostřední je Saul
- rodiče z něj chtěli mít doktora
- manželka Susan navrhuje oblečení
- denně dostane asi 200 mailů, 60 odešle
- každé ráno vstává před šestou
- osobně kontroluje, co se na internetu povídá o jeho firmě
- první počítač dostal v 15 letech, byl to Apple II
|
Společnost začala v kancelářích v texaském Austinu. Dell zde ze začátku prodával hlavně upgradovací kity pro počítače. Sám dnes přiznává, že v té době příliš o velkém byznysu nevěděl a dokonce byl bez jakéhokoliv kloudného nápadu. Hlavním heslem, které jej však hnalo kupředu bylo "
Pokud mohu vydělat 80 tisíc prodejem ze svého bytu, určitě mohu vydělat milión za měsíc prodejem z kanceláře v kravatě."
V té době vůbec netušil, co a jak funguje, a hlavně neměl žádný kapitál. Jeho obchod však rostl zázračným tempem, každou chvíli se musel on i jeho zaměstnanci stěhovat do stále větších kanceláří, takže si prý připadali jako "cikáni". "Spackali jsme tehdy spoustu věcí, ale učili jsme se z vlastních chyb, což děláme dodnes," píše Dell ve své knize.
Jedním z velkých milníků společnosti bylo spuštění online prodeje v roce 1996, kdy většina konkurentů pouze rozpačitě vyčkávala. Už o rok později se Dell stal první firmou, jež prodala po internetu zboží za jeden milión dolarů.
Ačkoliv se v začátcích obchodnímu modelu Dellu příliš nevěřilo a "odborníci" se předháněli ve vymýšlení argumentů proč nebude fungovat, dokázal nakonec změnit tvář computerového byznysu. V roce 1992 se Dell Computer dostává do žebříčku Fortune 500 - největších firem a Michael Dell je nejmladším CEO v jeho historii. Letos se v tomto žebříčku umístil na 53. místě (Microsoft je 72.). V roce 1999 pak Dell získal první místo v přehledu miliardářů do 40 let. Jeho roční příjem činí zhruba 230 miliónů dolarů. Osobní majetek je odhadován na přibližně 16 miliard USD.