Pécéčko i s monitorem v krabici od bot

Jak bude vypadat osobní počítač budoucnosti? Bude menší a ještě menší... až se vejde do krabice od bot i s monitorem.
Dnes zřejmě největší analytická společnost působící na světě v oblasti výpočetní techniky, americká Gartner Group (zahrnuje i známý Dataquest) ve své zprávě předpovídá, jak bude vypadat počítač v roce 2002. V tomto roce má již třetina nových stolních počítačů prodávána s plochým (LCD) displejem a vlastní krabice počítače bude tak malá, že se i s monitorem vejde do balení typu "krabice od bot". Gartner dále předpovídá, že počítače budou brzy získávat "futuristické" tvary a upozorňuje na zatímní spektakulární průsvitného úspěch iMacu, kterému je vidět doslova do žaludku. Nutnost těchto nových forem má být podle Gartner Group vyvolána tím, že cenové války stlačí cenu počítačů až někam ke 400 USD za nový stroj už v letošním roce, a že výrobci budou muset najít cesty, jak ulovit nové zákazníky - a rozhodně to nebude tím, že počítače budou vypadat všechny stejně. Trh v USA se údajně začíná saturovat, což je další důvod k inovacím všeho druhu, třeba i designovým. Jak ale docílí výrobci onoho zmenšení krabice od počítače? Jistě - notebooky to už dokázaly, a vzhledem k postupnému zmenšování počtu zásuvných karet v počítači (díky stěhování těchto prvků na základní desku) to může nastat i u stolních počítačů, aniž ovšem ztratí schopnost být skládačkou. Mobilní počítače všech druhů, velikostí a funkčních schopností mají být na prudkém vzestupu; z nových, dosud téměř neexistujících směrů má být velkým hnacím motorem rozpoznávání řeči a dále rozpoznávání uživatele podle otisku prstů (Compaq již začal podobné zařízení prodávat).

Živě komentuje: Analytici z Gartner Group učinili toto oznámení na prestižním sympoziu, kterého se zúčastnilo několik tisíc top managerů největších počítačových i průmyslových firem, rozhodně tedy nejde o jednu z oblíbených nafukovacích bublin, kterými nás občas baví méně významné analytické firmy zejména podnikající v oblasti Internetu, aby na sebe strhly mediální pozornost. Gartner především potrhuje skutečnost, která zatím není v naší zemi tak ostře vnímaná, a to že "the show must go on". Informační technologie tvoří gigantický průmysl, který živí dnes milióny lidí, a pokud budou jeho kapitáni před sebou cítit saturaci či pokles, musí na to něco vymyslet - představení musí pokračovat, i za cenu nesnadného vymýšlení nových technologií. Samozřejmě je cítit určitá licoměrnost - dokud vše jede a trh se sytí, není potřeba obrovsky investovat např. do technologie rozpoznávání řeči, stejně jako automobilový průmysl záměrně bojkotoval, ba dokonce sabotoval pokusy o vyvinutí alternativních pohonů pro automobily.

Budou-li se objevovat počítače s neobvyklými designovými vlastnostmi, znamená to současně, že budou dražší než jejich jednodušší kolegové v béžových krabicích. To, že designérské počítače zaujmou obecenstvo, ví každý výrobce na světě, řada z nich pokušení neodolala a pokorně pak akci odpískala - lidé mají dnes pocit, že počítače jsou i tak dost drahé, než aby vyhazovali další peníze za designérské excesy. To už naprosto neplatí ve spotřební elektronice, kde design je jedním z hlavních důvodů pro koupi, a vlastně pro obyčejné, technicky nevyspělé zákaznictvo supluje kvalitu a technologickou pokročilost. Kdy ale přijde správná chvíle i v pécéčkách úspěšně zopakovat "akci iMAC", neví nikdo. Ale stejně s tím první přijde Compaq…

Váš názor Další článek: Už mám zase pomalý počítač...

Témata článku: Notebooky, Monitory, Nová akce, TomTom Go, Svět motorů, Kra, Krabice, Pohon, Neobvyklý design, Skládačka, Krab, Automobilový průmysl, Drahý stroj, Nový druh, Alternativní pohon, Výrobce automobilů, Rozpoznávání, Určitá forma

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost