Po vstupu do EU: počítače levnější, tráva zelenější?

Analyzujeme, jaký cenový vývoj se dá očekávat u různých komodit informačních a komunikačních technologií. V řadě případů již před naším vstupem byly ceny na evropské úrovni, stále jsou ale zajímavé oblasti, kde je se na co těšit.
Po vstupu do EU: počítače levnější, tráva zelenější?

Přestože dle slov jednoho kdysi významného českého politika český stát právě přestal existovat, takže bychom se měli starat o to, co s námi, sirotky ze slavné tisícileté říše, vůbec bude, obrátíme na Živě svou pozornost sobecky k přízemním tématům – zdali ušetříme na nákupu výpočetní techniky nebo jestli jsme měli (pozdě bycha honit) nakoupit do zásoby před prvním květnem.

Jak už ve svém článku informoval Tomáš Holčík, nedochází k žádné jednorázové vnější změně, která by mohla způsobit okamžitou změnu cen. Výjimkou je snížení DPH o tři procenta, ale to se vstupem do EU bezprostředně nesouvisí, mohlo nastat kdykoli jindy (nebo také vůbec). Přesto u nižšího DPH začneme, dobrá tři procenta dolů: znamená to, že můžeme už od soboty vyrazit do supermarketu a nakupovat levněji? Spíše nikoli: většina výrobců využije tuto změnu ke zvýšení ceny svého produktu (ceny bez DPH), aby výsledná cena s daní byla stejná. Až konkurenční boj přinutí výrobce a obchodníky k úpravám, k postupnému odstraňování tohoto nově nabytého polštářku. Jen u některých výrobků, u kterých by se výrobce nebo prodejce mohl lépe dostat na optickou, „kouzelnou“ cenu, např. na 999 nebo 99 Kč atd., může ke snížení dojít. Jsou to ale jen kosmetické hrátky s cenami.

K daleko zásadnějšímu cenovému vývoji může skutečně dojít díky otevřeným hranicím, díky tomu, že se ČR stala, jak se s oblibou říká, součástí „jednoho ekonomického prostoru“. Teoreticky ano, ale teoreticky bylo velmi málo překážek zahraničního obchodu i před vstupem do EU. Proberme si tedy jednotlivé významné komodity a očekávaný cenový vývoj v nich.

Software. Určitá fáma o razantním zvyšování cen software je spojena s inzeráty společnosti Adobe i vyjádřením firmy Microsoft, že postupem času zvýší ceny v ČR asi o třetinu. Samozřejmě, nastavení cen lokalizovaného software pro danou zemi je věcí výrobce, takže pokud by se některá společnost rozhodla, že její (lokalizovaný) software bude u nás třikrát dražší než originál v Německu, tak jí v tom nikdo nezabrání, ovšem v tom okamžiku převládne dovoz nelokalizované verze a firma ničeho nedosáhne. Falešné jsou odkazy typu „teď jsme v EU, tak u nás budou platit ceny pro EU“. Ceny byly, jsou a budou v pravomoci výrobce i obchodníků bez ohledu na nějaké vnější uspořádání a odvozují se vždy od lokálních poměrů, od místní kupní síly, a na ní se jednorázovým vstupem do EU nic nemění. Pokud tzv. pouliční ceny software u nejbližšího souseda (např. na www.mediamarkt.de) nyní nejsou podstatně nižší než ceny u nás, české zastoupení žádné firmy s touto realitou nic nenadělá – je stejně jen otázkou času, a domnívám se, že docela krátkého, kdy například tento významný evropský discontní prodejce vstoupí i na český trh.

Hardware – počítače, komponenty. V žádném technickém odvětví nepanuje větší konkurence: počítače může kdokoli skládat doma a výběr asijských komponent je gigantický, a tento fakt znemožňuje ovládnutí trhu takzvanými značkovými výrobci už řadu let. (Naopak se značkoví výrobci musí přizpůsobovat hrozbě assemblingu – musí držet ceny nízko, skládají jej lokálně, podnikají s velmi nízkými maržemi atd.) U těchto komodit je rychlá změna ceny téměř vyloučena a lze to také snadno dokázat s poukazem na jejich cenovou úroveň právě v Německu, což pro nás je a bude určující trh, a situaci příliš nezmění ani případný vstup některého z německých počítačových řetězců (už zmíněný MediaMarkt apod.) na domácí trh – dojde jen dočasně k cenové válce, než si to konkurenti vyříkají.

Značkové produkty. Odlišná situace s možným, velmi zajímavým cenovým vývojem je ale u tzv. značkových výrobků, zejména u těch nákladnějších: například u digitálních fotoaparátů, kamer, mobilů a též spotřební elektroniky. Kdo často cestuje po Evropě, si jistě všiml, že tyto produkty byly za hranicemi levnější než u nás, někdy i citelně, a zlobil se na nepoctivé české obchodníky, kteří si přirážejí více než Němci – poněkud neprávem. V rozkouskované Evropě nasazují cenu místní zastoupení těchto firem, nebo exkluzivní distributoři (dle pokynů výrobce); platí, že k tzv. základní, nejnižší distribuční ceně, která obvykle platí v tom státě, kde je největší konkurenční boj, si v jiných zemích zastoupení přidávají deset, dvacet, ale výjimečně také padesát procent navrch – a teprve nad touto cenou je obchodní rozpětí (okolo 30 %). Prodejce v Německu tak nakupuje značkový digiťák od svého distributora třeba o čtvrtinu levněji než u nás a podle toho pak vypadají koncové ceny.

Nerovnováhu v těchto cenách využívali obchodníci, kteří praktikovali tzv. „šedý dovoz“. Šedý zní jako „pololegální“, avšak tento druh obchodování je zcela v souladu se zákony jakékoli země. Výrobci, kteří z cenové nerovnováhy těží, nemohou nijak tento dovoz a vývoz zakázat, ale snaží se jej ztěžovat, jak mohou: hrozí, že šedému vývozci seberou tzv. dealerství (statut prodejce, nedodají mu zboží), v zemi šedého importéra zase vyhrožují, že na takovéto výrobky není záruka. Nic z toho obvykle není pravda, nicméně ve většině případů to šedým dovozcům a vývozcům znechutí život, takže tento obchod představuje jen menšinu trhu. Proslulou se stala velká aféra britského Tesca s americkým výrobcem Levi´s. Džíny tohoto výrobce jsou v USA až několikanásobně levnější než v Evropě a Tesco se rozhodlo je nakupovat přímo v USA, namísto od lokálního zastoupení, a dávat je tak svým zákazníkům podstatně levněji. Ostrý souboj obou firem vyústil ve čtyřletý soud; ptáte-li se, jak dopadl, pak špatně pro svobodný obchod. Rozhodnutí soudu Evropské unie (!) zní, že Tesco nesmí kupovat džíny Levi´s mimo „ekonomické území Evropské unie“ bez souhlasu výrobce.

Vstupem ČR do EU by se z veškerého šedého obchodování měl stát obchod „bílý“. Na výrobky se bude vztahovat (ne nutně okamžitě) pan-evropská záruka a pan-evropská podpora: pokud si koupíte digiťák v Řecku a jste Nor, opraví vám jej servisní středisko v Praze stejně jako kdekoli jinde v EU. Právě absence tohoto pan-evropského servisu byla dříve nejčastější překážkou šedého dovozu; značkové servisy odmítaly výrobky nezakoupené v dané zemi opravovat.

Výsledkem by tedy mělo být, že se rozdílné „nasazovací ceny“ jednotlivých značkových výrobců budou smazávat. Dojde k tomu postupně, neboť výrobci to udělají pouze pod tlakem přeshraničního obchodu. Jakmile začnou velcí prodejci (např. řetězce) nakupovat stejné značkové zboží od německých dealerů namísto od českých, začne výrobce srovnávat ceny. Pokud uvádím, že „by se tak mělo stát“, není to alibi autora, který si nechává všechna dvířka otevřená: zcela jistě se naleznou komodity nebo jednotlivé výrobky (zejména v high-endu), kde si výrobce rozdílnou cenovou politiku ubrání. Těchto případů by mělo být poměrně málo – zejména výrobky ve střední a vyšší (ale ne té nejvyšší) cenové hladině by se měly stát pro naše zákazníky citelně výhodnějšími v období měsíců, případně několika málo roků. Nic ale není předem jisté: je to v podstatě souboj obchodníků, importérů obcházejících tzv. oficiální či autorizované distributory, s těmito distributory a hlavně s prvovýrobci. Příklady z EU ukazují, že výsledky mohou být různé – někde se ceny vyrovnají, jinde je schopen výrobce různé nákupní ceny v různých zemích udržet, nebo jen rozdíly maličko zmírní.

Diskuze (51) Další článek: Útočná plejáda pokračuje - červ Sasser.D

Témata článku: Software, Evropská unie, Výrobce, Tesco, Tráva, Britský obchod, Nejbližší soused, Lokální zákon, Velká aféra, Ostrý souboj, Výrobek, Český obchod, Nízký tlak, Český výrobce, Případný vstup, Šedý dovoz, Asijský trh, Lev, Džíny, Zeleň, Významná cena, Odlišná situace, Tesco Mobile, Razantní snížení, Vstup


Určitě si přečtěte

Pojďme programovat elektroniku: Rádiový čip, který má skoro každá bezdrátová myš

Pojďme programovat elektroniku: Rádiový čip, který má skoro každá bezdrátová myš

** Bezdrátové myši řídí čip od Nordic Semiconductors ** Jeho rádiové vysílače si před lety oblíbila i komunita kutilů ** Dnes si je vyzkoušíme v praxi

Jakub Čížek | 9

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme třináct tipů a triků, o kterých možná nevíte

Karel Kilián | 36

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

** Kolem baterií a akumulátorů koluje řada mýtů, nepravd a polopravd ** Dnes vám devět z nich zkusíme vyvrátit na základě faktů ** Většina z nich totiž neplatí pro moderní lithiové baterie

Karel Kilián, David Polesný | 99

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Dnes proběhla další velká prezentační akce Applu, na které došlo k odhalení nových iPhonů a dalších novinek. Událost jsme sledovali online, a tak se můžete podívat na chronologický zápis těch nejdůležitějších informací.

David Polesný | 136


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky