Pentagon hledá umělou inteligenci, která se bude učit z vlastních chyb

Před dvěma týdny malý autobus Navya ťukl v ulicích Las Vegas do dodávky a zdánlivě marginální událost krátce poté oblétla celý svět. Autobus totiž neřídí člověk, ale autopilot. Jeho umělá inteligence by se však do stejné nehody klidně zapletla znovu, v dané situaci totiž udělala vše správně.

Za skutečně kosmetickou nehodu, při které nedošlo k žádnému faktickému poškození, nemohl software, ale lidský řidič kamionu před autobusem. Přesto se však opět rozběhla diskuze, jestli může autopilot skutečně nahradit řidiče z masa a kostí.

Palubní počítač sice může mít k dispozici všechny mapy světa a může sbírat data z tolika senzorů, že se mu člověk se svými smysly nemůže vůbec rovnat, ale k čemu je to dobré, když nemá k dispozici intuici, schopnost lidsky předvídat a hlavně se učit za pochodu.

Magazín IEEE Spectrum v této souvislosti připomněl letošní dotační program L2M americké obranné agentury DARPA (spadá pod Pentagon), který by to mohl změnit. Lifelong Learning Machine totiž už podle svého názvu hledá strojové učení, které se učí průběžně a samo dokáže určit, co nového je třeba se naučit.

Kdyby byl takovou technologií vybavený autobus Navya, sice by poprvé také selhal, jenže po ťuknutí by se danou situaci naučil a příště by pro jistotu, intuitivně, zvětšil odstup u podobných vozů. Prostě by měl rozumný respekt jako člověk, před jehož malým fiátkem jede velký a těžký kamion

Drobná nehoda robotického autobusu v amerických televizních zprávách:

Témata článku: Umělá inteligence, Strojové učení, Neuronová síť, Pentagon, DARPA, Celý svět, Autopilot, Bookmarks, Autobus, Lidský řidič, Las Vegas, Nehoda, Drobná nehoda, Kamión, Inteligence, IEEE Spectrum, Palubní počítač, Podobný vůz

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

26 procesorů v důkladném testu

Zhodnotili jsme 18 bezdrátových reproduktorů

Jak fungují cash back služby?

Pohlídejte své děti na internetu