Shoptet

Shoptet

eshop-rychle

eshop-rychle

Upgates

Upgates

Webnode

Webnode

Shoptet
eshop-rychle
Upgates
Webnode
5
Fotogalerie

Platformy na provozování e-shopů. Snadno a rychle, ale zdarma to velmi pravděpodobně nebude

Rádi byste prodávali na internetu, ale nevíte, jak na to? Nevadí, začít můžete i s minimálními zkušenostmi a e-shop můžete spustit doslova za den.

V naší zemi se e-shopům mimořádně daří. Ačkoli měl svět před námi náskok, dokázali jsme jej nejen dohnat, ale právě v oblasti e-shopů předehnat. Zatím nelze úplně říct, že bychom stanovovali nové a následováníhodné trendy, v tom jsou západní země stále před námi, učíme se ale rychle.

Jenže český trh je malý, aby uživil zhruba pětatřicet tisíc e-shopů. Navíc, když na trhu figuruje několik velmi silných jmen, která se nadto svým sortimentem rozmachují do šířky a malým provozovatelům tak přidávají vrásky na čele. Největší šanci na úspěch tak mají lidé, kteří vyrábí vlastní originální produkty. Protože nejsou prostými přeprodejci a jejich zboží je originální, nemusejí bojovat cenou, ale spíše kvalitou, za kterou jsou lidé ochotní zaplatit.

Snadno, ale draho. Levně, ale těžce

Chcete-li nový e-shop, v zásadě dnes máte čtyři možnosti a pojďme od těch nejdražších: necháte si naprogramovat e-shop na míru. Ten může stát stovky tisíc, třeba i miliony, horní hranice neexistuje. Ale budete mít vše přesně tak, jak potřebujete.

Druhou variantou jsou připravené e-shopy, u kterých platíte měsíční paušál od stokorun po tisíce. Mají několik výhod: o technickou stránku e-shopu se nemusíte starat, na to jsou programátoři. Přidávají nové funkce, rychle reagují na změnu legislativy nebo nové služby, které pro chod e-shopu potřebujete. Jde o nejoblíbenější cestu, a proto se na ni zaměříme.

Třetí variantou je „e-shop zdarma“ a uvozovky jsou zcela na místě. Samotný systém e-shopu skutečně můžete mít zdarma, ale musíte jej rozjet sami na svém (samozřejmě placeném) hostingu. Další platba může padnout za kvalitnější (hezčí, funkčnější) šablonu. Tyto systémy navíc nejsou vyvíjeny u nás, a proto nemusejí znát specifika českého trhu a legislativy, a tak stejně dříve či později narazíte na další doplňky, které budete muset zaplatit. A protože tvůrci původního e-shopu často nemohou kontrolovat všechny doplňky, snadno se stane, že si třeba jen nekompatibilní aktualizací rozbijete celý e-shop. A i když jste jako čtenář Computeru a Živě pokročilý uživatel, může se stát, že místo výroby, prodeje či marketingu strávíte čas opravováním e-shopu. Mezi nejznámější systémy patří Prestashop, Shopify, Wordpress doplněný o WooCommerce, Magento či Opencart. Existují ale firmy, které vám na těchto systémech postaví funkční a otevřenější e-shop za rozumnou cenu.

Na čtvrtou cestu si ještě zvykáme: jde o takzvané Marketplaces, a nemyslíme tím jen Marketplace na Facebooku. Allegro a Kaufland v Česku, Amazon či e-Bay v zahraničí – to jsou prodejní místa, kde můžete nabízet své produkty a zboží. Marketplace vám nabídne ohromný počet nakupujících, chce za to ale 10–20 % z prodejní ceny. Proto zde uspějete spíše s vlastním zbožím a se zbožím s dobrou marží, u běžného přeprodeje obvykle s marží nevyjdete.

Výběrem e-shopu to vlastně nezačíná

Pokud se rozhodnete pro spuštění vlastního e-shopu, měli byste mít vyřešenou celou řadu dalších věcí: založenou živnost či firmu, dodavatele zboží či vyřešenou výrobu, dopravce, platby (platební brány), obalový a výplňový materiál, doladěné obchodní podmínky, marketing. Ačkoli mnozí řeší výběr e-shopu na prvním místě, představuje pouze jeden z bodů bohaté mozaiky. Současně ale velmi důležitý, protože jde o jakousi „zlatou klec“, ze které se špatně utíká jinam. 

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele

Chci Premium a Živě.cz bez reklam Od 41 Kč měsíčně

Určitě si přečtěte

Články odjinud