USA | PayPal | Soudy

PayPal čelí žalobě za zmrazení účtů a blokování finančních prostředků svých zákazníků

Provozovatel online platebního systému PayPal čelí žalobě, kterou podali tři uživatelé této služby – dva z Kalifornie a jeden z Chicaga. Ti viní firmu z nezákonného zabavení jejich osobního majetku a porušení federálního zákona o vydírání a korupci, informuje agentura Bloomberg.

Podle žaloby, podané ve čtvrtek v Kalifornii, PayPal zablokoval finanční prostředky na dobu až šesti měsíců kvůli údajnému porušení 65stránkové smlouvy, kterou s uživateli uzavírá. Firma přitom údajně odmítla poskytnout jakékoli vysvětlení tohoto kroku.

Zmrazené účty, zablokované peníze

Z dokumentů vyplývá, že po zmrazení účtu a zablokování přístupu k finančním prostředkům PayPal neposkytl svým zákazníkům žádné informace, na základě čeho se k tomuto kroku rozhodl. Žalobci navrhují podání hromadné žaloby jménem všech ostatních uživatelů, kterým byly v minulosti zmrazeny účty, a požadují náhradu škody, jakož i peněžité a exemplární odškodnění.

První žalobkyní je Lena Evans, která je uživatelkou služby PayPal již 22 let. Ta uvedla, že jí po dobu šesti měsíců po zmrazení účtu bylo zabaveno 26 984 dolarů (cca 577 tisíc korun), aniž by jí byl sdělen důvod. Evans používala PayPal k nákupu a prodeji oblečení na eBayi, k výměně peněz pro pokerovou ligu a pro neziskovou organizaci, která pomáhá ženám s různými potřebami.

Druhá Roni Shemtov uvedla, že jí PayPal zabavil více než 42 000 dolarů (cca 898 tisíc korun) a nikdy se nedozvěděla přijatelný důvod, proč byl její účet zrušen. Když společnost kontaktovala, dostala několik různých vysvětlení: podle jednoho to bylo proto, že používala stejnou IP adresu a počítač jako jiní uživatelé služby, dle jiného bylo důvodem, že prodávala oblečení na jógu o 20 až 30 % levněji než v maloobchodě, třetí verze zněla, že používala více uživatelských účtů, což ona sama popírá.

Třetí žalobce Shbadan Akylbekov uvedl, že mu PayPal zabavil více než 172 000 dolarů (cca 3,6 milionů korun), aniž by mu poskytl jakékoli vysvětlení. Akylbekov používal účet své manželky, která prodávala kosmetická hyaluronová pera bez jehel. Poté, co po půlročním zmrazení z účtu zmizely veškeré peníze, poslal údajně PayPal jeho ženě dopis, ve kterém se uvádí, že „porušila smlouvu s uživatelem služby a zásady přijatelného používání tím, že přijímala platby za prodej injekčních výrobků, které nebyly schváleny FDA.“

Není to výjimečné

Nutno dodat, že PayPal má za sebou velmi dlouhou historii kauz, ve kterých bez vysvětlení omezoval účty a zmrazoval finanční prostředky svých uživatelů. Jedním z nejznámějších byl případ amerického pokerového hráče Chrise Moneymakera, kterému bylo po šesti měsících blokování odebráno z účtu 12 000 dolarů (cca 256 tisíc korun). Poté, co se Moneymaker o tuto zkušenost podělil na sociální síti Twitter, kde pohrozil žalobou, byly peníze na jeho účet bez jakéhokoli vysvětlení vráceny zpět.

„Tato žaloba vychází z rozšířené obchodní praxe žalovaného, který jednostranně zabavuje finanční prostředky z účtů svých klientů, a to bezdůvodně a bez jakéhokoli spravedlivého nebo řádného procesu.“ konstatují žalobci.

Podobné zkušenosti mají s PayPalem i někteří čeští uživatelé, kteří přes tento platební systém přijímali peníze za zboží i služby. Většinou se jednalo o zablokování účtu a znemožnění přístupu k finančním prostředkům. Tento krok PayPal většinou vůbec nevysvětlil, nebo jen velmi všeobecně. V některých případech následně požadoval doložení dokladů, jako jsou živnostenské listy, daňová přiznání a další dokumenty, jimiž měli postižení doložit původ získaných peněz.

Diskuze (42) Další článek: Ford nevěří autům bez řidiče. Více než polovina energie prý padne na náročné výpočty

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,