Počítače a internet v české společnosti podle ČSÚ

Průměrný český uživatel internetu je mladý muž kolem dvaceti let s bydlištěm v hlavním městě. Takto do jedné věty s výraznou nadsázkou shrnul výsledky statistických šetření o počítačích a internetu v české společnosti předseda Českého statistického úřadu Jan Fischer.
Počítače a internet v české společnosti podle ČSÚ

Český statistický úřad zveřejnil výsledky doposud nejobsáhlejší studie týkající se využití osobních počítačů a internetu v české společnosti. Předmětem statistického výzkumu byly domácnosti, firmy a státní instituce. Výsledky jsou v mnoha případech zajímavé, ale v oblasti rozšíření internetu jen potvrzují zaostalost ČR ve srovnání s Evropskou unií.

Oblast informačních technologií vnímají jako důležitou nejen evropští politici, ale také statistické úřady v čele s evropským statistickým úřadem Eurostat. Tato zvýšená pozornost statistiků směrem k IT se odráží i u nás. V České republice v rámci projektu Počítače a Internet v české společnosti podniká ČSÚ hned několik šetření, která se soustředí na různé segmenty společnosti. Na včerejší tiskové konferenci byly prezentovány výsledky v oblastech Domácnosti a jednotlivci, Podnikatelský sektor a Veřejný sektor.

Všude dobře, doma nejhůř

Osobní počítač vlastní v České republice celkem 24 % domácností a jednotlivců. K dispozici jsou i čísla pro jednotlivé kraje, kde jednoznačně největší penetrace PC v domácnostech je podle očekávání v Praze (38 %), zatímco v Olomouckém kraji je podíl computerizovaných domácností pouze patnáctiprocentní. Druhá nejvyšší penetrace PC v domácnostech je v Jihomoravském kraji. Přístup k internetu má přibližně šest z deseti domácností vybavených osobním počítačem a pouze patnáct procent všech domácností. Největší rozšíření internetu je opět v Praze, kde je online 29 % domácností. Stejné je i pořadí na druhém a posledním místě, v Jihomoravském kraji se k internetu připojuje 19 % domácností, v Olomouckém kraji je to pouze devět procent domácností.

Nejčastějším způsobem připojení je dial-up, který využívá 82 % domácností připojených k internetu. Na druhém místě, co se týká rozšíření, jsou různé formy vysokorychlostního internetu (do této formulace spadají i pomalá bezdrátová připojení) s deseti procenty domácností. Na třetím místě je technologie ISDN se šesti procenty následovaná připojením přes GPRS, které využívá pět procent domácností. Zajímavý je také údaj o existenci lokálních domácích sítí, které mají nainstalovány 3,4 % českých domácností.

Výzkum se týkal nejen vlastnictví technologií a jejich dostupnosti doma, ale také celkových zkušeností s PC a internetem. Podle těchto výsledků s počítačem alespoň jednou pracovalo 46 % obyvatel ČR starších patnácti let. V době šetření počítač aktuálně použilo 38 % respondentů, pro srovnání v EU používají osobní počítač dvě třetiny lidí. Výsledky potvrzují zažité stereotypy, podle kterých používají technologie více muži než ženy a že moderním technologiím holdují zejména mladší lidé. Ve věkové skupině 15-24 let pracovalo s počítačem 82 procent dotázaných, zatímco v kategorii 55-64 to bylo jen 26 %.

Nestahujeme

Součástí otázek v rozhovoru s respondenty byl také dotaz na účel, ke kterému internet soukromě používají. Nejčastější aktivitou je práce s elektronickou poštou, kterou využívá 81 % dotázaných aktivních uživatelů internetu. Druhou nejčastější činností na internetu je vyhledávání informací o zboží a službách, kterému se věnuje 55 % uživatelů. V oblíbenosti následuje vyhledávání a stahování odborných textů (49 %), prohlížení online novin a časopisů (32 %). Až na pátém místě se umístila kategorie hraní a stahování her a hudby, do které lze zahrnout i využívání výměnných sítí. Stahování počítačových her a hudby se věnuje podle ČSÚ 31 % uživatelů internetu.

Důvodů pro poměrně nízký podíl "stahovačů" může být několik od záměrně mylných odpovědí až po omezení dostupnou infrastrukturou, ve které je 82 % uživatelů připojeno k internetu přes dial-up. V oblíbenosti následují služby spojené s cestováním a ubytováním (29 %) a vyhledávání informací v jízdních řádech (28%). Díky rozšíření mobilních telefonů není překvapivé ani to, že více než čtvrtina respondentů využívá internet k rozesílání SMS prostřednictvím webových bran. Icq a další formy chatů využívá 23 % uživatelů internetu a překvapivých devět procent uživatelů internetu v ČR využívá služeb IP telefonie.

Nenakupujeme

Velmi nízký je podíl uživatelů, kteří na internetu přímo nakupují. V průměru jde o tři procenta internetové populace v ČR, přičemž nejčastěji nakupovaným zbožím jsou sportovní potřeby a oblečení (64 %), tiskoviny (37 %) a elektronika (29 %). Počítačový hardware přes internet koupilo 20 % lidí, kteří na internetu něco nakoupili.

Výsledky šetření o využívání počítačů a internetu v domácnostech jsou založeny na osobních rozhovorech a informacích z vyplněných elektronických dotazníků uskutečněných v posledním čtvrtletí roku 2003. Šetření se zúčastnily 4 064 domácnosti a 8 451 jednotlivec. Metodika odpovídala modelovému šetření Eurostatu, podle kterého jsou zjišťována data v jednotlivých členských zemí EU a díky tomu jsou výsledky české studie metodologicky i obsahově souměřitelné.

Firmy plné počítačů

Výsledky šetření, které se týkalo firem, vypadají na první pohled velice optimisticky. Podíl českých firem vybavených osobními počítači je dokonce vyšší než v Evropské unii, rozšířenější jsou i nákupy prostřednictvím internetu. Bližší pohled ale odhalí skutečný stav věcí. I když je v České republice alespoň jedním PC vybaveno 96 % firem (v EU 94 %), počet počítačů na počet pracovníků je ve srovnání s EU horší. V ČR připadá na 100 pracovníků v průměru 35 počítačů, zatímco v EU využívá k práci počítač 44 % pracovníků.

Šedesát procent počítačů v českých firmách je připojeno na internet. Jako celek je přístupem k internetu vybaveno 88 % firem, o dvě procenta více než v EU. Jinak ale vypadá srovnání kvality, měřeno rozšířením vysokorychlostního internetu. Ten v ČR využívá pouze 23 % firem, zatímco v Evropě je podíl broadbandu téměř dvojnásobný (45 %). Více než polovina českých firem vlastní webovou prezentaci, přičemž 41 % webových stránek českých firem má i jinou než českou verzi.

ČR jako ráj elektronického obchodu

Oblast elektronického obchodu nabízí ještě překvapivější výsledky, kdy nákupy prostřednictvím internetu provádí 21 % českých firem, ale pouze 11 % firem v EU, v oblasti prodeje přes internet se angažuje 17 % českých firem a jen 7 % evropských společností. Tento výsledek je podle pracovníků ČSÚ dán historickým vývojem v Evropě, kdy firmy v západní Evropě začaly už dříve využívat pro obchodování jiné elektronické sítě.

Výsledky šetření v oblasti podnikatelské sektoru jsou založeny na dotaznících, které byly rozeslány 8 800 subjektům, přičemž návratnost vyplněných dotazníků činila 72 %. Dotazníky byly dva a lišily se podle typu firmy, která je měla vyplnit. Firmy pod deset zaměstnanců vyplňovaly menší dotazník, velké firmy podrobnější verzi tohoto dotazníku.

Vybavená státní správa a samospráva

Podle zjištění Českého statistického úřadu jsou všechny obce s rozšířenou působností vybaveny webovou prezentací a veřejně dostupnou adresou pro elektronickou poštu. Tři čtvrtiny těchto obcí navíc nabízejí občanům služby elektronické podatelny. Důležité dokumenty úřadu na webu publikují všechny krajské úřady a ústřední státní správa. Stejné dokumenty nabízí občanům 97,6 % obcí s rozšířenou působností. Informace o personálním obsazení úřadu nabízejí všechny krajské úřady, 96,2 % úřadů ústřední státní správy a 97,6 % obcí s rozšířenou působností. Povinnosti poskytování informací občanům si na webu plní nejlépe úřady ústřední státní správy (96,2 %) a krajské úřady (92,9 %). Stejné informace poskytuje pouze 80 % obcí s rozšířenou působností. Přibližně polovina zkoumaných webových prezentací nabízela možnost fulltextového vyhledávání.

Šetření, které ČSÚ provedl v oblasti Veřejného sektoru, pracuje zejména s údaji získanými v dotazníkovém šetření směřovaném na jednotlivé instituce. Informace o použitelnosti webových stránek získali pracovníci ČSÚ sběrem dat přímo při návštěvách webů vybraných institucí. Jako vzorek posloužilo 245 webů z veřejného sektoru – 26 úřadů ústřední státní správy, 13 krajských úřadů a stránky Hlavního města Prahy a 205 obcí s rozšířenou působností.

Diskuze (37) Další článek: Další mail nabízející 1 GB prostoru

Témata článku: Internet, Největší rozšíření, Zkoumaný web, Historický vývoj, Šetření, Historický telefon, Nízký podíl, Webová prezentace, Důležitá oblast, Plná pozornost, Zvýšená pozornost, Odborný text, Personální obsazení, Skutečný stav, Důležitý údaj, Jednotlivá místa, Dotázaný uživatel, Údaj získaný, Stejný úřad, Stereotypy, Domácnost, Rozšíření, Úřad


Určitě si přečtěte

Pojďme programovat elektroniku: České chytré zásuvky Netio pro kutily i firmy

Pojďme programovat elektroniku: České chytré zásuvky Netio pro kutily i firmy

** Wi-Fi zásuvky nevyrábí pouze Čína ** Vyzkoušeli jsme českou Netio PowerCable ** Je přímo určená pro vývojáře, má totiž jednoduché JSON API

Jakub Čížek | 43

Co je TikTok: Svérázná sociální síť chytla mladé uživatele, už jich má už 1,5 miliardy

Co je TikTok: Svérázná sociální síť chytla mladé uživatele, už jich má už 1,5 miliardy

** Sociální síť TikTok získala stamiliony uživatelů a stále roste ** Jaký obsah na ní najdete a co můžete v jejím rámci čekat? ** Je to zábava pro mladé, nebo platforma pro úchyláky?

Karel Kilián | 34

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

** Co dělat s vysloužilým chytrým telefonem? Neházejte ho do koše! ** Našli jsme pro vás deset možností, jak ho prakticky využít ** I stará zařízení tak mohou být užitečná

Karel Kilián | 48

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

** Je sice z Aliexpressu, ale funguje ** Můžete ji ovládat hlasem přes Amazon Echo nebo Google Home ** Za tři stovky zautomatizuje menší 230V spotřebič

Jakub Čížek | 109

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 6


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky