Počátky informatiky, počítač Apple

Diskuze čtenářů k článku

miro  |  04. 06. 2007 19:01

Kalendárium je rubrika, kterou si často rád přečtu (často se buď dozvím něco nového nebo oživím pozapomenuté). Ale měl bych jeden návrh: Co takhle zkusit staré osvědčené "zemřel tolikátého a tolikátého" nebo "tolikátého a tolikátého si připomínámé x-té výročí jeho úmrtí". Vím, je to milionkrát omletá fráze, a chápu, že se autor snaží o nějakou jazykovou neotřelost, ale pokud je výsledkem autorovy snahy "vstupenku na tyto řádky získává datem své smrti", "také on si tak místo logicky získává datem své smrti" apod., připadá mi to jednak docela dost nevkusné (ti lidé určitě nechtěli někam získat vstupenku tím, že zemřou), druhak v konečném důsledku se autorovi podařilo stvořit nové klišé (protože tyto fráze se v nepatrných obměnách v kalendáriích opakují stále dokola). Takže bych se osobně přimlouval za staré dobré konzervativní fráze (opravdu mě ta zmínka o vstupence pokaždé znovu znechutí). Jinak za rubriku jako takovou díky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
snake  |  05. 06. 2007 05:11

Tak tak, naprostý souhlas. Jak s tím připomínáním si, tak i se "vstupenkami". Také bych dal přednost konzervativnějšímu stylu a nezkoušel vytvářet nové fráze.

A za sebe přidám, že bych ocenil, kdyby si autor po sobě text vždy přečetl a zkorigoval před zveřejněním chyby. Když již ne stylové či pravopisné, tak alespoň ty věcné. Neměl by to IMHO být problém, korektura trvá přeci jen výrazně kratší dobu než psaní samotného článku - a nespolehlivost dat a občasné evidentní překlepy či úplné nesmysly tuhle - jinak velmi milou a čtivou rubriku - kazí...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JmJ  |  04. 06. 2007 16:17

Chudak Alan, ani po smrti nema klid. Stale ho ta jeho orientace pronasleduje.



At zije FJA I a II

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr-H, Petr-H  |  04. 06. 2007 10:39

Chtěl bych upozornit na chybu v datu úmrtí A. M. Turinga, ten zemřel 7. června 1954, ne v roce 1945 jak je uvedeno v článku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Truhlík  |  04. 06. 2007 12:35

Dyť je to jedno.. spíš měli uvést proč se zabil- nerozdejchal svou homosexualitu. Přitom stačilo počkat na Radka Hulána a registrované partnerství.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kolemjdouci  |  04. 06. 2007 12:55

Teda panove..dneska jsem se rano vzbudil a myslel jsem ze to bude zase den na p*** ale kdyz jsem si precetl prispevky,tak se mi zvedla nalada.Jen takova otazka:Co mate proti takovymu borci jako je Rada Huligan?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ja  |  04. 06. 2007 12:56

Musim reagovat na vyrok Truhlika. Ono co nebolo uvedene v clanku je dovod, preco Alan Turing spachal samovrazdu. Britske pravo v tom casu nariadovalo hormonalnu liecbu homosexualov, avsak dosledky liecby boli zvycaje katastrofalne (napr. Turing-ovi narastli prsia.) a dotycny bol povinny byt v institucionalnej liecbe. Nasledkom zmien liecby trpel depresiou a v 1954 roku spachal samovrazdu.
Jedna zo zakonitosti, ktoru Turing sformuloval, tvrdi, ze kazdy pocticatovy algoritmus moze bezat nekonecne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AstorLights, AstorLights  |  04. 06. 2007 16:20

Bože, ty už nemel ! Kaj si zebral takovou kravinu že každý algoritmus může běžet nekonečně ! Tak blbě popsat "problém zastavitelnosti turingova stroje" jako si to předvedl ty no to sem eště neviděl

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sendvo  |  05. 06. 2007 17:16

jednou zo zakladnych vlastnosti algoritmu je konecnost. keby bol nekonecny tak to nie je algoritmus... dokonca aj programatorsky oblubeny algoritmus riesenia hanojskych vezi so 64 diskami bude bezat niekolko sto miliard rokov ale nakoniec skonci... tak prosim ta nemel

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Franta  |  04. 06. 2007 00:09

Jó to byly časy... kdyby tak Microsoft byl dneska schopnej napsat operační systém běžící na těch předpovězených na věky dostačujících 640kb
Ale co , řád sem, řád tam... Visty sem, Visty tam...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
snake  |  04. 06. 2007 05:34

No já bych si tipl, že ten Apple obsahoval i nějakou "nemalou" ROM, ve které byla část systému (čili 4 kB is not enough, pokud by v ní měl být veškerý kód systému). Dnes se už ROMky tolik nevyužívají (vlastně jen pro POST a start vlastního OS uloženého na disku), navíc velikostně jsou oproti hlavní RAM směšné a běžně se část ROM používaná i při běhu zkopíruje do RAM (ROM je značně pomalejší...

Ale i tak je samozřejmě obdivuhodné, že se dalo pracovat s tak ukrutně malým množstvím paměti (BTW, ve stejných řádech se pohybovaly i hlavní compy Apolla letícího na Měsíc apod.)...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  04. 06. 2007 05:58

"Ale i tak je samozřejmě obdivuhodné, že se dalo pracovat s tak ukrutně malým množstvím paměti" - no to bude asi tím, že v té paměti byl program napsaný v assembleru programátorem, který věděl přesně, jak procesor a jeho periferie pracují - tedy šlo o program vysoce optimalizovaný, který dělal jen to, co bylo potřeba. A nebyly tam všelijaké blikající a vlnící se menu a další pí.ovinky, co dnes sežerou 90% výkonu počítače. Proto potřebujeme pětigigové procesory a několik gigabytů ramky a stejně je to pomalé, jak šnek...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
commodore  |  04. 06. 2007 08:56

Ona by mohla byt i ta blikatka a serepeticky s daleko mensimi naroky nez je dnes bezne. Museli by to ale delat opravdovi programatori a ne lepici, kteri lepi kod hlavne aby jej uz meli hotovy.
Nejspis, kdyby se programovani venovalo vic casu, byl by software daleko lepsi a bezny hardware by vubec nepotreboval zrat tolik energie kolik zere dnes.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  04. 06. 2007 16:16

"jej uz meli hotovy." Pozadavek zakaznika - kdo to udela drive ten dostane zakazku - drive totiz znamena za mene penez a vic nez splneni pozadavku na software zakaznika nezajima.....
Proste vykony stroj usetri cas cloveku.... a i uzivateli - v te dobe totiz byla prikazova radka a ne mnohem vypocetne narocnejsi graficke uzivatelske rozhrani....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PavelH  |  05. 06. 2007 13:43

"dříve" sice možná znamená za méně peněz, ale vůbec to nemusí znamenat, že to tak je lepší nebo výhodnější. Až jednou budete používat program, který byl sice levný, ale práce mu trvá tři hodiny, a budete ho muset používat dnes a denně, tak nakonec radši pořídíte nějaký dražší, který to samé udělá za deset minut, protože si jeho vývojář dal víc záležet na algoritmu a optimalizaci. Zvlášť pokud na té rychlosti záleží, protože na výsledky zase někdo čeká.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lobo  |  07. 06. 2007 00:30

"a ne lepici, kteri lepi kod hlavne aby jej uz meli hotovy."

celkom by ma zaujimalo kolko by nadpriemernemu progrmatorovi v assembleri trvalo napisat vykreslenie formulara, naplnenie 1 comboboxu z databazy, zobrazenie dalsich 2 textboxov na zaklade vyberu z comboboxu ,validacia vstupov do textboxov a potom submit do Oraclovej databazy....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Joker, Joker  |  05. 06. 2007 15:33

Ono je to těžké. Samozřejmě by šlo napsat program dokonale optimalizovaný, který by měl výrazně menší HW nároky. Ale bylo by to daleko pracnější a tedy dražší a trvalo by to daleko déle. Navíc, při dnešní složitosti programů by psát třeba v assembleru znamenalo napsat ohromné množství zdrojového kódu, mnohokrát víc, než ve vyšších jazycích. Mnohokrát víc kódu znamená daleko větší možnost chyb a neoptimálních konstrukcí, což ve výsledku program zpomaluje. Takže by se mohlo stát, že ve finále s daleko vyššími náklady a za daleko větší čas získáme chybovější a "o trošku rychlejší" program.

Zároveň taky víc optimalizovaný program znamená méně univerzální.
Takže se vrátíme do dob, kdy jsme novému zařízení v PC ručně přidělovali přerušení (IRQ) a řešili případné konflikty a při instalaci programu pracujícího se zvukovou kartou nastavovali typ karty, port a IRQ (a pak se modlili aby to fungovalo)... a to jen proto, že další vrstva nad hardwarem (v tomhle případě Plug&Play) by "zbytečně" užírala výkon počítače?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lumpy  |  04. 06. 2007 05:37

No, M$ přece vynalezl ten Internet, dvojklik myší, virtuální paměť, diskovou cache, GUI, BSOD, binární soustavu, atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
commodore  |  04. 06. 2007 08:57

Na tom je nejhorsi, ze spousta lidi tomu opravdu veri...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
randomofamber  |  04. 06. 2007 11:37

BSOD M$ vynalezl zcela určitě !!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PavelH  |  05. 06. 2007 13:48

nojo, Linus zase vynalezl panikařící jádro

Musím říct, že když se potkám s BSOD, tak mě to akorát otráví. Ale když vidím nápis "Kernel panic", tak si představím to panikařící jádro a hned mi je veselejc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AstorLights, AstorLights  |  04. 06. 2007 09:27

Ha, opět si nějaký debil léčí ego tím že vytahuje tu nejznámější pohádku "O tom jak Bill předpověděl 640K"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BOBO  |  04. 06. 2007 09:50

a Astorek nám vylezl z boudičky a jak správně napsal "tu nejznámější pohádku" On Bill těch pohádek vypustil z pusy víc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AstorLights, AstorLights  |  04. 06. 2007 10:21

Možná vypustil, možná nevypustil... jisté ale je, že tu o těch 640K nevypustil, tu si mezi sebou vykládají hlavně tučňáci když se navzájem v diskusích hladí po ocáscích... Tak už hybaj kompilovat tučňáku a nesmrď kde nemáš co dělat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
b3tl  |  04. 06. 2007 11:41

jezisi ty si ale idiot tebe bych chtel mit doma.... podle tvejch reakci bych rekl ze si ocasek hladis aspon jednou rano a pak pred spanim :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AstorLights, AstorLights  |  04. 06. 2007 16:18

Ježíši ty si ale coool jedinec, ty si tak cool, šmarjá ty si TAK SUPR ! Ty si tak FTIPNÝ, a tak CHYTRÝ, a tak VŠESTRANNÝ a zároveň CITLIVÝ ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Peter Lehotsky, Peter Lehotsky  |  04. 06. 2007 14:44

Ale ta pohadka je nahodou dobra, mozna lepsi nez ta o linuxu a kompilaci

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
wojta, wojta  |  04. 06. 2007 10:18

Pokud by si člověk odmyslel dnešní úpravu grafiky, zvuku a videa, hraní 3D her, tak mu zbyde na počítači prakticky jen kancelářská činnost - textový editor, tabulkový kalkulátor, kalendář, e-mail, textově orientované WWW stránky. A nejdůležitější bylo také použití jednoúlohového OS - DOSu. Na to by opravdu stačilo 640KB paměti bohatě.Ovšem vývoj ve výpočetní technice jde nepředstavitelně rychle. A člověk se dneska už sotva vměstná do 1GB.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  04. 06. 2007 16:19

"Na to by opravdu stačilo 640KB paměti bohatě"
Presne tak - dnesni zpusob mit otevreno nekolik aplikaci v te dobe by spis vypadalo jako scifi....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  04. 06. 2007 16:13

"operační systém běžící na těch předpovězených na věky dostačujících 640kb "
Takze - MS-DOS byl napsan pro pocitac XT - jehoz procesor umel adresovat pouze 1024 KB ram a proti tomu 640 KB neni zase tak strasne - kdyby prohlasil - ze pocitac musi 1024 MByte dat - tedy 1000* vice zrejme by skoncil v blazinci - proste v de tobe (1980) byl i tech 640 Kb nedostupny sen..
Dnesni 32bitove procesory umi adresovat rovenez "jen" 4GB pameti a tak i operacni sytemu pro ne urcene jsou pro to zarizene...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor