Počítačové hry budou mít rating na vhodný věk a nebezpečná témata

Již nebude tak snadné vydávat hry plné věrně vykreslených masakrů za vzdělávací prostředek k poznání anatomie lidského těla.

Je to zvláštní: násilí v počítačových hrách v posledních letech nijak extrémně neroste, přesto se však odpor proti němu, zejména ve smyslu prezentování těchto scén dětem, výrazně stoupá. I první počítačové hry z doby osmibitových počítačů před patnácti lety byly plné násilí; kromě ping-pongu skoro v každé z nich někdo zahynul. Vtip, lépe řečeno problém je ale jinde – dopředu jde vývoj počítačové grafiky a tak jsou v současných hrách násilné scény prezentované pomalu lépe než v tom nejbrutálnějším hororu. V první plošinovce váš hrdina také každou chvíli zahynul, či případně na své cestě ke splnění účelu musel zabít řadu nepřátel – dotyčná scéna ale sestávala se zavrtění se v tanci pixelů a to bylo všechno. I na svou dobu neobvykle brutální Doom likvidoval příšerky a mutantní vojáky jaksi civilizovaně a bezbolestně, jenomže násilí v dnešních následnících těchto her už vypadá úplně jinak: věrné vyobrazení odřezaných končetin, vyhřezlých vnitřností, vypíchnutých očí či mozku rozstříknutého na stěnu. Okolo brutálnosti zobrazení scén, nikoli her samotných, vznikla nemalá kontroverze i v případě známé české hry Mafia – ta, jak ostatně lze z názvu tušit, slibuje i dodává značně krvavou podívanou a přitom potenciální mladistvé čtenáře nevaruje podle mnohých názorů dostatečně.

V brzké době by se toto mělo změnit. Organizace ISFE (Interactive Software Federation of Europe), kam patří všichni významní producenti počítačových her, totiž nedávno přijala označování (rating) krabic a dalších materiálů s počítačovými hrami, který má být „Pan-Evropský“, tedy „celoevropský“. Doposud nic takového neexistovalo a distributoři v každé zemi jednali podle místních pravidel hry – samozřejmě tak, aby co nejvíce omezení u hry skryli nebo úplně potlačili. Nový rating bude sestávat ze dvou obrázků, které musí být viditelné v určené velikosti na krabici se softwarem: jeden určuje minimální doporučený věk hráčů a druhý pak úroveň násilí ve hře. Obrázek (ikona) pro věk je srozumitelná a přijatelná, obsahuje velké číslo a znak „plus“, což je zřejmě srozumitelné celoevropsky, na druhé straně nás ale z obrázků, které mají symbolizovat úroveň násilí, jímají nemalé rozpaky.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Snad jde porozumět symbolům pohlaví (= erotika ve hře), možná i znakům v bublině (= vulgární vyjadřování), ale co má znamenat pavouk (?) nebo dítě mezi rodiči, zůstane zcela jistě drtivé většině zákazníků nejasné. O ruce v pěsti či injekční stříkačce pak zákazník zřejmě bude tušit, že jde o něco nekalého, ale pokud bude chtít přesně zjistit, co to znamená, bude si muset zřejmě nejdříve hru nainstalovat a přehrát – čímž se smysl těchto ikon jaksi vytrácí. (Kdo se chce dát poddat, nalezne vysvětlení ikon na stránce agentury, která je vytvořila – asi se neubráníte značnému podivení, možná i ostřejší kritice).

Jistě správné úsilí tak možná dost ztratí na nevhodném provedení a úporné snaze o pojmenování a vykreslení všech nepěkných věcí na krabici se softwarem. A při podrobném zkoumání oné „pan-evropskosti“ nařízení agentury PEGI, která má celou věc na starosti, zjistíme, že v oné Pan-Evropě zatím ještě naše republika chybí. Nebude to asi nadlouho, EU klepe na dveře, ale do doby zavedení ratingu počítačových her i u nás by mohli tvůrci tyto ikony poněkud inovovat, zjednodušit a snížit jejich počet – když si film, což je z hlediska potenciální „vizuální nebezpečnosti“ totéž jako počítačová hra, vystačí s podstatně jednodušším označováním, zvládne to gameska taky.

Diskuze (13) Další článek: Microsoft NET Passport: další problémy!

Témata článku: Software, Hry, Ping, Vulgární vyjadřování, Věk, Krabice, Rating, Pingu, Doom 3, Mafia, Rat, Ping Pong, Doom, Hra, Nebe, Brzká doba


Určitě si přečtěte

Přichází revoluce v oblasti deodorantů!

Přichází revoluce v oblasti deodorantů!

** Britští vědci odhalili uzlový bod procesů, kterými vzniká nejpronikavější složka lidského tělesného pachu ** Nové generaci deodorantů by mohl dodat na síle cílený zásah do života malé skupinky kožních bakterií ** Podle některých vědců by to ale znamenalo zpřetrhat pouta mezi člověkem a mikrobem

Jaroslav Petr | 33

Pojďme programovat elektroniku: Jak vlastně funguje akcelerometr a gyroskop nejen ve vašem telefonu

Pojďme programovat elektroniku: Jak vlastně funguje akcelerometr a gyroskop nejen ve vašem telefonu

** Každý současný vybavený mobil má akcelerometr a gyroskop ** Jenže co každé z těchto čidel vlastně dělá a jak vypadá? ** Dnes si to vysvětlíme a do hry zapojíme i Airbus A380 a Arduino

Jakub Čížek | 11

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

** Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem ** Atlantik dokázal přeletět za cca 3 až 3,5 hodiny ** Před osmnácti lety tragická havárie provoz těchto letadel prakticky ukončila

David Polesný, Jiří Černý | 37

Co je srdce nového iPhonu? Apple A12 Bionic, první 7nm čip nabitý výkonem

Co je srdce nového iPhonu? Apple A12 Bionic, první 7nm čip nabitý výkonem

** Apple v nových iPhonech používá nový vlastní čip A12 Bionic ** Jde o první 7nm čip na světě ** Kromě vyššího klasického výkonu dostala neuronová část masivní navýšení rychlosti zpracování umělé inteligence

Karel Javůrek | 38

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.

Vladislav Kluska | 45

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

** Pornografie údajně představuje třetinu internetové obsahu a je technologický tahounem ** Do erotického obsahu postupně zasahuje i virtuální realita ** Kromě vizuálního vjemu se pracuje také na virtuálním uspokojení toho hmatového

Jan Dudek | 29

ELONOVINKY: Druhá strana popularity – servisy Tesly jsou přeplněné a nestíhají

ELONOVINKY: Druhá strana popularity – servisy Tesly jsou přeplněné a nestíhají

** Automobilka Tesla neustále zvyšuje prodeje svých vozů ** S kvapně rostoucím počtem nových majitelů Tesel ale stoupá i počet zákazníků servisů ** Servisy Tesly nestíhají, firma proto řeší další akutní problém

Petr Melechin, Karel Dlabač | 72


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 13 grafických karet

Srovnání 7 dokovacích stanic s USB-C

Jak na perfektní noční fotografie

Kvalitní zdroje informací pro sebevzdělávání