Pěkné počasí, nepřítel Internetu

Duben zaznamenal rekordní poklesy návštěvnosti českých webů.
Digitální ekonomika se asi řídí všude na světě stejnými pravidly: americká Media Metrix vydala zprávu, podle které neobvykle chladné počasí v dubnu (v USA!) způsobilo nečekaně velký vzrůst návštěvnosti amerických webů a stejně tak i neobvyklý vzrůst prodeje internetových obchodů. My můžeme říci totéž, ale v obráceném směru – nesnesitelná dubnová vedra vyhnala lidi od počítačů a po mnoha měsících nepřetržitého vzestupu zaznamenaly české weby v dubnu slušný pokles.

Podle Auditu TNSofres (dříve Audit DCCI) poklesla návštěvnost cca 90 auditovaných serverů v dubnu o pět procent jak v počtu shlédnutých stránek, tak i v IP adresách (počtech návštěvníků). Z počtů vyjímám Můjweb, protože odhadem 90 % jeho návštěvníků tvoří „cizina“ a je proto pro malování obrázku českého Internetu zkreslujícím prvkem. Pětiprocentní pokles se nemusí zdát jako malý, ale nezapomeňme, že typický je spíše desetiprocentní vzestup (např. z března do dubna byl dokonce ve výši 16 %).

Dá se tedy říci, že kdo poklesl o méně než oněch pět procent, získal - a naopak. V portálové bitvě mírně klesl Seznam, slušně stoupl Atlas a plus-mínus stagnuje Centrum. Seznamu zatím nikdo nemůže vzít korunu krále českého Internetu, ale Atlas i Centrum nenápadně dohánějí: v součtu zkracují svou vzdálenost za Seznamem. V další „bitvě freemailů“ je zhruba vyrovnané soupeření Post.cz a Email.cz – Email.cz vede v počtu stránek (daného zřejmě bohatostí svých služeb, které nezahrnují jenom freemail), Post.cz má zase o něco více návštěvníků.

Další konkurující skupinou jsou internetová média – v návštěvnosti sice hluboko za portály a freemaily, ale o to více atraktivnější pro inzerenty. Dva všeobecně zaměření giganti iDnes a Trafika soupeřily řadu měsíců vyrovnaně, ale iDnes zřejmě získává navrch, i přes postupné vylepšování Trafiky. Je to spíše souboj konceptů – původní zprávy vs. agregace cizího obsahu. Do všeobecných médií je dnes nutné počítat i Svět Namodro, který se stává „pell-melem“ o všem možném, pouští se i do docela odvážných a překvapivých témat. V Auditu tentokrát (rovněž překvapivě) chybí Mobil Server, jakož i další server z této skupiny – iPort. Jinak se u ostatních silných médií nic moc překvapivého nestalo, snad s výjimkou Neviditelného Psa, který výrazně obohatil svůj design i obsah, ale na návštěvnosti se to nijak neprojevilo, sestupný trend trvá. Výrazný vzrůst Stratosféry je dán mírně nekorektním přístupem tohoto webu, který podporuje reloadování stránek (umělá návštěvnost). Z dalších, tentokrát skutečných dubnových vítězů, je dobré zmínit Najdi.to, Grafika.cz, Svět Hardware a Bonusweb – počítačová témata stále frčí. Jinak se toho ale v dubnu skutečně mnoho nedělo…

Zajímavější jsou spíše nováčci v auditu. Poprvé nechal svůj web auditovat provider Internet Online (iol.cz); dostal se skoro na dva milióny stránek, ale s velice nízkým počtem unikátních IP, okolo tisíce denně. IOL tedy využívá pouze několik tisíc lidí denně, srovnatelně s webem „Czech Techno“ a podobně; jeho konkurent Volny.cz je co se týká počtu uživatelů využíván čtyřnásobně více. Pořád jsou to ale velmi maličká čísla, většina specializovaných internetových magazínů je výš a ukazuje fakt, že úsilí providerů o vybudování „vlastních portálů“ má zatím nulové výsledky. Návštěvnosti dalších nově auditovaných webů (aaaautopraha.cz, onlineinvestor.cz, formule1.cz a linuxworld.cz) jsou zatím hodně malé; za zmínku stojí zřejmě audit LinuxWorldu, dalšího komixu z dílny slábnoucí české IDG, který nejenom že má nesrovnatelně nižší návštěvnost i redakční kvalitu než např. výborný „nezávislý“ root.cz, ale ještě ke všemu běží na Windows NT.

Na závěr dobré zprávy: lepšící se květnové počasí (tj. zima a déšť) zapříčiňuje současný slušný vzrůst návštěvnosti i obratu internetových serverů v ČR.

Témata článku: Počasí, Techno, Nezávislý audit, BDS, Vyrovnaný souboj, Malá skupina, Audit

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

26 procesorů v důkladném testu

Zhodnotili jsme 18 bezdrátových reproduktorů

Jak fungují cash back služby?

Pohlídejte své děti na internetu