Počítač opět porazil člověka, tentokrát v Japonském šachu

Před třinácti lety byl poprvé poražen mistr světa v klasickém šachu, tentokrát se však jedná o mnohem složitější verzi v podobě takzvaných Japonských šachů.
Počítač opět porazil člověka, tentokrát v Japonském šachu

V roce 1985 se stal nadějný hráč šachu Garry Kasparov nejmladším mistrem světa v této „náročné“ disciplíně, jeho od mládí cvičený mozek tak dokázal porazit všechny konkurenční „modely“ v podobě předchozích mistrů. V devadesátých letech se tak hojně snažily různé společnosti postavit a naprogramovat počítač, který by byl schopen obstojně hrát i s těmi nejlepšími šachisty na světě. Všechny byly nejlepším lidským mistrem poraženy. „Počítač? Ten přeci nikdy nebude lepší než člověk, nemá cit pro hru.“ Asi takto by se dalo charakterizovat tehdejší představa možností programu, který běžel na počítači.

Po několika letech vývoje se na tento segment soustředili i vývojáři z IBM a v roce 1996 představili superpočítač Deep Blue, který měl velkého mistra konečně porazit, ale opět selhal. Pouhý rok poté, kdy počítač disponoval mnohem vyšším výkonem a pokročilejšími algoritmy, byl souboj uskutečněn znovu a největší mistr světa byl poprvé ostudně poražen strojem. Počítač dokázal spočítat a v paměti udržet více než 200 milionů tahů za jedinou sekundu a dle statistik vybrat tu nejvhodnější, přičemž není vše tak jednoduché, jak to vypadá, samozřejmostí byly útoky, obrana a podobné „lidské“ vlastnosti při samotné hře.

Klepněte pro větší obrázek

Klasické šachy však nejsou z výpočetního hlediska na dnešní dobu příliš náročné (výkon počítače Deep Blue byl přibližně 11 GFLOPS, i levné netbooky mají dnes několikanásobně vyšší výkon), kombinace všech možných partií se pohybuje kolem hodnoty 10123. V Japonsku je ale oblíbená mnohem náročnější verze šachů s názvem Shogi (Šógi).

Japonské šachy, další milník porážky člověka strojem

Překlad názvu Shogi znamená „hra generálů“ a jedná se o podobný systém jako u běžných šachů, její složitost je však diametrálně vyšší. Možný počet kombinací dosahuje hodnoty 10224. Světová šampiónka v této hře - Ichiyo Shimizu, soupeřila na univerzitě v Tokyu proti počítači Akara 2010, který jí porazil během dlouhých šesti hodin za 86 tahů. Ještě před třemi lety ve stejné hře bez problému vyhrál člověk (Akira Watanabe), vývoj jde ale samozřejmě rapidní rychlostí dopředu, a to nejen z hlediska výkonu, ale i umělé inteligence.

Klepněte pro větší obrázek

Stalo se tak poprvé, kdy uměle vytvořený program běžící na počítači dokázal porazit člověka v této relativně pokročilé hře. Dle informací byl počítač „agresivní“ již od začátku hry, sama Shimizu po zápase pronesla „Jeho tahy nebyly nijak zvláštní, připadalo mi, že hraji s normálním člověkem“.

Japonská asociace Shogi v roce 2005 dokonce uvalila zákaz soupeření členů s počítači, s každým takovým sledovaným a profesionálním soubojem se totiž počítač učí a zlepšuje, samozřejmě díky algoritmům, které naprogramovali vývojáři.

Jednodušší stroje

Už od nepaměti se snažilo lidstvo rozšiřovat své schopnosti, nejdříve se jednalo o běžné nástroje pro usnadnění lovu, čili oštěpy nebo luky. Poté se přešlo například na rychlejší obdělávání půdy, rychlejší a snadnější úrodu ve větším měřítku za pomoci složitějších nástrojů, v nejnovějším případě prezentované například kombajny a podobně. Takto bychom mohli pokračovat ve všech segmentech, kdy je nutno vykonávat fyzický pohyb v prostoru.

Klepněte pro větší obrázek

Tato „nutnost“ a nevyhnutelná potřeba rozšiřovat fyzické možnosti lidského těla přešla i do segmentu duševního výkonu, po prvních jednoduchých kalkulačkách přišly první počítače, které začaly obsahovat programový kód, který dokázal díky naší duševní tvorbě i na jednoduché fyzické vrstvě sčítající pouze jedničky a nuly, vytvořit zcela virtuální prostředí schopné v nejnovějším případě rozeznávat lidské tváře nebo porazit člověka takřka v jakékoli „hře“. Když byl každý z nás jednou malým dítětem, také si převážně hrál. Ale jak už to tak bývá, každý dříve nebo později dospěje.

Diskuze (66) Další článek: Nový Twitter je konečně dostupný pro všechny

Témata článku: Technologie, Počítače, Podobný nástroj, Podobná hodnota, SOG, Běžná hodnota, Náročný hráč, Pouhý začátek, Lidský mozek, Šach, Jednoduché tělo, Garri Kasparov, Pouhý rok, SAC, Deep, Člověk, Love, Superpočítač deep, Normální člověk, Zvláštní případ, Stolní počítače na Heureka.cz



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Návod: Jak nastavit sdílení v síti, s heslem i bez něj

Návod: Jak nastavit sdílení v síti, s heslem i bez něj

Máte zapnutý počítač a chtěli byste se dostat do některé jeho složky z telefonu či televizoru? Stačí si nastavit sdílení v síti, a to i bez hesla.

Antonín Trčálek
NávodyWindows
Recenze hry Evil Dead: The Game. To nejlepší možné béčko

Recenze hry Evil Dead: The Game. To nejlepší možné béčko

Jak asi může může dopadnout videoherní adaptace jednoho z nejbláznivějších hororů filmové historie? No přesně takhle!

Ladislav Novák
KooperaceEvil Dead: The GameHororRecenze
Duke Nukem Forever byl zkázou 3D Realms. Zakladatel studia komentuje únik verze z roku 2001

Duke Nukem Forever byl zkázou 3D Realms. Zakladatel studia komentuje únik verze z roku 2001

Poslední díl s Duke Nukemem v hlavní roli vznikal více než dekádu. Díky čerstvému úniku si jeho rozpracovanou verzi z roku 2001 může vyzkoušet každý.

Martin Nahodil
ÚnikDuke Nukem Forever
25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Jaromír PukMarek Čech
Filmy, které musíte vidět
Jak rozmazat dům, aby vás sousedi nemohli šmírovat. Jde to v Mapách Google i na Mapy.cz

Jak rozmazat dům, aby vás sousedi nemohli šmírovat. Jde to v Mapách Google i na Mapy.cz

** Nelibí se vám, když cizí lidé okukují váš dům? ** Všechny mapové aplikace nabízejí možnost rozmazání snímku ** Máme návod pro Apple Maps, Bing Maps, Mapy Google a Mapy.cz

Karel Kilián
SoukromíNávodyMapy
Srovnávací test odolných telefonů do 8 000 Kč. Žádný propadák, některé přidají laserové měření či termovizi

Srovnávací test odolných telefonů do 8 000 Kč. Žádný propadák, některé přidají laserové měření či termovizi

Vybrali jsme sedm odolných telefonů, které nejsou dražší než 8 000 Kč. V tomto segmentu pochopitelně není takový přetlak jako u běžných telefonů, takže je cenový rozptyl trochu větší. Skvělé je, že ani jeden z telefonů není vyložený propadák, naopak, každý si najde zákazníka.

Jakub Michlovský
SrovnáníSmartphone