V současnoti jsou tři důvody, proč odpovídače založené na generativní AI zatím nenahradily klasické vyhledávače. Neexistují na to hardwarové kapacity. Umělá inteligence občas píše nesmysly. Chybí udržitelný monetizační model.
Třetí problém sice může vyřešit předplatné, ale to jednak neplatí všichni a jednak nedostačuje na pokrytí všech nákladů. Perplexity, které s AI odpovídačem přišlo už před dvěma lety, dávno před Googlem, Bingem nebo SearchGPT, proto zkusí osvědčenou cestu – inzerci.
V nadcházejících měsících se v odpovědích Perplexity začne objevovat reklama. Podle Engadgetu půjde v první fázi jen o kontextovou reklamu relevantní k hledanému dotazu. Uživatel bude například chtít naplánovat výlet do Paříže, Perplexity navrhne itinerář a u toho budou zaplacené odkazy na cestovky, hotely nebo jiné podniky. Firma ale zvažuje i jiné formáty, například video, které by se zobrazovalo v horní části stránky.
Co je pak hodně netradiční, Perplexity se bude o reklamní příjmy dělit s obsahovými partnery, jejichž data bude v odpovědích citovat. Firma podepsala dohodu s významnými médii a vydavateli Time, Fortune, The Texas Tribune, Der Spiegel a Automattic (WordPress.com). Podle TechCrunche mají partneři získat blíže neupřesněnou dvoucifernou provizi.
Takhle konkurenti v oblasti vyhledávačů či odpovídačů nefungují. Google, Microsoft nebo OpenAI platí partnerům dopředu nějakou fixní částku v řádu jednotek či desítek milionů dolarů a o nic se už pak nedělí. Perplexity zaplatí až za praktické používání.
Partnerům vedle toho zpřístupní API, aby mohli stejnou technologii odpovídání nasadit i na vlastních webech, kde se ale ve výsledcích budou jen jejich vlastní data. A navrch pak všem zaměstnancům partnerských firem dá na jeden rok bezplatně účet Enterprise Pro v hodnotě 400 dolarů.
Perplexity na rozdíl od zmíněných konkurentů nevyvíjí vlastní technologii velkých jazykových modelů, ale využívá k tomu nástroje a API třetích stran. Uživatelé si tak mohou vybrat z LLM jako GPT-4o, Claude 3 nebo Llama 3.1.