PlanetQuest: Okna vesmíru dokořán - pro všechny

Projekty využívající výpočetní výkon dobrovolníků většinou nenabízejí reálnou odměnu úspěšným řešitelům úloh. Nový projekt PlanetQuest se soustředí na hledání nových planet a klasifikaci hvězd. Odměnou uživatelům je spojení jejich jména s objevenou planetou nebo hvězdou a šance na objevení obyvatelné planety. Podobnost se SETI@Home není náhodná.

Jméno PlanetQuest na první pohled připomíná jednu z nejúspěšnějších online her - EverQuest, ale s hrami nemá příliš společného. Jde o neziskový projekt, jehož cílem je využít výkon osobních počítačů dobrovolníků k analýze dat z astronomických observatoří. Tímto způsobem lze získat nové informace o hvězdách a nových planetách, které nejsou viditelné pouhým okem ani v nejlepších dalekohledech, ale jejichž existenci lze vypočítat na základě dat z optických pozorování.

Podle zakladatelů projektu PlanetQuest, mezi kterými je několik pracovníků Institutu pro hledání mimozemské inteligence SETI, je v současnosti klasifikováno a přesně popsáno pouze procento hvězd v naší galaxii a existuje šance jedna ku pěti až deseti tisícům, že se účastníkům projektu PlanetQuest podaří najít další. Šance na učinění jiného objevu nebo získání nového poznatku o zkoumaných vesmírných objektech je ale mnohem vyšší.

Světelnými křivkami za bohatší vesmír

Hledání nových planet či hvězd a zjišťování vlastností již známých vesmírných těles bude v rámci PlanetQuestu probíhat analýzou dat z několika teleskopů. Uživatelé dostanou obraz výseku noční oblohy a na základě jasnosti objektů v obraze bude algoritmus určovat typ těchto objektů. Podle světelných křivek (grafy jasnosti hvězdy v závislosti na čase) dokáže software rozpoznat, o který ze 147 základních typů objektu jde.

Pokud software odhalí objekt, který se shoduje s charakteristikou hvězdné soustavy s planetami, upozorní automaticky řídící centrum projektu. Pracovníci projektu PlanetQuest potom provedou porovnání objektu s katalogy hvězd a pokud nebude objevený objekt klasifikován, provedou jeho zatřídění. Prostřednictvím aplikace používané k výpočtům potom budou uživatelé mít přístup k detailním informacím o svém objevu jako je jeho poloha na obloze či vzdálenost od Země.

Soupeření s NASA

Software PlanetQuestu, který pro distribuované výpočty používá Open Source platformu BOINC, vychází z práce jednoho ze zakladatelů projektu pro NASA. Projekt Kepler s dotací půl miliardy dolarů si klade za cíl najít ve vesmíru obyvatelné planety prostřednictvím kosmické observatoře s citlivými fotometry. Jak Kepler tak software PlanetQuestu bude hledat periodické změny jasnosti hvězd, které jsou způsobeny pravidelně obíhající planetou. Zatímco v případě projektu Kepler se o zpracování takto získaných dat bude starat centralizovaný počítačový systém, v PlanetQuestu budou výpočty probíhat distribuovaně.

Vesmírná observatoř Kepler by měla být vypuštěna v průběhu roku 2007, PlanetQuest tak bude mít určitý náskok, který zvyšuje šanci účastníků na objevení nových planet před pracovníky NASA. V tuto chvíli probíhá interní testování software pro PlanetQuest, veřejně dostupná testovací verze by měla být k dispozici koncem tohoto roku. Při spuštění bude projekt disponovat daty z až deseti teleskopů.

Přístup ke dvěma teleskopům v hodnotě 20 milionů dolarů získal projekt formou daru od britského podnikatele Dilla Faulkese, který vlastní dva identické dvoumetrové robotické teleskopy na Maui na Havaji a na hvězdárně Siding Spring v Austrálii. Tyto robotické teleskopy je možné ovládat na dálku prostřednictvím internetového připojení. Účastníkům projektu PlanetQuest budou sloužit také teleskopy na Kanárských ostrovech nebo na Jižním pólu.

Padesát tisíc vyvolených

První testovací fáze bude přístupná pouze pro 50 000 zájemců kvůli technickým omezením způsobeným limitovanými zdroji projektu PlanetQuest, cílem je ale co nejdříve rozšířit počet uživatelů, teoretické maximum účastníků projektu je 20 milionů, což je značně nadnesené číslo, projekt SETI@Home získal za celou dobu své existence necelých 5,5 milionu účastníků.

Kromě možnosti objevit planetu nebo hvězdu a být uveden jako její objevitel v oficiálních astronomických publikacích chce PlanetQuest přilákat zájemce i na informace o vesmíru jako takovém. Nabízený software má poskytnout přístup k pěti úrovním studijního materiálu. Pro děti školou povinné bude určen okruh nazvaný "Slunce je tvůj přítel", pátá úroveň bude pro pokročilé amatéry astronomy, kteří budou chtít vědět, jak přesně použité algoritmy pracují. Pro domácí astronomy s vlastními teleskopy pak budou k dispozici přesné souřadnice pro pozorování vybraných objektů.

PlanetQuest plánuje také využití technologie RSS pro informování uživatelů o nových objevech v rámci projektu. Časem by mohla být k dispozici i placená verze aplikace pro hledání planet, která nabídne více možností a umožní také účastníkům projektu přispět na jeho provoz.

Jde to i bez PC

Programy pro sledování světelných křivek fungují i v analogové podobě. Jeden takový projekt je i v České republice. Stará se o něj skupina pozorovatelů fyzických proměnných hvězd MEDÚZA. Na webu MEDÚZY najdete návody, jak hledat a porovnávat jasnost vybraných hvězd a vytvářet vlastní světelné křivky. Výsledné křivky lze odeslat organizátorům projektu, kteří se postarají o jejich další zpracování. Návod pro pozorování včetně emulátoru najdete na webu MEDÚZY. I když budete potřebovat teleskop a atlas oblohy, ušetříte za elektřinu, kterou by jinak váš počítač spotřeboval při běhu na plný výkon během zpracovávání dat z PlanetQuestu.

Diskuze (8) Další článek: Longhorn přinese podporu formátu RAW

Témata článku: Vesmír, Software, Open source, Astronomie, Okna, Kepler, Nabízený software, Testovací fáze, Nový pracovník, Dok, Šance, Těleso, Známý vesmír, Planeta, Vesmírná observatoř, Jasnost hvězdy, Jižní pól, Britské ostrovy, Projekt, Planet, Neziskový projekt, Světelný rok, Nový objev, Spring, Astronom

Šmírování na Street View: Koukněte se, co nového zachytily kamery Googlu

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 6