Počítač zdarma, pokud si z něj uděláte nákupní košík

Kromě Compaqů Presario je tu také nabídka iMaců zdarma, její podmínky ale nejsou až tak výhodné.
Chcete počítač zdarma? Můžete jej mít, s jedinou drobnou podmínkou – necháte se zaplavovat internetovou reklamou a hlavně, budete nakupovat prostřednictvím Internetu.

S touto poněkud divokou kalkulací a nabídkou přichází na trh skoro neznámá společnost One Stop Communications, která takto nabízí údajně 25 000 počítačů iMac; obdobné prohlášení uvádí jiná společnost, která nabízí pécéčka. Podmínkou této koupě je pravidelné utrácení v elektronickém obchodě té společnosti, která vám počítač prodá; v případě iMacu se jedná o sto dolarů měsíčně po dobu 36 měsíců (dohromady tedy 3600 USD, skoro čtyřnásobek běžné ceny iMacu). Současně musí zákazník použít stejnou firmu jako internetového providera za částku dvaceti dolarů měsíčně (za tři roky to je 700 USD, 70% ceny iMacu).

Podle vedení společnosti do dvou hodin po zveřejnění objednávky objednalo iMacy 2500 (!!!) zákazníků; podrobnosti naleznete na této, mírně podivné stránce.

Podobný pokus o obchodování s pécéčky naleznete na adrese http://www.free-pc.com; firma nabízí počítače Compaq.

Živě komentuje: je to takové Kolumbovo vejce – pokud mě tedy všichni nutíte do nákupů na Internetu, tak mě dejte nebo pronajměte nákupní tašku zdarma, v supermarketu mám košík taky jenom pronajatý. Nabídnutý obchodní model se může ukázat jako funkční a velice rychle se rozšířit, samozřejmě včetně desítek podobných nabídek ze všech stran, které se budou trumfovat.

Je nabídka těchto firem pro ně zisková? Provedeme-li krátký propočet, můžeme zjistit, že ano – a dokonce velmi! Firmy mají na počítačích rabat, takže tisícidolarový počítač nakoupí ve značných množstvích (a tisícová množství už jsou značná množství) za řekněme 700 USD. Tuto částku postupně zinkasují z „kupce“ počítače už v internetovém providerství – což pro ně sice není beznákladová položka, ale vzhledem k tomu, že provideři stejně vynakládají nejvíc peněz na získání zákazníka (a zde je to zadarmo), můžeme klidně odhadnout, že ze zinkasovaných 720 USD je pětistovka ziskem. Vida, už zbývá jen 200 dolarů (v USA je natolik nízká inflace a tudíž i úrokové míry, že pro zjednodušení můžeme cenu peněz zanedbat), a ještě musí během tří let utratit v internetovém obchodě 3600 dolarů. Podíváme-li se na nabídku obchodů, ve kterých musíte nakoupit, s překvapením zjistíte, že ceny zboží (kontroloval jsem knihy) jsou nižší než na Amazonu. Jenomže: předváděný sortiment obsahuje pouze naprosté ležáky typu PowerPoint 3 či CorelDRAW 5, takže tady to trošku skřípe – je jasné, že tyto knihy má obchod zajištěné z výprodejů, kde se prodávají na náklady, za deset-patnáct procent koncové ceny a i na „obrovských slevách 55%“ tedy stále slušně vydělává.

Nicméně, předpokládejme, že toto je teprve začátek, že se obchod rozjede; pak bude fungovat pravděpodobně jako většina běžných obchodů v západním světě na několika desítkách procent rabatu, ovšem s malými výdaji na provoz (leccos se zaplatí z balného, zde taky stojí pár dolarů). Zbude-li obchodu 20% „čistých“, je to 720 dolarů, zbude-li 30% (to už je asi nereálné, pokud ovšem zákazníka nenanutí do podobných ležáků), pak je to 1080 dolarů – a vychází nám stoprocentní zisk na investici, pokud firma skutečně „rozdá/prodá“ oněch 2500 Macintoshů, tak vydělá sedmnáct miliónů dolarů!

Přijde s podobným konceptem někdo i u nás?

Váš názor Další článek: Magic TV: Vyrobte ze svého monitoru televizor

Témata článku: Běžný zákazník, Funkční koncept, Rabat, Košík, Podobné množství, Nákupní košík, Obrovské překvapení, Nabídka těch, Koš, Nabídka obchodu, Nákup

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest SSD s kapacitou 1 TB

Srovnávací test robotických vysavačů

Vybíráme nejlepší telefony na trhu

Jak zlepšit zvuk televize