Spíše než o důkaz stagnace se jedná o potvrzení, že pacient se začíná uzdravovat.
Médii již prolétla zpráva, že americká firma
Netcraft zaznamenala poprvé ve své historii skutečný pokles počtu registrovaných internetových domén. Netcraft provádí své výzkumy nepřetržitě a výsledky vydává měsíčně; jeho nejznámější službou je měření tržních podílů jednotlivých serverových platforem a bývá často citován jako důkaz, kdy je komerční produkt od Microsoftu značně převálcován free produktem Apache. Mimochodem, současný stav na bojišti je 56,5 % pro Apache, 30,7 pro Microsoft, ostatní jsou pod čtyřmi procenty. I Apache po řadě let zastavil svůj růst, na podzim roku 2000 dosáhl své rekordní hranice tržní penetrace 65 % a od té doby víceméně klesá; naopak Microsoft, který léta 1998–2000 trávil v kolísání okolo 20 %, nyní poprvé překročil 30 % a překvapivě strmě roste. I to by stálo za samostatnou analýzu.
Pokles počtu domén byl poměrně citelný – o 186 000. Světový Internet stále okupuje více než 36 mil. domén, ale půl procenta za měsíc není statisticky nezanedbatelné číslo. Kuriózní je, že pokles, který možná bude pokračovat, nastává zhruba v době, kdy do světa vstupují nové domény (.biz, .info atd.), jejichž vznik byl vyvolán obrovským zájmem. Ano, ale před dvěma lety – ne nyní. Což také ukazuje, že instituce, ať státní nebo nestátní, nejsou nikdy dostatečně akční a přicházejí často s křížkem po funuse; ICANN se zdá být skutečně podobně dynamickým a akčním spolkem jako okresní výbor strany. (Poznámka: striktně vzato poklesl počet domén už podruhé, ale poprvé to bylo díky změněnému obchodnímu modelu některých světově dominantních webhostingových společností, tedy „umělým zásahem“, nikoli přirozeným vývojem trhu.)
Zmenšení počtu domén má několik příčin: 1. právě před dvěma roky vrcholil největší internetový boom (nové domény se v USA platí dopředu nejčastěji na dva roky), 2. řada firem začala za registraci a udržování domén vymáhat speciální nebo vyšší poplatky (předtím to bylo součástí jiné služby, například web hostingu). Nové domény příliš nepomohou – domén .info a .biz bylo zatím „zaparkováno“ něco přes milión.
Domnívám se, že počet domén bude i nadále klesat. Doména je značka čili brand, a udržování každé značky v povědomí něco stojí; udržovat v povědomí třicet miliónů značek stojí víc peněz, než kolik je rozumné utratit. Domény budou zůstávat pro firemní sídla, ovšem ne u malých firmiček a živností, jimž bude bohatě vyhovovat doména třetího řádu, která je obvykle zadarmo. Tak, jak pomalu mizí mýtus o automatické užitečnosti a profitabilitě Internetu, klesá i význam vlastních domén; hospoda U Vorla z Boskovic skutečně ke svému životu vlastní doménu nepotřebuje, a naopak by jí doména typu uvorla.hospody.cz slušela více. Zbývající domény – při letmém procházení seznamu českých domén se dá usoudit, že je jich zhruba polovina ze všech – obsazují názvy věcí, činností a podobně. Domnívám se, že během pár let se jich na trhu udrží jen zlomek dnešního množství; zbytek bude zahozen a nebude obnoven.