Microsoft představil Photosynth Preview – další pokus o tvorbu exotických panoramat, které připomínají 3D modely i Street View. Nově vše běží ve WebGL a vypadá to opravdu zajímavě.
Pokud jste pravidelnými čtenáři Živě.cz, možná si matně vzpomínáte na můj článek z léta 2008, který jsem věnoval tehdy čerstvé službě Microsoftu jménem Photosynth. Ano, mám na mysli přesně tu „věc“, do které jste nahráli snímky nějakého předmětu ze všech možných směrů a software se z nich pokusil sestavit cosi na pomezí mezi klasickým panoramatickým snímkem a 3D modelem.
Photosynth z roku 2008: Socha je pořízená ze všech stran, takže mohu scénu otáčet
Photosynth byl z technologického hlediska sice zajímavý, ale jinak naprosto k – však víte k čemu – k ničemu. Podivný model totiž vypadal k světu jen tehdy, pokud jste dodrželi všechna fotografická pravidla, což se z tisíců nahraných synthů podařilo jen několika kouskům. Zbytek byl odpad.
Uplynuly dva roky, synthy už nikdo nechtěl, a tak Microsoft proměnil web v katalog klasických panoramatických snímků. Fungovalo to tehdy velmi dobře, poněvadž panoramatem se natáčelo podobně jako ve Street View, ale mělo to jednu kritickou chybičku. Podpora HTML5 tehdy byla ještě v plenkách, WebGL existovalo jen na papíře, takže Microsoft musel pro zobrazení a přibližování panoramatu použít doplněk. No a namísto toho, aby použil rozšířený Flash Player, zvolil Silverlight, který však byl už tehdy fakticky v klinické smrti. Ne, opět to nevyšlo.
Photosynth z roku 2010: Panorama našeho tehdejšího redakčního open spacu
Photosynth třetí generace
Dnes máme konec roku 2013 a Microsoft to zkouší do třetice. Starý web se synthy i panoramaty funguje nadále na adrese photosynth.net a k běhu už naštěstí nepotřebuje žádné doplňky. Dnešní článek ale věnuju něčemu jinému – webu Photosynth Preview, který najdete na adrese photosynth.net/preview.
Photosynth Preview je tedy třetí pokus o naprosto nový přístup k interaktivní grafice. Celý web je od A po Z napsaný v HTML5 a k vizualizaci používá WebGL. Nenajdete zde ani gram reliktního kódu.
Photosynth Preview se oklikou vrací ke starým synthům z roku 2008, ale díky technologickému pokroku to už konečně vypadá k světu. V praxi to znamená, že služba nabídne tvorbu čtyř interaktivních způsobů zachycení reality.
Na úvodní stránce najdete galerii ukázek nových synthů z různých lokalit. Můžete mezi nimi přecházet pomocí kolečka myši a šipkami na klávesnici.
Jaké typy snímků umí Photosynth Preview
Panorama
Vytvořit můžete klasické Panorama, kdy stojíte s fotoaparátem uprostřed scény a postupně zachycujete své okolí, kterým pak můžete libovolně natáčet. Samotné panorama pak můžete zobrazit buď přímo na webu Photosynth.net, nebo jej můžete vložit do svých stránek podobně jako třeba video z YouTube. Opět ale zopakuji, že se nejedná o žádný Flash, ale čisté HTML5.
Schéma pořizování klasického panoramatického snímku
Ukázka panoramatu v praxi
Spin
Druhým typem synthu je Spin. Spin je opravdu oním původním synthem z roku 2008, takže vyfotíte nějaký předmět postupně ze všech stran, načež si jím můžete natáčet. Takto si ze všech stran můžete otáčením v detailu prohlédnout vyfotografovaný hrníček po babičce, motorku na ulici, nebo třeba sopečný ostrov uprostřed moře, který obkroužíte na motorovém člunu.
Schéma pořizování spinu – modelu
Ukázka spinu v praxi
Walk
Třetí typ synthu se jmenuje Walk. I ten částečně vychází z původního originálu. Tentokrát nefotíte nějakou scénu ze všech stran, ale naopak scénou procházíte a postupně pořizujete snímky. Výsledek se tedy v mnohém podobá Street View. Ale zatímco Street View je vlastně síť po sobě jdoucích diskrétních sférických panoramat, takže procházka nikdy není úplně spojitá, Walk od Microsoftu takový je. Na druhou stranu ale postrádá sféru, takže se prostě nemůžete otočit doleva nebo třeba nahoru. Jdete buď pouze dopředu, nebo dozadu, ale průchod je rozfázovaný do nejmenšího detailu. Záleží pouze na frekvenci snímkování. Mohou tedy vznikat efektní pěší procházky, ale stejně tak průlet letadlem mezi ledovci. A není to video. Je to stále soustava propojených snímků, které mohou mít velké rozlišení, takže jimi můžete v každém bodě přibližovat.
Schéma pořizování walku – průletu
Ukázka procházky v praxi
Wall
Posledním typem synthu je Wall. V tomto případě se skutečně jedná o pás spojených fotografií, nezaměňujte jej ale s klasickým panoramatem. U klasického panoramatu pořizujete snímky z jednoho místa, kdežto u Wallu jednoduše jdete kolem zdi, takže můžete zachytit třeba stěnu galerie plnou maleb, kterými si pak posouváte šipkami na klávesnici.
Schéma pořizování wallu – zdi
Ukázka zdi v praxi
Photosynth Preview vypadá docela sexy, je to zase něco nového, ale služba je zatím jen na pozvánky, takže zůstává otázkou, jestli už inženýři z původního výzkumného projektu Microsoft Research skutečně vylepšili software takovým způsobem, aby hezký synth dokázal vytvořit naprosto každý smrtelník bez hodin studia teorie fotografování.
Co myslíte, budou lidé po něčem podobném opravdu toužit, nebo si prostě vystačí s nahráním fotek z dovolené na sociální sítě? To je totiž nakonec to nejdůležitější. Microsoft by tedy možná udělal nejlépe, kdyby se domluvil na vkládání a sílení synthů s Facebookem a dalšími sociálními sítěmi. Bez nich to už dnes prostě není dost dobře možné.