V rozhovoru s Petrem Kavalírkem jsme se ptali na to, proč je Minolta v Brně, proč si za jednoho ze svých partnerů zvolila Zoner nebo zda digitální fotografie převálcuje analogovou.
Tento článek vyšel v časopise Computer 24/01, který vyšel 13. prosince 2001
Computer: Většina firem vaší velikosti si našla místo v Praze. Proč jste se rozhodli pro Brno?
Petr Kavalírek: Tak to už je opravdu dlouho, co jsme se rozhodli právě pro Brno. Bylo to před desíti lety a tehdy byla ještě Česká a Slovenská republika. Byli jsme z 99 procent zásobováni z Vídně. Takže z hlediska logistiky to byl krok rozumný. Po roce 1993 jsme uvažovali o tom, že bychom se mohli přestěhovat do Prahy. Ale nakonec jsme zůstali.
Computer: Je to také proto, že v Brně je levnější pracovní síla?
PK: Nedomnívám se, že je to hlavně proto, ale jedním z důvodů to určitě je. To, proč jsme se nepřesunuli do Prahy, bylo dáno i výškou nájmu, protože rozdíl mezi Brnem a Prahou je opravdu příliš velký.
Computer: Minolta tady byla i před oněmi desíti lety. Vzpomínám přitom na fotoaparát svého dědečka, který si pořídil někdy na začátku 70. let…
PK: Ano, Minolta byla známá především jako dodavatel fotoaparátů a optické techniky. Teprve v 60. letech přistoupila i k produkci kancelářské techniky.
Minoltu v tomto období je možné rozdělit na dvě části – jednak je to Minolta kamera a jednak kancelářská technika. Zatímco kopírovací techniku zde zastupovali především technici, Minolta kamera zde byla zastupována jen autorizovanými prodejci. Po roce 1989 se to sloučilo. Minolta sama má 73 let.
Computer: Minolta se zjevně chytila nové vlny digitální fotografie. Vedle toho nabízí i fotografickou techniku analogovou. Myslíte si, že jedna druhou předčí, nebo jde o dva doplňující se způsoby, jak zachytit obraz?
PK: Domnívám se, že klasická fotografie nevymizí. Tyto dvě technologie zde budou jistě existovat dlouhou dobu vedle sebe a budou se doplňovat. Podobně jako fotografie černobílá a barevná. Zatímco profesionálové se stále drží černobílé fotografie, většina uživatelů se přiklonila především k fotografii barevné. Domnívám se, že podobně to dopadne i s fotografií digitální, která nalezne větší využití v profesionální oblasti. A jistě zde zůstane i skupina příznivců klasické fotografie.
Computer: Jedním z vašich nejznámějších digitálních fotoaparátů je Dimage 7. Nejde však o zrcadlovku v pravém slova smyslu, protože člověk se na okolí nedívá přes zrcadlo, ale vidí je podobně jako v hledáčku digitální kamery. Proč se Minolta vydala touto cestou?
PK: Minolta přišla s několika atypickými inovacemi u některých ze svých fotoaparátů. Elektronický hledáček je skutečně převratnou záležitostí právě ve fotografii. Přináší celou řadu výhod, které by u klasického zrcadlového hledáčku nebylo možno realizovat. Jedná se například o simulace obrazu před samotnou expozicí nebo libovolně pohyblivý ostřící bod, tzv. Flex Focus Point. Nezapomeňme ani na možnost plynulého posunu okuláru v rozmezí 0 až 90 stupňů.
Computer: Minolta se právě u Dimage 7 pyšní objektivem, který je pro kinofilm ekvivalentem 28 – 200 mm. Ale právě u kinofilmu se podobné experimenty s ohnisky příliš neujaly kvůli optické kvalitě objektivů. Jak se s tím Minolta vypořádala?
PK: Objektiv je velmi kvalitní, jedná se o speciální objektiv Minolta GT APO, který vychází z nejlepší optiky Minolta řady G, speciálně upravené právě pro potřeby digitální fotografie.
Computer: Pozice Minolty na poli profesionální fotografie byla vždy poněkud neobvyklá. Čím to bylo?
PK: Myslím, že hlavní důvod je v tom, že jsme nikdy nedokázali k profesionálům správně přistoupit. Kvalita našich nejlepších fotoaparátů je jistě srovnatelná se všemi ostatními významnými značkami. Minolta se však soustředila na větší trh poloprofesionálů a amaterů. Dnes je, jak jistě uznáte, velmi těžké měnit zvyky uživatelů.
Computer: Chystáte nějakou oporu pro konkurenční boj s Nikonem nebo Canonem v podobě profesionální, digitální zrcadlovky s výměnnými objektivy?
PK: Ne, protože vycházíme z Dimage 7, což je náš nejlepší digitální fotoaparát. Ten bude samozřejmě inovován, ale do digitálních zrcadlovek s vyměnitelnými objektivy se teď nechystáme.
Computer: V jedné oblasti jste však opravdu známí jak mezi profesionály, tak i amatéry. Jde o filmové skenery. Chystáte v této oblasti nějaké novinky?
PK: Momentálně chystáme dvě novinky. Jedná se o Dimage Scan Multi Pro, který skenuje kromě klasického kinofilmu i větší formáty do 6 × 9 cm. Další novinkou je nástupce skeneru Dimage Scan Elite – byl oceněn například cenou EISA, Dimage Scan Elite 2.
Computer: Co byste doporučil běžnému uživateli? Digitální fotoaparát, nebo analog s kvalitním skenerem?
PK: V současné době obojí. Šlo by totiž o nejlepší možnou kombinaci. Našim zákazníkům vedle digitálních fotoaparátů nabídneme v brzké době i zcela novou řadu fotoaparátů analogových. Finální volba však zůstane vždy na zákazníkovi. Pokud se tedy někdo chce vrhnout do oblasti digitální, nabízíme možnost nejen zpracování obrazu, ale i následného tisku a výstupu.
Computer: Kdo je vaším největším konkurentem v oblasti tiskáren?
PK: V oblasti černobílých tiskáren je to Hewlett-Packard. V oblasti barevných jsme naopak my největším konkurentem pro všechny ostatní.
Computer: Proč jste si vybrali za svého partnera právě Zoner?
PK: Zoner se jevil jako velmi vhodná možnost pro doplnění a rozšíření možného využití našich tiskáren. Zákazníkům jsme chtěli nabídnout nejen produkt, ale možné řešení. Navíc pomocí Zoneru jsme schopni oslovit širokou vrstvu uživatelů a cílových skupin.
Připravil a fotografoval Petr Bubeníček