Nedávno jsme si představili prográmek PhotoCLAMP pro kompresi JPG souborů. Nyní se podíváme na jeho komerčního, tedy placeného brášku – PhotoIRON. Ten slibuje unikátní nástroje pro renovaci JPG grafiky poškozené vysokou kompresí a vylepšování výsledků digitálních fotoaparátů.
O tom, že PhotoIRON a PhotoCLAMP jsou příbuzné aplikace, nepochybujete po spuštění ani chvíli. Mají velmi podobné uživatelské rozhraní, pokud se tak dá označit to málo čím disponují. Stejně ale jako u PhotoCLAMPu jde u PhotoIRONu především o výsledky, proto buďme trochu shovívaví.
Nejprve trochu teoretického úvodu do JPG komprese. Formát JPG je především určen na kompresi fotek; v podstatě to, co můžete vyfotit, komprimuje JPG dobře. Problém nastává u vysoké komprese, kdy se projevuje jeho ztrátovost. JPG rozděluje kompresi obrazu tak, že spojité plochy lze vyjádřit velmi úsporně a oblasti s velkým množstvím výrazných hran zase je nutné zpracovávat jemněji. Popravdě je to docela věda, ale laika nemusí zajímat použité koeficienty diskrétní kosinové transformace, stačí mu prostě viditelné rozdělení obrazu do mřížky, kde je různé zachování detailů. JPG komprese je především vstřícná k detailům a laxní k velkým plochám. Při následném zpracování grafiky je ale často tento fakt opomíjen. Pokud známe přesně principy, jakými byl vytvořen z nekomprimovaného vstupu obrázek ve formátu JPG, můžeme rekonstruovat původní obrázek lépe, než aplikací nějakého obecného filtru. Na této myšlence je vystavěn celý program PhotoIRON.
Tvůrci PhotoIRONu mají totiž dlouholeté zkušenosti se speciálními algoritmy pro zpracování grafiky a PhotoIRON je v podstatě takovým silným výkonným jádrem obaleným nějakým nutným rozhraním. Základními funkcemi PhotoIRONu jsou filtry DigitalPHOTO a IRON. DigitalPHOTO má velmi specifické využití. Je totiž určen zejména pro JPG soubory z digitálních fotoaparátů. Je tedy zaměřen na vylepšování výsledků digitálních fotoaparátů a zvětšování jejich rozlišení. Bohužel zlepšování je napevno svázáno se zvětšováním. Obrázek se prostě vždy zvětší o 160 procent v obou směrech. Na druhou stranu zmenšit jde vždy všechno.
Od DigitalPHOTO nemůžete ale čekat, že si z digitálního foťáčku za 5 tisíc vyrobíte digiťák za 20 tisíc. Jak říkali již staří Čechové, z hovna bič neupleteš, takže vždy je potřeba nějaké množství detailů, aby se dal výsledek vylepšovat. DigitalPHOTO při úpravách a zvětšování obrazu bere ohledy na zdrojová data JPG komprese a zpracovává jinak hrany a plochy. Zvětšení by tedy mělo být přesnější, než při prostém interpolovaném zvětšení.
Filtr IRON je pak zaměřen na vylepšení obrázků poškozených JPG kompresí, například obrázky z webu a podobně. Opět by měl být citlivější k detailům a zohledňovat velkou kompresi ploch.
Jaké jsou naše praktické zkušenosti? Upřímně ovládání programu a zejména pochopení jeho funkcí vyžaduje značnou dávku sebezapření a trpělivosti, kdy si říkáte, že výsledky za tu námahu beztak nestojí a celé byste to raději vyhodili z okna. Filtry PhotoIRON a DigitalPHOTO mají pět respektive šest nastavitelných parametrů, mnohé z nich ve více hodnotách, a tak pochopení, co který z nich dělá, opravdu dá zabrat. Za názvy Předzpracování plochy či Velkoplošná detekce jen rámcově tušíte, co by mohly dělat (jasně, předzpracovávat plochu a detekovat velké plochy, že :), ale míru vlivu na zpracovávaný obraz i při náhledu jen tak odhadujete. Na mou prosbu mi autoři naštěstí poslali podrobnější návod včetně ukázkových souborů, ten by se měl stát součástí i komerční verze, aby měli uživatelé snadnější vstup do logiky programu.
Vlevo výsledek DigitalPHOTO, vpravo prosté interpolované zvětšení na 160 procent. Všimněte si především odstranění šumu ve stínu střechy, provedení zelených dvířek a kamínků na cestě.
Pokud vedle sebe postavím zvětšení obrazu pomocí DigitalPHOTO a jednoduchým interpolovaným rozlišením, je DigitalPHOTO sice lepší, ale o řád to jistě nebude. Spíše se jedná o rozdíl v jemných detailech, které jsou patrné jen při bližším zkoumání. Pokud je následně pro tisk takto zvětšených fotografií navíc použitá inkoustová tiskárna, troufám si tvrdit, že rozdíl nepoznáte. Album fotek si totiž většinou s lupou neprohlížíte. IRON je dobrý, pokud nemáte k dispozici pokročilejší program typu Adobe Photoshop. Rozdíly tu sice opět jsou, ale proti možnostem Photoshopu je rozdíl ne tak výrazný a profesionál zvládne PhotoIRON nahradit. Ještě se patří uvést, že jediným vstupem do programu je formát JPG a jediným formátem výstupu je BMP.
PhotoIRON tak lze doporučit náročnějším uživatelům jednodušších digitálních fotoaparátů, případně těm, kteří chtějí rekonstruovat data z webových obrázků. Pokud máte digitální fotoaparát a jeho výsledky vám plně vyhovují, PhotoIRON vám moc nepomůže. Pokud vám vadí nízké rozlišení fotoaparátu a například se u něj projevuje mírný barevný šum či nějaké vady způsobené JPG kompresí, pak PhotoIRON pomůže.
PhotoIRON se prodává za 2 970 bez DPH (3 118,50 s daní) a je nutná jeho registrace přes e-mail. Koupit lze u DTP Studia, které nám jej zapůjčilo na otestování.